Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal! Ik ben nieuw in de konijnenwereld en dus ook op dit forum! :yes:

Ik zit meteen al met een groot vraagteken!

Ikzelf heb 2 zwarte dwergjes: Basje en Bessie. Ze zijn ongeveer 10-11 weken oud volgens de verkoper. Ik heb sterk mijn twijfels, want Basje heb ik na enkele dagen al apart moeten zetten omdat'ie Bessie niet met rust wilde laten :$

Nu, mijn zus had uit dezelfde nest een grijs dwergje, Snuffel en een andere zus heeft een wit dwergje, Tijger, uit een ander nestje.

Maandag zijn we naar de DA geweest om ze allemaal te laten inenten tegen RHD.

Basje en Bessie wogen beide +/- 600 gram, Tijger woog +/- 500 gram, maar Snuffel woog slechts 350 gram!

Het was ons wel opgevallen dat Snuffel rustiger was dan de anderen, maar eten leek hij wel goed te doen. Hij had wel een ontstoken oogje gehad, maar dat was met wat boorwater op een dag of 2-3 verholpen.

Die maandag dus, was hij wel héél erg rustig en maakten we ons wat zorgen. We hebben dit ook tegen de DA gezegd, maar zij heeft na haar onderzoek (tanden, oogjes, oren, voelen aan de buik) toch het vaccin toegediend.

Daarna ging het plots heel snel achteruit met Snuffel! Toen we hem thuis terug in zijn buitenhok zette, was hij slap. Aanvankelijk dachten we dat hij een beetje versuft was door het spuitje, want de DA zei dat ze er misschien wel even last van konden hebben. Naarmate de tijd voorbij streek, ging het toch slechter en hebben we hem binnengehaald, warm gehouden met een kersenpitje en geprobeerd om hem dwangvoeding te geven. Het heeft helaas niet mogen zijn, want even later is hij toch gestorven :'(

Het is vast moeilijk te beoordelen zonder veel meer info, maar toch vraag ik me af of die DA niet had moeten zien dat er iets niet OK was. Ze heeft Snuffel wel onderzocht, maar zou er dan echt geen belletje gaan rinkelen zijn toen ze zijn gewicht zag tegenover dat van de rest? Misschien had ze het vaccin niet mogen toedienen en hem eventjes bij zich houden ter observatie? Of kan het zijn dat Snuf gewoon een zwakkelingetje was en gedoemd om niet lang te overleven?

Snuffel was niet mijn konijn, bij die van mezelf controleer ik regelmatig de keutels en het eet-/drinkgedrag... Nu heeft Bessie sinds gisteravond ook een ontstoken oogje. Het linkeroogje is wat rood en er komt een beetje pus uit. Ik heb het meteen met wat boorwater behandeld en vandaag was het wel beter. Ik maak me toch zorgen en ga vanavond voor de zekerheid naar de DA, want de vaccinatie tegen myxomatose hebben ze nog niet gehad en die staat pas gepland voor begin volgende maand.

Alleen, moet ik nou niet een ander dierenarts opzoeken? :/

Alvast bedankt om tijd te nemen voor mijn làààànge post! :bounce:

Geplaatst:

Als je konijn ook maar iets heeft moet je hem zeker niet laten enten..als zijn weerstand zwak is kan het juist myx krijgen...en verder in ieder geval een konijndeskundige DA zoeken,want ook een DA hoort te weten dat je verzwakte konijn nooit moet enten...

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga dus idd maar beter een andere DA opzoeken. Ik heb eentje op zo'n 20 min. rijden gevonden op www.knagers.net, dus hopelijk weet deze beter wat ze doet!

De voor mij dichtstbijzijnde DA op de lijst op Bunnybunch was 37 km rijden... Hopelijk kan ik dus gauw een nieuwe aanbevelen :yes:

Geplaatst:

Effe een update:

Ben zonet naar de (andere) DA gegaan en het gaat dus simpelweg om een ontstoken oogje. Heb een tubetje oogzalf meegekregen. Ze heeft Bessies oogjes, neusje en oortjes nog eens grondig nagekeken en alles was oké! Haar gewicht is lichtjes gestegen, dus dat lijkt ook goed te komen :)

Deze DA heeft zelf ook een dwergje en een reus, dus daardoor scoorde ze al meteen! Ze ging veel zelfzekerder om met m'n Bessie dan die vorige DA en wist duidelijk waarvoor ze praatte.

*opgelucht*:yipi::cool:

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .