SaraPypen Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 (aangepast) Hoi allemaalSinds oktober vorig jaar heb ik twee teddies in huis gehaald. Ze hebben altijd binnen in de living gewoond, maar mijn vriend had teveel last van zijn allergie door al die haren en het stof. Daarom hebben we ze 3 weken geleden naar buiten verhuisd. Veel beter voor de nijntjes ook, want daar kunnen ze rondhupsen naar hartelust.Gisteren ontdekte ik echter dat één van de nijntjes een gebroken nageltje had! :-( En allebei hadden ze last van vlooien!! Dus mijn vriend en ik gisterenavond meteen naar de DA gereden. Ze hebben een pipetje gekregen tegen vlooien dat ik binnen 3 weken moet herhalen. En het gebroken nageltje heeft hij weggehaald, dus dat moet ik enkel nog wat ontsmetten met javelwater. Toen ik thuiskwam heb ik heel hun buitenverblijf geschrobd met een middel dat gebruikt wordt tegen schurft bij koeien. (Ik woon op de oude boerderij van mijn oma, dus dat stond hier nog).Het probleem lag waarschijnlijk bij een tweedehands hok dat ik onlangs gekocht heb van iemand wiens konijn gestorven is. Bij die persoon zaten 3 honden in huis... Een ander probleem kan zijn dat we de oude hondenmand hadden omgetoverd tot een hol waarin de nijntjes lekker kunnen wegkruipen. Dat is nu allemaal van boven tot onder en tot in de kleinste spleetjes ontsmet. Maar er ligt ook veel aarde en gras in hun verblijf (ze zitten in een betonnen bak die we opgevuld hebben met aarde en gras). Nu is mijn vraag of vlooien of vlooienlarven kunnen overleven in aarde?? Als dat zo is, dan moeten we de hele bak leeghalen...Voorlopig zitten de nijntjes terug in hun plastic hok waarin ze sliepen toen ze nog in de living woonden. Maar ik heb ze in één van de oude stallen gezet nu (kwestie van de vlooien buiten te houden natuurlijk) :-)Wat denken jullie? Moet ik de hele bak leeghalen of niet? Welke voorzorgen kan ik nog nemen tegen vlooien? Ik heb hun hokken geschrobd en de dekentjes weggehaald.Groetjes,Sara 19 mei 2011 aangepast door SaraPypen
Bianca Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Ik zou de bak ook leeghalen. Even alles in het hok ontsmetten of venieuwen of met anti-vlooienmiddel behandelen en dan is de kans dat ze weer vlooien krijgen veel kleiner, want vlooien hebben liever honden of katten, maar als er veel in die spullen gezeten hebben, dan gaan ze zelfs ook op buitenkonijnen zitten inderdaad.
Aanbevolen berichten