miguel Geplaatst: 14 mei 2011 Geplaatst: 14 mei 2011 Hallo allemaal, Ik heb een vraagje ivm. blindedarmkeutels, ik lees overal als er verkeerde voeding gebruikt is dat het diertje teveel van deze kan produceren en dit kan leiden tot plakpoep met alle mogelijke gevolgen. Nu is het zodat ik daarnet in m'n konijn haar kooitje dergelijke keutels zag liggen, ik heb deze om de plakpoep te vermijden uit het hokje gehaald. Maar nu vraag ik me af als ik eigenlijk niet iets heel stom gedaan heb?Het is namelijk zo dat m'n konijntje net wegsprong toen ik binnen kwam en ze misschien wel de intentie had deze keuteltjes nog op te eten...Daarom nu de vraag kan het kwaad dat ik haar keutels uit het hok genomen heb?Ze eet namelijk al een hele tijd dezelfde verhoudingen van voedsel (voornamelijk hooi, een 20 gram voer per dag, en per dag enkele kleine stukjes brood samen niet groter dan een postzegel) en ik vermoed dus niet dat ze er overmatig aanmaakt.Weet iemand als het kwaad kan wat ik gedaan heb?mvg, M
jrjsieben Geplaatst: 14 mei 2011 Geplaatst: 14 mei 2011 Dat maakt niet uit dat je die keutels er een keer uit haaltMaar ze produceren niet meer bdk door voerZe eten ze niet op als ze teveel biks krijgenEn brood is niet goed dat zijn dikmakers Als ze nog jong zijn vergeten ze het wel eens om op te eten die bdk
Bianca Geplaatst: 15 mei 2011 Geplaatst: 15 mei 2011 Zulke kleine beetjes brood kunnen niet zoveel kwaad, maar groentes zijn beter. BDK's eten sommige konijnen ook nog op nadat ze ze eerst hebben laten liggen, maar de meeste eten ze dan toch niet meer op, dus weghalen kan geen kwaad. BDK laten konijntjes soms liggen omdat ze te veel voer krijgen, niet omdat ze het verkeerde voer krijgen. Je konijn krijgt zo te horen zeker niet teveel voer. Hoe oud is je konijn en wat weegt het? En wat gaat het waarschijnlijk als volwassen konijn wegen? Want alleen als je een raszuivere dwerg hebt die hooguit 800 gram gaat wegen, geef je waarschijnlijk zelfs iets te weinig voer. Je moet uitgaan van het volwassen gewicht van je konijn. Niet raszuivere dwergjes zo rond de 1,5-2 kg en niet raszuivere hangoren 2-3 kg, tenzij ze als jong dier al vrij zwaar zijn dan worden ze waarschijnlijk nog veel zwaarder. Je moet je konijn dan 25 gram geperste biks per kg 'verwacht volwassen gewicht' geven of 15 gram geëxtrudeerde biks per kg (SS is bijvoorbeeld een geëxtrudeerde biks)
miguel Geplaatst: 15 mei 2011 Auteur Geplaatst: 15 mei 2011 Dank voor jullie reacties!Ik ben er al een hoop geruster in nu.Echter heb ik nog een bijkomend vraagje: ik heb gezien dat er net na haar rechter voorpootje een klein keuteltje in de vacht gedroogd hangt, moet ik dit er zelf zien uit te halen of zal ze dit zelf kunnen? Ik las namelijk dat een konijn dagelijks z'n vacht zelf verzorgd...Mijn konijntje is een dwerg langoortje, nu een 12-tal weken oud.Ik zou haar eens moeten wegen om te zien hoe ver ze nu reeds zit om te zien hoeveel eten ik haar mag geven.
Bianca Geplaatst: 16 mei 2011 Geplaatst: 16 mei 2011 Je kan kijken of je het keuteltje een beetje los kan peuteren. Misschien zit het zo vast dat ze het zelf niet los krijgt. Is haar achterwerk wel schoon? Dat moet je bij buitenkonijnen dagelijks controleren in de zomer (en bij warm weer) ivm maden.Waar heb je het konijntje vandaan? Een dierenwinkel?
miguel Geplaatst: 16 mei 2011 Auteur Geplaatst: 16 mei 2011 Haar achterwerk is perfect schoon dat heb ik gecontroleerd, het is enkel dat ene beetje achter haar pootje.Konijntje komt van een dierenzaak hier in de buurt, de dame in kwestie kweekt ze zelf.
miguel Geplaatst: 16 mei 2011 Auteur Geplaatst: 16 mei 2011 Verder zit Bicky trouwens altijd binnen, behalve als ik haar hokje verschoon durf ik haar wel eens op het terras in zo'n ren-achtig ding zetten gemaak uit enkele panelen die je aan elkaar bevestigd.
Aanbevolen berichten