sjaak en floortje Geplaatst: 14 mei 2011 Geplaatst: 14 mei 2011 Hallo, Mijn konijnen Doortje en Jopper krijgen naar mijn idee wel erg veel water. Ik geef ze 's ochtends een fles van 600 ml. Die is rond 15.00 uur leeg. Dan krijgen ze weer een nieuwe. Deze is iedere ochtend standaard leeg. De fles lekt niet. Daarvoor hebben we uitvoerig getest. Jopper heeft bij zijn vorige eigenaar paardenmeusli gekregen. De DA zegt dat als hij zich gewoon goed voelt, goed eet en gezond oogt, ik me nog maar niet te druk moet maken. We hebben urine laten controleren en die was in orde. Iemand een idee of konijnen suikerziekte of iets dergelijks kunnen krijgen? Ik heb namelijk toch wel het idee dat Jopper degene is die zoveel drinkt. Daarbij is me het volgende op gevallen: als Jopper hooi krijgt op een plaats waarbij hij niet direct bij water kan (hij moet bijvoorbeeld eerst de trap op, of af) dan eet hij geen hooi. Het lijkt er soms op dat hij een hap hooi neemt, water gaat drinken, weer hooi eet, weer gaat drinken etc.. Alsof dat een soort van gewoonte is geworden. Of vergis ik me, en drinken jullie konijnen ook zoveel?
Sjalot Geplaatst: 14 mei 2011 Geplaatst: 14 mei 2011 Hoe doe je dat dan? Urine opvangen bij een konijn?Lijkt me inderdaad veel drinken.Wat voor voer geef je?
Dollie Geplaatst: 14 mei 2011 Geplaatst: 14 mei 2011 Nou, dit vind ik wel erg veel! Bedoel, wil de dierenarts niet tegenspreken, maar omdat Fred begin dit jaar (nog steeds) klachten had die op nierproblemen konden duiden, heb ik Fred 24 uur apart moeten zetten om te kijken hoeveel hij dronk. Fred is een klein konijn (1,5 kg) en hij dronk zo'n 200 ml + 350 gram groente. (Zo uit mijn hoofd..) Dit was al te veel. Het moet ong. 50 à 100 ml per kg zijn, een konijn dat veel groente krijg zal nog wat minder drinken over het algemeen. Dit aldus mijn dierenarts. Nu hoor en zie ik wel regelmatig dat konijnen meer drinken dan dat, maar 1200 ml voor 2 konijnen is wel ontzettend veel. Suikerziekte komt voor bij konijnen, maar heel zelden. Bij nierproblemen drinken ze ook veel. Dat komt meer voor. (Fred had overigens niks..) Urine opvangen doe je door het konijn bijv. in een (schone!) binnenkooi zonder bodembedekking te zetten en dan de urine op zuigen met een spuitje.
Valerie Bauwens Geplaatst: 14 mei 2011 Geplaatst: 14 mei 2011 Mijn konijnen drinken 200 ml per dag, met 2, krijgen wel veel verse groenten. : )
sjaak en floortje Geplaatst: 14 mei 2011 Auteur Geplaatst: 14 mei 2011 Tja ik geef even geen groenten, omdat ik wil weten hoeveel ze drinken. Ze 24 uur uit elkaar halen is ook nog een idee, dan weet ik bij welk konijn het ligt, of dat ze misschien allebei veel drinken. Overigens is Jopper sinds hij bij ons is een stuk afgevallen en een heel stuk vrolijker en beweeglijker geworden. Wat uiteraard niet wil zeggen dat hij niets heeft hoor, maar het is gewoon een vrolijk en blij konijn. Urine opvangen heb ik gedaan door beide konijnen inderdaad zoals Dollie al zegt in een bak te zetten zonder bodembedekking. Wat vind je Dollie, van het idee dat het drinken een gewoonte is geworden met het eten van hooi? Ik heb vandaag eens geprobeerd om ze een halve dag geen hooi te geven. Resultaat: 120 ml gedronken, 2 konijnen. Jopper weegt nu 1,9 kg en Doortje 1,4 kg. Maarja, langer dan een halve dag zonder hooi durfde ik niet! Ik voer ze biks, ongemengd. De andere konijnen drinken veel minder en krijgen het zelfde voer.
Dollie Geplaatst: 14 mei 2011 Geplaatst: 14 mei 2011 Het zou heel goed kunnen. Ik kan het me ook wel voorstellen, dat hooi is maar droog spul.. Maar in dat geval is er niet echt een oplossing. Of ja, je moet dan het water weg pakken, dat zou ik nog eerder doen dan het hooi. (Ik bedoel, ik snap wel dat je het nu geprobeert hebt hoor, dát zou ik ook doen, maar ik bedoel als permanente oplossing.) Maar dat lijkt me eigenlijk ook niet echt nodig, stel dat dit inderdaad de oorzaak is, dan lijkt het me niet heel schadelijk?
sjaak en floortje Geplaatst: 15 mei 2011 Auteur Geplaatst: 15 mei 2011 Nee dan lijkt het me ook niet schadelijk. Wat voor klachten zou hij (kunnen) krijgen als hij last heeft van zijn nieren?
Dollie Geplaatst: 15 mei 2011 Geplaatst: 15 mei 2011 Bij nierfalen zie je vaak dat konijnen gewoon heel goed eten, maar dat ze toch af blijven vallen. Veel drinken en veel plassen. Urinebrand. Helaas is het ook vrijwel altijd een aflopende zaak, voor zover ik begrepen heb.
Amatjuh Geplaatst: 15 mei 2011 Geplaatst: 15 mei 2011 Het is ook echt konijnafhankelijk hoeveel ze drinken hoor. Mijn koppel drinkt, nunhet warmer wordt ook en stuk meer dan mijn trio. Mijn koppel drinkt rond de 1,5 ltr per 24 uur en mijn trio ook. En ze krijgen ook nog groenten. En ik geloof er niks van dat ze alle 5 nier- of blaasproblemen of suikerziekte hebben. Ik ken meer mensen waarbij de konijnen zoveel drinken en waarmee niks aan de hand is.
Gast Geplaatst: 15 mei 2011 Geplaatst: 15 mei 2011 Hier ook een koppel en een trio die anderhalve liter per dag drinken.Het scheelt heel erg per konijn. Aangezien ze dit altijd al deden maak ik me ook helemaal niet druk om. Ik zou me eigenlijk pas zorgen gaan maken als ze ineens andere hoeveelheden gaan drinken.
sjaak en floortje Geplaatst: 15 mei 2011 Auteur Geplaatst: 15 mei 2011 Nou ze dronken altijd een stuk minder, maar toen waren de koppels ook nog totaal anders. Toen Floortje en Doortje nog samen zaten ging er minder water doorheen, maar dat waren beide kleine en jonge konijnen. Nu Doortje bij Jopper zit gebruiken ze meer water, Jopper is een groter konijn dan de rest dus wat dat betreft zou dat wel goed kunnen. Voorlopig maak ik me dan maar gewoon niet teveel zorgen. Alle konijnen lijken erg gezond en gelukkig. Misschien is het inderdaad gewoon per konijn verschillend, en mankeert hij helemaal niks. De hoeveelheden die Amatjuh en Emilyrose noemen komen aardig in de buurt.
Aanbevolen berichten