Ga naar inhoud

Sjaak komt niet door de rui


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn konijn Sjaak komt maar niet door de rui. Zijn rug zit op sommige plekken al helemaal in zomervacht, de rest van zijn lijf bestaat nu uit losse plukken en wintervacht.

Wat te doen? Borstelen heb ik nog nooit hoeven doen, het is een kortharig konijn, dus hoe moet ik dat beginnen? Ik heb hem vandaag met een hele zachte borstel (van varkenshaar) van de paarden geborsteld. Ik ben een beetje bang dat hij veel haren binnenkrijgt op deze manier, want hij blijft zichzelf maar wassen.

Zijn er misschien nog kruiden/vitaminen/voeding die ik kan geven om hem wat te helpen?

Verder maakt hij het uitstekend momenteel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige tip die ik kan geven is eventueel wat ananassap of Prozyme (te bestellen via internet) geven. Dat is poeder, gemaakt van ananasstelen en helpt dat de haren en het voer in de maag niet echt een klont worden. Wat weer verstoppingen kan veroorzaken.

Ik zeg niet dat het 100% zeker is dat je konijn geen verstoppingen krijgt, maar de kans is wel kleiner.

En kammen kan ook altijd helpen om ze wat sneller door de rui heen te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef Sjaak de tijd... het kan bij sommige nijnen heel lang duren! Hier lopen ze ook alledrie al een hele tijd rond met van die zwerverplukken. Vooral de wammen van de dames blijven maar bezig met ruien. Pooke heeft nog altijd last van rui op zijn kontje.

Ik denk dat het best wel even wat tijd nodig heeft. Komt goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .