Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

monty is gisteren gecastereerd. nu eet ie wel maar alleen groente en hooi. heb hem een paar keer een klein beetje water zien drinken. ik heb voor hem biks gepureerd. maar hij wil het niet, ook niet als ik het via een spuitje in zijn mond doe. heeft iemand hier ook last of ervaring mee??? ik vind namelijk dat ie wel iets biks moet eten. ivm met keutelen. nu is zijn poep een beetje zacht. sowieso bel ik morgen mijn DA.

groetjes

Cindy

( ja dat is mijn echte naam:p)

Geplaatst:

Zolang hij eet hoef je hem niet te dwangvoeren. Want als je dat wel doet, is dat niet goed voor zijn maag en darmen, en dan krijgt hij een verstopping. Het is helemaal niet erg dat hij nu alleen maar hooi en groenten eet, dat is juist goed. Hij eet tenminste, en daar gaat het om. En het is ook wel normaal hoor ,dat hij na de castratie even geen biks wil. Toen Denzel werd gecastreerd, had hij de eerste 2 dagen ook geen biks, wel groente en hooi. Op de 3e dag na zijn castratie at hij weer zijn biks. Dus niks om je zorgen over te maken.

Let idd wel op dat hij geen diarree krijgt en hem niet meer groenten geven dan dat hij gewend is.

Geplaatst:

Zolang hij in ieder geval (redelijk wat) groenten en hooi eet en nog redelijk normaal keutelt kun je inderdaad een paar dagen wachten of de eetlust vanzelf weer terugkomt. Als hij echt heel weinig eet of slecht keutelt (weinig of heel erg kleine keutels) moet je zorgen gaan maken en moet er bijgevoerd worden, maar het kan niet zo veel kwaad als hij een paar dagen geen biks eet hoor.

Geplaatst:
Zolang hij eet hoef je hem niet te dwangvoeren. Want als je dat wel doet, is dat niet goed voor zijn maag en darmen, en dan krijgt hij een verstopping. Het is helemaal niet erg dat hij nu alleen maar hooi en groenten eet, dat is juist goed. Hij eet tenminste, en daar gaat het om. En het is ook wel normaal hoor ,dat hij na de castratie even geen biks wil. Toen Denzel werd gecastreerd, had hij de eerste 2 dagen ook geen biks, wel groente en hooi. Op de 3e dag na zijn castratie at hij weer zijn biks. Dus niks om je zorgen over te maken.

Let idd wel op dat hij geen diarree krijgt en hem niet meer groenten geven dan dat hij gewend is.

Waarom dan Michaela? Naar mijn weten is de reden dat je niet zomaar moet/hoeft te dwangvoeren de stress, meer kans op haken door het niet kauwen een vol gevoel waardoor ze zelf neit gaan eten of overvullen (wat niet zo snel zal gebeuren als de darmen werken en je geen 10-20 ml in een keer erin stopt) Maar verstopping juist niet omdat je de darmen juist in beweging houd.

Maar zoals gezegd, zolang hij maar iets eet is het goed. Geef toe, groentes zijn toch ook veel lekkerder dan die droge brokken. Maar krijgt hij meer groente dan normaal? De groente zouden de zachte keutels kunnen verklaren namelijk. en ook het minder drinken. Misschien iets minder groente geven en kijken of hij dan wel brokken gaat eten. Maar voor zijn darmen maakt het helemaal niet uit wat hij eet, zolang hij maar iets eet blijven die wel opgang en dan is hooi het allerbeste. (vandaar ook beperkt biks)

en op zich is het niet heel raar dat ze de biks laten staan in een herstelperiode/ na narcose

Geplaatst:

Dat hij al hooi eet is een goed teken!

Hooi is de basisvoeding voor konijnen & zorgt ervoor dat de darmen fijn opgang komen/blijven.

In hooi zit eigenlijk alle voedingstoffen die een konijn nodig heeft.

Groenten is ook goed. De meeste konijnen beginnen na een operatie eerst met groenten, vervolgens met hooi & als laatste pas bixjes.

Bixjes kunnen nogal zwaar op de maag liggen in het begin, wat niet echt prettig voor ze kan zijn.

Hoe gaat het ondertussen met 'm?

Geplaatst:

hallo

ik was gisteren egt van plan de DA te bellen. maar gelukkie monty EET WEER BIKS!!!!! woehoeeeee ik helemaal blij.

maar hebben jullie ook nog tips voor zijn hok. hij heeft dus nu als bodem bedekking een laken met een handoek. maar ja plas plas plas hij heeft een mooie wc maar plassen daar in homaar. dus nu verschoon ik zijn laken elke dag. dan meteen in de was machien en dan kan ik morgen weer in. waar kan ie nog meer op liggen want ja stro ivm ontstekeningen en zo is niet zo coowl.

ooowja ik moet ff iets grappigs vertellen hahah. monty zat samen met mijn vriend op de bank. en uit niets spoeit of plast monty recht in het gezicht van me vriend nou ik kwam niet meer bij zoooo grappig. naja alleen ik heb een stoffen bank en die is nu een beetje iel van het plas maar ja.

Geplaatst:
Waarom dan Michaela? Naar mijn weten is de reden dat je niet zomaar moet/hoeft te dwangvoeren de stress, meer kans op haken door het niet kauwen een vol gevoel waardoor ze zelf neit gaan eten of overvullen (wat niet zo snel zal gebeuren als de darmen werken en je geen 10-20 ml in een keer erin stopt) Maar verstopping juist niet omdat je de darmen juist in beweging houd.

Maar zoals gezegd, zolang hij maar iets eet is het goed. Geef toe, groentes zijn toch ook veel lekkerder dan die droge brokken. Maar krijgt hij meer groente dan normaal? De groente zouden de zachte keutels kunnen verklaren namelijk. en ook het minder drinken. Misschien iets minder groente geven en kijken of hij dan wel brokken gaat eten. Maar voor zijn darmen maakt het helemaal niet uit wat hij eet, zolang hij maar iets eet blijven die wel opgang en dan is hooi het allerbeste. (vandaar ook beperkt biks)

en op zich is het niet heel raar dat ze de biks laten staan in een herstelperiode/ na narcose

Wat stom, dat bedoelde ik ook, alleen ik zei het verkeerd. :$

Geplaatst:

agja kan gebeuren dat je het verkeerd schrijft. dan denk je het wel maar dan schrijf je het niet hihihi.

nou monty eet alles weer hoor.

alleen die medicatie geven is egt een hel. eerste 2 keer ging wel maar nu niet meer. nu heb ik gemnegd tussen zijn biks. hopelijk ruikt ie het niet.

nou ik ga even proberer monty tevangen hij rent nu steeds weg als ik hem wil lokken of even snel oppakken.

irritant terwijl ie voor de operatie geen problemen had met op pakken mmmmm

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .