Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds een paar dagen plast de dame van me (als ze in de avond naar buiten mag en net eten het eten heeft gekregen) overal en nergens op de tegels. Het zijn kleine mini plasjes.

Voor de rest totaal niks vreemds aan de hand met d'r; eet goed, kijkt goed uit d'r ogen, levendig, keuteld goed, geen pijn, geen plekjes, rent d'r longen uit d'r lijf en doet binkies, bunnie flops en gaat dan lekker uren lang buiten languit liggen.

Alleen nu het een paar dagen aanhoudt wil toch eventjes weten of het niet kwaad kan en of meerdere mensen dit meegemaakt hebben of last (althans is het last) van hebben. Ik mik er elke avond gewoon een emmer water overheen dus voor mij is het totaal geen probleem.

Geplaatst:

Mijn ram deed dat ook en na een paar dagen vond ik dat zijn plas wel erg stonk,ik heb zijn urine op kunnen vangen en na laten kijken en hij bleek een urineweg infectie te hebben...dus even in de gaten houden zou ik zeggen..

Geplaatst:

miniplasjes en dat soort incontinentie kan inderdaad wijzen op problemen met de blaas. Dat kan zijn: blaasontsteking, maar vaak is dat ook weer een symptoom van: blaasgruis of blaasstenen die ook vaak voorkomen bij konijnen.

Ik zou de urine eens proberen op te vangen (in een lege en schone WC bak bijv) en dan laten nakijken bij de DA op bloed, bacteriƫn en calciumkristallen.

(Mocht het blaasgruis of stenen zijn dan weet ik daar een heel goed medicijn tegen, dus dan PB me maar.)

Geplaatst:
miniplasjes en dat soort incontinentie kan inderdaad wijzen op problemen met de blaas.
Thanks ik ga het zeker in de gaten houden en heb begrepen dat ze gruis krijgen door biks en zure appels, kiwi, enz enz? Echter krijgen de konijnen bij mij dat niet en ze heeft het al eerder gehad (ook weer zo snel als het kwam weer verdwenen).
Geplaatst:

Blaasstenen of blaasgruis is een ziekte van het metabolisme de getriggerd kan worden door te calciumrijke voeding. Dat kunnen knaagstenen zijn of goedkoop konijnenvoer (wat eigenlijk krachtvoer is voor slachtkonijnen en daarom veel te hoge concentraties mineralen bevat). In plaats daarvan calciumarme voeding geven kan gedeeltelijk helpen, maar bij sommige konijnen is de ziekte zo hevig dat de stenen of gruis toch blijven terugkomen.

Het enige wat dan helpt is de medicatie waar ik het over had.

Maar het kan inderdaad ook 'gewoon' blaasontsteking zijn, en bij sommige konijnen komt die vaak terug. Als het steeds lang duurt voor het overgaat kun je bij je DA een kuurtje AB halen, maar die medicatie die ik gebruikte voor mijn konijn haar blaasstenen kan ook gebruikt worden bij regelmatige blaasontsteking, want het houdt niet alleen blaasstenen en gruis tegen, maar het zorgt ook dat de blaas zuiver blijft waardoor hij minder snel ontstoken raakt.

Het is een Chinees kruidenmedicijn, dus geen bijwerkingen en je kan het langdurig gebruiken. Je zou haar dan dagelijks een kleine dosis kunnen geven, of steeds even een kuurtje wanneer ze weer symptomen heeft.

Het is fijn dat ze nog eet, drinkt en rondhuppelt, maar vergeet niet dat konijnen pas pijn laten zien als ze het echt niet meer trekken, dus dat wil helaas niet zeggen dat ze er geen last van heeft.

Maar als je zeker wilt weten of het dat is, zou je dus wat urine kunnen laten onderzoeken bij een KKDA. (Alleen urineonderzoek is meestal niet zo duur)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .