Hart16 Geplaatst: 9 mei 2011 Geplaatst: 9 mei 2011 Hallo, Voor mijn hond bel ik wel eens de dierenlijn van A. Vogel. Die kunnen je homeopathische middelen aanraden, als er iets simpels met het dier aan de hand is (bijvoorbeeld diarree bij een pup, of een licht kalmeringsmiddel als je met hem moet reizen). Mijn Muffin had van het weekend een beetje last van diarree door de warmte (ik neem aan dat het door de warmte kan, omdat ze wel normaal at, dronk, sliep en rondhuppelde). Toen mijn hond dat had, gaf ik hem Tormentavena druppels (http://www.avogel.nl/webwinkel/producten/tormentavena_tabletten.php) op aanraden van de A. Vogel dierenlijn. Daardoor was het probleem opgelost. Ik had de dierenarts gebeld, en die gaf aan dat ik Tormentavena kon proberen bij Muffin, maar dat zij het niet aanraadde. Vooral niet omdat hun maag-darm stelsel zo gevoelig is. Voorlopig geef ik haar gewoon iets minder biks en hooithee (het wordt ook al minder) en kijk ik het nog even aan, maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring (positief / negatief) heeft met homeopathische middelen bij konijnen?Gr. Jolanda
Amatjuh Geplaatst: 9 mei 2011 Geplaatst: 9 mei 2011 Ik heb nog nooit een konijn met diarree gehad door de warmte. Waar het wel van kan komen is stress of iets te eten gehad wat ze niet goed kunnen verdragen, te veel biks of cocc.Bach is een homeopathisch middel dat gebruikt wordt bij konijnen, maar voornamelijk bij gedragsproblemen en niet bij gezondheidsproblemen. Ik zou daarvoor toch echt het advies van de DA opvolgen want konijnen hebben inderdaad erg gevoelige darmen.
jack en olivia Geplaatst: 9 mei 2011 Geplaatst: 9 mei 2011 tegen dairree heb je fibreplex dat kan je geven en ik zou gewoon bij een KKDA een middel tegen diarree halen.ze hebben heel gevoelige darmen idd dus ik raad het ook niet aan.wij gebruiken ook calandula zalf voor de wondjes bij de konijnen dat kan dan weer welpeterselie schijnt ook te helpen trouwens
Bianca Geplaatst: 9 mei 2011 Geplaatst: 9 mei 2011 Diarree komt bij konijnen nooit van de warmte, maar van een bacterie of parasiet (zoals cocc.) in het darmstelsel of als reactie op medicatie (zoals AB). dat het vaak bij warmte gebeurt komt omdat dan de weerstand wat naar beneden gaat en de bacterie of parasiet actief wordt door de warmte.Bij diarree (maar verder geen klachten) eerst je konijntje een dagje op alleen hooi en water zetten. Hooithee mag ook, maar is niet veel anders dan water, behalve dat ze het misschien sneller opdrinken. Tegen de diarree doet het verder niet veel. Dus even geen biks en groenten en alleen veel hooi geven. Kijk of het daarmee verbeterd en dan langzaam iets biks en groenten gaan toevoegen zolang het goed blijft gaan. Komt de diarree terug, dan weer op hooi en water. Duurt het te lang, of wordt je konijn stiller of gaat het slechter eten, dan meteen naar de DA. Laat dan eerst mestonderzoek doen (dus zo vers mogelijke diarree/keutels meenemen naar de DA) die kan dan kijken of hij coccidiose kan vaststellen. Dit is een ziekte waar jonge dieren van dood kunnen gaan, maar om die reden denken veel mensen dat volwassen konijnen er niet ziek van worden en dat is helaas niet waar. Heb je een konijn met hele gevoelige darmen die snel aan de diarree raakt, dan is de kans groot dat hij last heeft van cocc. Inderdaad niet met alternatieve middeltjes aan de gang met konijnendarmen want die zijn veel te gevoelig en werken heel anders dan van carnivoren en omnivoren (zoals katten, honden, mensen).
Aanbevolen berichten