Laura82 Geplaatst: 9 mei 2011 Geplaatst: 9 mei 2011 Sinds het weekend niest Viera best veel. Ze is zich veel aan het wassen. Daarnaast klinkt ze benauwd, met eten hoor je een wat pieperige ademhaling. Eet en drinkt verder prima en de oogjes zijn schoon.Ongeveer een half jaar geleden heeft ze ook een paar dagen flink geniest en dat ging vanzelf weer over. Mijn gevoel zegt dat ik het beste kan afwachten en goed in de gaten hou.Aangezien Viera nogal een paniekerig type is, en doodsbang voor mensen is.En van een tochtje dierenarts raakt ze ongelofelijk van slag. Medicijnen kan ik haar ook alleen via eten geven want van oppakken en vasthouden in de kooi wordt ze een vliegend ongeleid projectiel. Dus dilemma: Naar de dierenarts met Viera, contact opnemen met dierenarts voor medicijnen of nog even aankijken?
JoBoris76 Geplaatst: 9 mei 2011 Geplaatst: 9 mei 2011 (aangepast) Ik persoonlijk zou wel gaan want als ze benauwd klinkt en een pieperige ademhaling zou ik niet langer wachten. Succes. Ik weet niet of je Rescue Remedy in huis hebt maar dat zou je kunnen geven voordat je naar de dierenarts gaat. 9 mei 2011 aangepast door JoBoris76
Lianne22 Geplaatst: 9 mei 2011 Geplaatst: 9 mei 2011 Ik ben het met joboris eens. Snot (als het snot is) kan heel lastig te behandelen zijn, zeker als je er te laat bij bent kan het zelfs chronisch worden. Je zegt dat ze benauwd klinkt, dat lijkt me voor je konijntje alles behalve prettig dus zou ik zeker naar de DA gaan.
Laura82 Geplaatst: 9 mei 2011 Auteur Geplaatst: 9 mei 2011 Bedankt voor jullie reacties. Ik heb net even met de dierenarts overlegd. Aangezien haar oogjes schoon zijn, het snottebelletje dat vanochtend op de vacht rond haar neusje zat kleurloos was en ze goed eet en drinkt ik en een bezoekje zo stressvol is (heb ook geen auto dus moet met de tram). Ze klinkt alleen een beetje benauwd als ze eet. Zij gaf aan dat ik het het beste nog even aankijken. Als ze vanavond slechter eet of benauwder klinkt ga ik gelijk naar de DA.
Bianca Geplaatst: 9 mei 2011 Geplaatst: 9 mei 2011 Je DA klinkt niet heel konijnkundig vrees ik. 'Verkouden' en 'snot' zijn termen die bij mensen niets ernstigs betekenen, maar bij konijnen wordt het veroorzaakt door een hele gevaarlijke en hardnekkige bacterie genaamd 'Pasteurella'. Google maar eens op internet. Deze bacterie kan dodelijk zijn voor konijnen. Als je te lang wacht met behandelen kunnen er drie dingen gebeuren: je konijn gaat dood, je konijn krijgt longontsteking (en gaat vaak alsnog dood) of het wordt chronisch en dan blijf je aan het behandelen. En zelfs konijnen met chronische snot die goed behandeld worden hebben toch vaak een veel lagere levensverwachting. Benauwdheid is een heel erg slecht teken en kan betekenen dat je konijn al longontsteking of iets dergelijks heeft. Een konijn in de tram meenemen zou ik ook niet snel doen, maar snot moet wel onmiddellijk behandeld worden. En longontsteking al helemaal. Is er geen aardige buurman of collage die je een keertje wil rijden? En zoek dan meteen een DA die iets meer verstand van konijnen heeft, want anders loop je het risico dat je al die moeite neemt en deze je toch zonder of met de verkeerde behandeling naar huis stuurt.
suusevers Geplaatst: 9 mei 2011 Geplaatst: 9 mei 2011 Ik ben het met Bianca eens. Breng een bezoek aan de DA, een KKDA! Ik dacht ook gelijk al aan snot en als ze benauwd klinkt, moet je inderdaad snel gaan. Mocht het een longontsteking zijn, dan is het niet best. Ik begrijp dat je het nog even wil afwachten, omdat ze eet en drinkt en een ritje naar de DA erg stressvol is. Maar probeer even iemand te vinden met een auto.
Laura82 Geplaatst: 9 mei 2011 Auteur Geplaatst: 9 mei 2011 Madam is gezellig de woonkamer ingewandeld, geen niesjes meer.Op een klein niesje na, het enige snot wat ik gezien had was na een niesbui op zondag.Het benauwde piepige met eten is weg. Even kijken hoe het morgenochtend weer gaat.
Beestenbende Geplaatst: 9 mei 2011 Geplaatst: 9 mei 2011 Lani van mij is ook wel eens doodgewoon verkouden geweest. Zij bleek op de tocht te staan en toen ik haar een andere plek in huis had gegeven, was ze binnen een paar dagen beter. Een niezend konijn hoeft niet meteen snot of iets dergelijks te hebben. Maar moet je natuurlijk wel heel goed in de gaten houden voor het geval het toch erger is dan een gewone verkoudheid.Wel fijn, dat het beter gaat met haar. Blijf haar goed in de gaten houden en als je het niet vertrouwt, gewoon naar de dierenarts gaan.
Aanbevolen berichten