timj Geplaatst: 8 mei 2011 Geplaatst: 8 mei 2011 Hoi,Ons konijn Teebs heeft sinds afgelopen maandag Torticollis. Ben maandag direct naar de dierenarts gegaan en heb een kuur van antibiotica en panacur (ivm e cuniculi) gekregen. Deze medicijnen krijgt ze sinds maandag. Ze eet droogvoer zelfstandig, en als ik haar een worteltje of wilgentakje aanreik dan eet ze deze op alsof er niets aan de hand is.Het lastige is dat ze erg draaierig is en blijft. Al kan ze af en toe zelf staan en rond bewegen (met vallen en opstaan). Dit is alleen niet structureel: er zit geen opwaartse lijn in. Het gegeven dat ze zelfstandig eet sterkt mij in de gedachte dat ze het zelf nog 'ziet zitten'. Echter haar lichamelijk staat brengt me aan het twijfelen. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn, en hoe lang het bij jullie heeft geduurd voordat het beter begon te gaan? Bedankt alvast. Gr Tim
Amatjuh Geplaatst: 8 mei 2011 Geplaatst: 8 mei 2011 Ik denk dat je regressie in plaats van progressie bedoelt?
Amatjuh Geplaatst: 8 mei 2011 Geplaatst: 8 mei 2011 Dat verschilt per konijn, maar ik denk dat je na een week of 2 wel verbetering moet zien.Wat misschien handig is, is om filmpjes te maken van je konijn om de zoveel dagen. Dan kun je zelf ook zien of het beter wordt of slechter. Als je dat niet doet heb je er niet zo'n goed zicht op.
Dollie Geplaatst: 8 mei 2011 Geplaatst: 8 mei 2011 Da's inderdaad ook wat ik je adviseer. Ik heb het zelf toevallig ook gedaan toen ik een konijn met EC/torticollis had, maar nooit zo ingezien dat het op zo'n manier kon werken. Ik heb mijn konijn in de eerste week gefilmd, en ongeveer vier weken daarna nog eens, in wat later zijn laatste week bleek.. Ik maakte die filmpjes om de mensen hier op het forum te laten zien hoe het met hem ging. Nu ik die filmpjes naast elkaar zet, zie ik de enorme achteruitgang die hij gemaakt heeft. Toen niet. Toen zag ik alleen maar mijn konijn, dat zorg nodig had. Mijn konijn, dat wel achteruit ging, maar ach.. Het viel wel mee. Nou, niet dus, als ik het nu terug kijk snap ik niet hoe ik het zo ver heb kunnen laten komen. Hij is na ongeveer een maand behandelen (in eerste instantie alleen voor midden ooronsteking helaas) overleden. Maar dat had niet moeten gebeuren, ik had een week eerder al moeten zeggen dat het genoeg was. Mijn ouders zeiden het al, maar ik wilde er niet aan. Daar heb ik nu heel veel spijt van. Ik wil je absoluut niet bang maken, ik ken ook genoeg konijnen die wél zijn genezen, waaronder één van mijn andere konijnen. Bij Joy zijn we (te) laat begonnen met behandelen dankzij onkunde van de dierenarts. En Joy was een zwak konijn. Maar ik wil je wel op het hart drukken niet dezelfde fout te maken als ik. Beterschap voor je konijn en succes/sterkte!
Bianca Geplaatst: 8 mei 2011 Geplaatst: 8 mei 2011 Je konijn wordt op de juiste manier behandeld, maar als het EC is (wat wel waarschijnlijk is) dan moet je niet schrikken als het best een tijd duurt voor je vooruitgang ziet. Duurt doorgaans meen ik een week of 2, zoals Amatjuh ook al zei. Dus het is niet gek dat je na 1 week nog geen vooruitgang ziet hoor. Nog even een extra weekje volhouden.Dat je konijn nog eetlust heeft en jij het idee hebt dat ze zich verder wel okay voelt is een hartstikke goed teken in ieder geval. Als ze eet wanneer je het aangeeft, dan moet je het de komende week dus maar even aan blijven geven. Het klinkt in ieder geval alsof dit konijntje zeker nog een goede kans heeft er bovenop te komen hoor!
Suuzz Geplaatst: 9 mei 2011 Geplaatst: 9 mei 2011 Mijn konijntje heeft ook EC en dit begon met een lichtelijk schreef kopje en wat evenwichtsproblemen. We gingen meteen naar de DA, kregen Panacur en zijn daar direct mee begonnen. Ons werd ook gezegd dat er binnen 2 weken vooruitgang in moest zitten. Nou, een weekje later ging het zo slecht dat ik dacht dat ze niet meer beter zou worden. Ze kon nauwelijks meer lopen en lag te rollen in het hok als ze het probeerde. Maar ons konijntje at en dronk nog wel goed (zolang ze het binnen bereik had). Nu, 3 weken later, loopt ze weer vrolijk rond te springen en heeft ze alleen nog een ietwat schreef kopje. Het kan dus ook in eerste instantie helemaal de verkeerde kant op gaan, en geef de moed dan niet op, want ze kunnen er zeker bovenop komen! Je bent er in ieder geval wel op tijd bij. Succes ermee!
timj Geplaatst: 9 mei 2011 Auteur Geplaatst: 9 mei 2011 Dank jullie allemaal voor de reactie en het advies.Ik zal e.e.a. proberen te filmen.Het lijkt erop alsof ze goede en slechte dagen heeft. Vandaag heb ik haar meegenomen naar mijn kantoor, na thuiskomst (met autorit) heeft ze geruime tijd nodig gehad om haar evenwicht te vinden. Nu gaat het wel weer. Ze heeft net gegeten en ligt zichzelf nu te poetsen. Het lijkt er wel op dat ze is afgevallen. Heb daarom recovery voer en olvarit ingeslagen.Heb afgesproken met mijn vriendin om woensdag a.s. weer te kijken hoe we vinden dat het gaat. De dierenarts gaf afgelopen vrijdag al aan dat het wel snel beter moest worden. Zou het liefst tot volgende week maandag wachten (de 2 weken waar jullie het over hebben) echter soms twijfel ik aan een goed afloop. Of we dan op ons gevoel of verstand af moet gaan is lastig.We weten ook niet hoe oud ze is. We hebben haar gevonden op een parkeerplaats namelijk. Ze heeft wel staar aan haar oogjes. Los daarvan lijkt ze gezond.Gr.Tim
Weijde26 Geplaatst: 9 mei 2011 Geplaatst: 9 mei 2011 Houd vol alsjeblieft, zoiets duur weken, soms wel maanden.....echt. Houd moed, als je er vroeg bij was dan komt het goed.Houd vol het duurt lang, echt....
nathalie b Geplaatst: 9 mei 2011 Geplaatst: 9 mei 2011 Het enige wat ik mis aan de behandeling in Metacam maar wee ook niet of dit er standaard bij gegeven wordt..... Het is wel een kwestie van volhouden,geef haar de tijd om te herstellen sommige hebben wat langer nodig.Zolang ze eet en keuteld heeft ze er nog zelf goede zin in....
Dollie Geplaatst: 9 mei 2011 Geplaatst: 9 mei 2011 Hoe lang heeft ze al last van staar? Staar kan soms ook een symptoom van EC zijn. Ze wil wel brokjes eten zelf? Wat je zou kunnen doen is juniorvoer gaan geven (Science Selective Junior bijv) hier iztten extra voedingsstoffen in die ze duidelijk had kan gebruiken.
timj Geplaatst: 10 mei 2011 Auteur Geplaatst: 10 mei 2011 Goeie tip van het junior voer. Ga ik morgen achteraan, verder houdt ze zich goed vandaag. Ze is weer mee geweest naar kantoor en heeft lekker naast me gezeten. Enkel na de autorit is ze wat draaierig, en wanneer ze aan het eten of poetst. Dan valt ze om en blijft ze erin.. We hebben besloten sowieso tot maandag te kijken hoe het verder gaat. Ik hoop op het beste, en doen dus ons best ;-)
Suuzz Geplaatst: 10 mei 2011 Geplaatst: 10 mei 2011 Waarom gaat ze eigenlijk mee naar kantoor? Ik las namelijk dat konijntjes met EC bij oppakken vanwege de evenwichtsproblemen een terugval kunnen krijgen. Volgens mij is een autorit ook niet echt fijn voor het houden van evenwicht. Als het echt nodig is haar mee te nemen is het volgens mij niet anders, maar als het niet echt nodig is, is het volgens mij beter voor je konijntje om haar lekker in haar vertrouwde hok te laten zitten Onze DA raadde zelfs aan een handdoek over het hok te leggen, om voor zo min mogelijk prikkels om haar heen te zorgen..@ Nathalie b: Metacam geven ze volgens mij bij pijn, en zolang een konijn zelf goed eet en drinkt, en geen tekenen van pijn afgeeft is Metacam bij de behandeling niet nodig (ik miste het bij de behandeling van onze Nessi ook en heb toen aan de DA gevraagd waarom)
Bianca Geplaatst: 11 mei 2011 Geplaatst: 11 mei 2011 Dat van het meenemen in de auto leek mij ook al niet zo fijn voor een konijn met evenwichtsproblemen. En ik wist niet eens dat ze daar een terugval van kunnen krijgen. Had wel gehoord van een handdoek over de kooi om een zo prikkelarm mogelijke omgeving te creeëren.
Dollie Geplaatst: 11 mei 2011 Geplaatst: 11 mei 2011 Suuzz, Metacam is naast pijnstilling ook een ontstekingsremmer. Ik geloof dat het (ook) om die reden gegeven wordt in de behandeling voor EC. Maar ik heb het bij mijn konijnen ook nooit gebruikt. Het werd toen ook nog niet echt overal aangeraden. Timj, ik weet niet of je Engels goed is maar anders is dit misschien een handige website: http://www.onthewonk.co.uk/
timj Geplaatst: 12 mei 2011 Auteur Geplaatst: 12 mei 2011 Na twee goede dagen is ze vanavond weer heel onrustig. Maandag is ze twee weken onder behandeling van de medicijnen, hopen dat de wisselvalligheid langzaam afneemt. Gr.tim
Aanbevolen berichten