Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb 2 konijnen Scoobie mannetje van 5 1/2 jaar en BamBam vrouwtje van 4 jaar..

Afgelopen woensdag ben ik met Scoob naar de dierenarts gegaan. Ik merkte al een tijdje dat hij zich niet lekker voelde.

In april heb ik mijn konijnen laten inenten en eigenlijk is het vanaf toen begonnen. In het hok lagen veel donkere kleine keutels (bdk) en scoob lag heel vaak languit had weinig puf en aan bambam kon ik weinig merken. Ik ben toen gestopt met groente geven en ben ook minder brokjes (ss) gaan geven. Toen de bdk keutels nog steeds bleven liggen heb ik bijna geen voer meer gegeven alleen heel veel hooi en water. Ook werd er toen veel gedronken maar omdat ze met zn tweeen zitten kun je moeilijk ontdekken wie er zoveel drinkt.

Uiteindelijk kon ik wel zien dat het scoobie was en ook van de keutels wist ik zeker dat het scoob was. Bambam was ondertussen ook nog 2 (nep)nestjes aan t maken. Dus lekker druk in t hok.

Na een paar dagen waren de bdk keutels verdwenen en begon ik weer langszaam aan met brokjes (ss) voeren.

Maar nu merkte ik dat scoob last had van zn evenwicht hij wilde gaan rennen maar viel om, hij krabbelde wel snel weer op maar schrok er wel van dit had tie nog nooit gedaan. Ook zat tie af en toe te weven nadat hij gerent had..

Dus na een paar dagen aankijken ben ik naar de da geweest. Helaas hadden ze die avond een spoedgeval en kreeg scoob en ik weinig aandacht..

Ze heeft hem nagekeken en wat ik vertelt heb zei ze dat hij in het begin stadium zat en medicijnen kreeg panacur suspensie 1x daagse min 4 weken lang en ook bambam krijgt het..

Binnenkort wil ik terug gaan als ik geen verbetering merk aan hem en ook nog wat meer info over de parasiet.

Helaas merk ik ook aan hem dat tie is afgevallen en wat slapper is nu.. Hebben jullie tips wat ik hem kan geven? Hij krijgt heel veel hooi, ss, wortel, af en toe stukje brood enzo..

Weten jullie ook een goed manier hoe ik tie medicijnen kan geven want als je al aan zn neusje zit springt tie omhoog ook in de handdoek doen is geen succes..

Ik wil hem echt niet kwijt t is mn maatje heb m al vanaf 6 weekjes..

Foto-JJZJJBHE.jpg

Groetjes Scoobie & Bambam

Natalie

Geplaatst:

Het zijn super mooie konijnen

En wat jammer dat er een aan het tobben is

Ik heb geen verstand van EC

Maar er zijn verschillende topics over en daar hebben ze het over een kruidenelixer van Jan Smit

Even zoeken

Beterschap

Geplaatst:

Mijn konijntje heeft ook EC... Het begon een beetje zoals ik in jouw verhaal lees, ze had last van haar evenwicht en ze draaide naar 1 kant als ze op haar achterpoten wilde gaan staan. Haar koppetje was ook een beetje scheef. We zijn meteen naar de DA gegaan en kregen panacur, en vervolgens ging het alleen maar slechter... :( Na een weekje kon ze niet meer lopen zonder om te vallen en lag ze alleen maar te tollen in haar hok. Ik dacht echt dat we haar moesten laten inslapen... Maar je zou haar nu moeten zien!!! Ze rent weer vrolijk door de kamer, springt overal weer op en is weer helemaal zichzelf. Ze heeft enkel nog een ietwat scheef koppetje... Maar wat ik met dit verhaal wil zeggen: Het kan een lange weg zijn (bij ons duurde het 3 weken voor verbetering) en zelfs als het slechter gaat betekent dit niet meteen dat dit het einde is!!!

Het medicijnen geven ging bij mij goed, omdat ze zo zwak was. Maar nu ze weer sterk is maak ik meestal een prakje van wortel ofzo en spuit de medicijnen daar in. Dit eet ze goed op.

Verder nog tips die ik mee wil geven: als het echt slecht gaat, laat je knijntje dan zoveel mogelijk met rust. Natuurlijk hebben ze liefde en aandacht nodig, maar ons konijntje wilde steeds op ons stem afgaan en dan ging ze weer heel erg tollen enzo. Wij hebben daarom een handdoek over het hok gegooit (zo min mogelijk prikkels voor het knijntje) en haar gewoon goed in de gaten gehouden. Verder zorgen dat ze bij het eten en drinken kan en als ze niet drinkt veel vochthoudende groenten geven. Veel hooi waar ze goed bij kan!

Het zijn wel schatjes trouwens, veel succes met je konijntje!

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties :D

Ik ben ook dolblij met dit leuke setje..

En ik hoop dat de medicijnen helpen en dat hij zich weer beter gaat voelen..

Hij rent nu nog elke dag op zn eten af dus hij is nog lekker actief..

Mocht het met het spuitje niet meer lukken dan zal ik de medicijnen ook in een wortelhapje geven..

Maar dat is best lastig omdat het andere konijn het ook moet hebben en die krijgt meer omdat ze zwaarder is..

Ik hou jullie op de hoogte! ;)

Suuzz wat fijn dat jouw konijntje weer beter is geworden dat geeft mij weer hoop! :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .