champie Geplaatst: 5 mei 2011 Geplaatst: 5 mei 2011 Kom net van de dierenarts vandaan.Mijn konijn een wel maar verdeeld over de heledag terwijl ik dat niet gewend ben.Hij zei met dat het aan de tanden lag.Dat ze scheef groeien en dat ze daarom niet kan etenIs te verhelpen maar schijnt iedere keer weer terug te komen.Hebben meer mensen hier ervaring mee en hoe gaat het met jullie konijnen??? Gr wendy
lianne Geplaatst: 5 mei 2011 Geplaatst: 5 mei 2011 Ligt het nou aan de tanden of aan de kiezen? Daar zit namelijk nogal een verschil in. De tanden kunnen als ze doorgroeien (olifantstanden) getrokken worden, een konijn kan in principe prima leven zonder de voortanden. De kiezen kunnen ook behandeld worden, de eene dierenarts knipt de haakjes, mijn dierenarts slijpt de kiezen zodat ze weer netjes op elkaar aansluiten en de haken weg zijn.
champie Geplaatst: 5 mei 2011 Auteur Geplaatst: 5 mei 2011 Het zijn de kiezen.Dat schijnt iedere keer weer terug te komen.En volgend de DA heeft ze daar pijn aan.
lianne Geplaatst: 5 mei 2011 Geplaatst: 5 mei 2011 Het kan heel erg wisselen hoe vaak het terugkomt en het kan inderdaad flink pijn doen, maar dan zal het konijn ook stoppen met eten. Als jij een goede dierenarts kunt vinden én bereid bent om het voedingspatroon van je konijntje wat aan te passen, is de kans zeer groot dat het allemaal goed blijft gaan. Veel konijnen hebben haakjes op de kiezen, de een heeft er vaker last van dan de ander. Geen reden om dus niet te gaan behandelen Om je een idee te geven, een van mijn konijntjes is in 2009 5x voor haakjes behandeld, in 2010 3x en dit jaar nog helemaal niet.
champie Geplaatst: 5 mei 2011 Auteur Geplaatst: 5 mei 2011 En wat moet je na die behandelingen doen??Eet ze dan meteen??Of hoe werkt dat??Ik vond het nogal prijzig om dat iedere keer te doen.Maar er kan dus ook een hele tijd overheen gaan??
lianne Geplaatst: 5 mei 2011 Geplaatst: 5 mei 2011 Na de behandelingen vrij weinig, afhankelijk van de stand van de wangen&tong. Ik geef altijd 5 dagen pijnstilling en antibiotica na de behandeling, meer hoef ik niet te doen. Er kan inderdaad een hele tijd overheen gaan, het kan ook zijn dat het over een paar weken weer terugkomt. Daarom is het ook verstandig om te kijken naar het voedingspatroon (geef een goede biks, zoals science selective) en goed, gevarieerd hooi om het slijten van de kiezen optimaal te stimuleren. Ook is het raadzaam om een dierenarts te hebben die hier ervaring mee heeft, ik heb daar zelf erg veel verschil in gemerkt.
champie Geplaatst: 5 mei 2011 Auteur Geplaatst: 5 mei 2011 Hoe weet je of een DA wel geschikt is??Ik zou morgen het liefst even naar een andere DA gaan Is dat wel goed voor het konijn zoveel stress??Die biks geef ik ook ik merkte al wel een tijd dat ze bijna geen hooi at.Maar het eten ging goed op.Nu dus niet meer zo ze doet er de hele dag over.
pluis04 Geplaatst: 5 mei 2011 Geplaatst: 5 mei 2011 mijn konijn is afgelopen maandag geholpen aan haakjes en daarvoor was het 6 weken geleden dat ze ook al was geholpen aan haakjes het wordt elke keer onder gasnarcose gedaan ik moet ze wel een paar dagen er naar elke keer dwangvoeren en nu moet ik 2 weken lang antibioticakuur en pijnstiller geven
lianne Geplaatst: 5 mei 2011 Geplaatst: 5 mei 2011 Bij Nijn word er narcose via de oorvene gedaan, is ook een erg veilige methode. Gewoon navragen bij de dierenarts hoe de haakjes verwijderd worden, hoe de nazorg gaat en dergelijke.
champie Geplaatst: 5 mei 2011 Auteur Geplaatst: 5 mei 2011 Gaat dat dwangvoeren makkelijk ?Mijn nijn is niet zo makkelijk namelijk.
lianne Geplaatst: 5 mei 2011 Geplaatst: 5 mei 2011 Je zult wel moeten als je konijntje ziek is, net zoals het geven van medicatie
Sharon uit Nijmegen Geplaatst: 5 mei 2011 Geplaatst: 5 mei 2011 Gaat dat dwangvoeren makkelijk ?Mijn nijn is niet zo makkelijk namelijk.Maar het wil niet zeggen dat dit nodig is.Mijn Puk is nadat zij geholpen is altijd bijna gelijk de oude en hoeft niet gedwangvoerd te worden.Vaak beginnen ze dan weer met wat zachtere dingen omdat het nog wat gevoelig is allemaal.Ik hoef ook geen pijnstilling te geven of iets anders.
Beestenbende Geplaatst: 5 mei 2011 Geplaatst: 5 mei 2011 Ik heb vroeger een konijn gehad, dat een compleet scheef gebit had, olifantstanden en niet afslijtende kiezen. Hij moest elke 6 weken naar de dierenarts om zijn voortanden te laten knippen en zijn kiezen te laten vijlen (bij hem gebeurde dat zonder narcose en hij liet het allemaal gewoon gebeuren). Elke keer at hij gewoon meteen zijn biks en hooi weer. Nooit problemen mee gehad. Mijn dierenarts had wel een gereduceerd tarief met mij afgesproken. Omdat ik zo vaak moest komen, hielp zij mijn jochie elke keer voor 5 gulden (nee, geen tikfout, echt guldens)
pluis04 Geplaatst: 5 mei 2011 Geplaatst: 5 mei 2011 zo beestenbende dat is lekker zeg voor maar 5 gulden ik moet elke keer 91 euro afrekenen en dat elke keer na 6 wekenik zou wel willen dat mijn dierenarts een keer wat korting zou geven
lianne Geplaatst: 6 mei 2011 Geplaatst: 6 mei 2011 Ik maak hier ook regelmatig grapjes over mijn 10-rittenkaart, na 10 behandelingen een 11e gratis Het is hier inclusief medicatie zo'n 80 euro, niet goedkoop maar ach... dat krijg je als je kiest voor huisdieren, er hangt nou eenmaal een prijskaartje aan. Als het zonder narcose kan zou het geweldig zijn, maar bij Nijn zitten ze helaas op de achterste kiezen en raakt hij vreselijk in de stress van het vijlen!
Dollie Geplaatst: 6 mei 2011 Geplaatst: 6 mei 2011 Ik heb nu twee konijnen met haken gehad, bij Indy zei de dierenarts ook dat het elke zes weken terug zou komen. Ik heb zijn voeding aangepast en hij is bijna een jaar later overleden (aan iets heel anders hoor, hij had behoorlijk wat problemen helaas) en toen had hij nog bijna perfecte kiezen. Er was eentje bij die een tikje scheef stond. Voeding is echt zo belangrijk bij haken (tenminste, bij het voorkomen daarvan). Wat krijgt je konijn nu precies? Mijn ventje Fred heeft vorig jaar ook haken gehad, dit was in augustus. Ook met hem gaat het nog steeds prima qua gebit, ze zijn een maandje of twee geleden nog helemaal gecontroleerd (met een roesje) en er was niks mis mee. Het hoeft niet (snel) terug te komen.
Beestenbende Geplaatst: 6 mei 2011 Geplaatst: 6 mei 2011 @ Pluis04Hahaha, dat is inderdaad nogal een verschil. Maar ik heb het dan wel over 1997 t/m 2001 en over een behandeling tijdens het inloopspreekuur zonder narcose of roesje. Gewoon hop op de benhandeltafel en binnen 10 minuten stond ik weer buiten met een blij konijn. En ja, mijn dierenarts vond, dat een reductie wel op zijn plaats was, omdat ik zo vaak moest komen en ze hem toch makkelijk kon behandelen. Normaal betaalde je tijdens het inloopspreekuur voor een konijn 10 gulden.
champie Geplaatst: 6 mei 2011 Auteur Geplaatst: 6 mei 2011 Bedankt voor de reactiesHier gaat het me zo,n 60 tot 70 euro kosten.En dan is het afwachtenIk geef nu biks (science selective)En voldoende hooi tenminste als ze dat daarna weer gaat eten want dat doet ze nu niet.Kwa groenvoer krijgt ze niet zoveel omdat ze gevoelige darmen heeft.Heeft iemand tips om het zo lang mogelijk goed tehouden.
Dollie Geplaatst: 7 mei 2011 Geplaatst: 7 mei 2011 Heel veel hooi (maar dat zal nu lastig te eten zijn met de haken misschien, als ze weggehaalt zijn moet je da wel echt gaan stimuleren) en een beperkte portie biks.
champie Geplaatst: 8 mei 2011 Auteur Geplaatst: 8 mei 2011 Ja inderdaad dat eet ze niet echt veel hooi.Nu moet ik zeggen sinds ze pijnstillers heeft gaat dat goed.Hoeveel biks moet ik ongeveer geven??
michaela23 Geplaatst: 9 mei 2011 Geplaatst: 9 mei 2011 Een konijn mag 25 gram per kilo lichaamsgewicht aan biks hebben. Dus in haar geval 50 gram per dag.
Aanbevolen berichten