Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb net de da gebeld over de uitslag van het keutel onderzoek van pluis.

Diagnose: coc in de lever(hij heeft nl geen diaree)

Ik ga zo de med. ophalen.

Ik denk dat we er optijd bij zijn want pluis eet en drinkt nog meer dan prima.

ben blij dat ik weet wat hij heeft, hij loopt zo te kwakkelen.:s

Ik hoop op een snel herstel.

gr Jolanda

Geplaatst:
wss een domme vraag, maar wat is coc?

allesinds hoop ik dat hij vlug hersteld hoor!!

coc is de afkorting van Coccidiose, voor de gehele uitleg kun je kijken bij

"meest voorkomende konijnen ziekte" dit staat onder de knop konijneninfo boven aan de pagina.

Enneh domme vragen bestaan niet!

Gr. jolanda

Geplaatst:

Ah wat een vervelend nieuws,

wel goed dat je er snel bij bent, kan je snel behandelen

Veel beterschap voor Pluis en veel succes met de medicatie!

Geplaatst:

mijn vrouwtje had 3 weken geleden ook coc.

maar ik heb het gevoel dat het nog niet over is.. dus ik moet eens gaan bellen of ik ze nog een kuurtje mag geven

Welk medicijn heb jij mee gekregen?

Ik had baycox gekregen en moest 2 dagen 1 pipet geven en dan 5 dagen niet en dan weer 2 dagen 1 pipet (wel beide konijnen behandelen)

Geplaatst:
coc is de afkorting van Coccidiose, voor de gehele uitleg kun je kijken bij

"meest voorkomende konijnen ziekte" dit staat onder de knop konijneninfo boven aan de pagina.

Enneh domme vragen bestaan niet!

Gr. jolanda

Dankje :)

Kga dat idd es gaan checken!

Geplaatst:
mijn vrouwtje had 3 weken geleden ook coc.

maar ik heb het gevoel dat het nog niet over is.. dus ik moet eens gaan bellen of ik ze nog een kuurtje mag geven

Welk medicijn heb jij mee gekregen?

Ik had baycox gekregen en moest 2 dagen 1 pipet geven en dan 5 dagen niet en dan weer 2 dagen 1 pipet (wel beide konijnen behandelen)

ik heb toltrazuril drops gekregen pluis moet 1x daags 0,6 ml hebben en dat 3 dagen

De da heeft niets voor mijn andere konijn gegeven, maar die heeft 100 % nergens last van(tenminste wat ik ervan zie)

Geplaatst:

maar coc wordt via ontlasting doorgegeven.. ik zou toch even bellen na het weekend en kijken dat je het andere konijn ook doet behandelen.. het mannetje van mij heeft ook nergens last van maar kan het wel hebben!

Want jah als ze samen in 1 hok zitten is de kans heel groot dat de andere het ook heeft via de ontlasting

Geplaatst:

Okay, wat ik niet snap... hoe weet je DA door keutelonderzoek dat je konijn cocc. in de lever heeft? Wat heeft je konijn voor symptomen? Want het klinkt alsof er weinig aan de hand is, terwijl als de cocc. in de lever zit, je konijn meestal op de rand van de dood staat. Cocc. in de lever is namelijk vaak het laatste stadium, en komt dan na cocc. in de darmen.

Als Cocc. allƩƩn in de lever zit dan komt het niet in de keutels terecht, dus dan heeft hij niks gevonden in het mestonderzoek, maar heeft hij een galbiopt gedaan of bloedonderzoek om leverwaarden te bepalen. Anders kan hij volgens mij niet weten dat het cocc. is?

Kun je dat nog eens navragen?

Als hij wel cocc. (of de eitjes ervan) in de keutels heeft aangetroffen dan is Toltrazuril 3 dagen 1x daags inderdaad het beste geneesmiddel, dus goed dat je konijntje dat krijgt hoor, maar dat leververhaal vind ik nogal vaak klinken..

Hier kun je meer lezen over Cocc.: http://www.konijnen.nl/ziekten/coccidiose.htm

Geplaatst:
Okay, wat ik niet snap... hoe weet je DA door keutelonderzoek dat je konijn cocc. in de lever heeft? Wat heeft je konijn voor symptomen? Want het klinkt alsof er weinig aan de hand is, terwijl als de cocc. in de lever zit, je konijn meestal op de rand van de dood staat. Cocc. in de lever is namelijk vaak het laatste stadium, en komt dan na cocc. in de darmen.

Als Cocc. allƩƩn in de lever zit dan komt het niet in de keutels terecht, dus dan heeft hij niks gevonden in het mestonderzoek, maar heeft hij een galbiopt gedaan of bloedonderzoek om leverwaarden te bepalen. Anders kan hij volgens mij niet weten dat het cocc. is?

Kun je dat nog eens navragen?

Als hij wel cocc. (of de eitjes ervan) in de keutels heeft aangetroffen dan is Toltrazuril 3 dagen 1x daags inderdaad het beste geneesmiddel, dus goed dat je konijntje dat krijgt hoor, maar dat leververhaal vind ik nogal vaak klinken..

Hier kun je meer lezen over Cocc.: http://www.konijnen.nl/ziekten/coccidiose.htm

Ik ben tot deze conclusie gekomen omdat wanneer het in zijn darmen zit hij diarree heeft en dit heeft hij niet, dus vandaar.

vanmiddag moet ik weer met hem naar de da omdat hij nu helemaal geen ontlasting of keutels meer heeft. Hij eet heel weinig, gelukkig wel kruiden die goed voor hem zijn en drinken doet hij ook niet, ik heb hem vanochtend 7,5 ml water gegeven.

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, ik weet het niet zo goed meer, ik heb pluis ook al een buikmassage gegeven, maar nog steeds geen keutels:-( Hij is inmiddels ook een klein beetje gaan knarsentanden, waarschijnlijk buikpijn (gas?)

Geplaatst:

Mijn nijn had ook maar een paar uur diarree en toen was het al over, maar in de gewone keutels zijn wel coccidiƫn aangetroffen hoor. Als bij mestonderzoek cocc. wordt vastgesteld heeft je nijn ze gewoon in de darmen.

Dat hij niet eet en poept is heel ernstig. Je moet onmiddellijk naar de DA, want hij heeft nu pijnstilling en darmstimulerende middelen nodig. Als het geen gas is (maar het klinkt meer als stille darm) dan moet er onmiddellijk voedsel in, dus zorg dat hij dwangvoer krijgt. Hoe laat is je afspraak? Want als je pas eind van de middag terecht kan dan is het misschien al te laat.

dus: Ciseral (en evt Metacloral) en pijnstilling: Carprofen of Metacam. Verder dwangvoeding: Critical Care of Science Recovery. Eventueel mizen met een beetje wortelhapje van Nutricia. Maar vooral nu snel handelen!

Geplaatst:
Mijn nijn had ook maar een paar uur diarree en toen was het al over, maar in de gewone keutels zijn wel coccidiƫn aangetroffen hoor. Als bij mestonderzoek cocc. wordt vastgesteld heeft je nijn ze gewoon in de darmen.

Dat hij niet eet en poept is heel ernstig. Je moet onmiddellijk naar de DA, want hij heeft nu pijnstilling en darmstimulerende middelen nodig. Als het geen gas is (maar het klinkt meer als stille darm) dan moet er onmiddellijk voedsel in, dus zorg dat hij dwangvoer krijgt. Hoe laat is je afspraak? Want als je pas eind van de middag terecht kan dan is het misschien al te laat.

dus: Ciseral (en evt Metacloral) en pijnstilling: Carprofen of Metacam. Verder dwangvoeding: Critical Care of Science Recovery. Eventueel mizen met een beetje wortelhapje van Nutricia. Maar vooral nu snel handelen!

Hij heeft vanochtend wel een stukje wortel, peterselie en selderij gegeten, over 15 min ben ik de beurt, ik had ook ingeschat dat ik niet langer kan wachten.

Geplaatst:

Ik kom net terug van de da.

PLuis zijn darmen liggen inderdaad stil, hij heeft pijnstilling gehad en iets om de darmen weer aan de gang te krijgen.

Verder heb ik primperan druppels gekregen welke ik 4 x pd moet geven dit om zoals de da mooi zegt "de darm moteriek"weer opgang te krijgen.

Ik heb er buikpijn van gekregen.

Geplaatst: (aangepast)

Wat erg voor je ik heb me net even aangemeld, nu even zoeken voor het geknor van balou.

Heel veel sterkte buuf en we horen nog van je.

Gr Lydia en Mandy

aangepast door Milou en Balou
Geplaatst:

Primeran/primpered is goed, dat is hetzelfde als Metacloral (werkzame stof metacloperamide) Dit zorgt ervoor dat de maag snel geledigd wordt in de darm en voorkomt zo misselijkheid en stimuleert hopelijk eetlust. Maar wat er vooral nodig is bij stille darm is Ciseral (werkzame stof: cisapride) wat vooral het onderste deel van de darmen stimuleert om weer te gaan werken.

de Pijnstilling is goed, maar zo'n injectie werkt maar 12 tot 24 uur. Heb je geen pijnstilling meegekregen voor daarna?

En het allerbelangrijkste: dwangvoer! Je kan nu niet wachten tot ie zelf weer gaat eten, er moet z.s.m. voeding (voornamelijk vezels) die darmen in. Is je konijn ter plekke gedwangvoerd? En heb je dwangvoer meegekregen? Anders biks in water fijnprakken tot een pakje en dit met een spuitje dwangvoeren.

Zelfs als hij zelf weer een klein beetje eet, moet er nu echt dwangvoer bij. Alleen als hij weer eet zoals normaal dan is dat niet nodig, maar als er geen of te weinig voedsel ingaat terwijl de darmen al zo goed als stil liggen dan moet er wat extra bij, anders gaat je konijntje dood.

Geplaatst:
Primeran/primpered is goed, dat is hetzelfde als Metacloral (werkzame stof metacloperamide) Dit zorgt ervoor dat de maag snel geledigd wordt in de darm en voorkomt zo misselijkheid en stimuleert hopelijk eetlust. Maar wat er vooral nodig is bij stille darm is Ciseral (werkzame stof: cisapride) wat vooral het onderste deel van de darmen stimuleert om weer te gaan werken.

de Pijnstilling is goed, maar zo'n injectie werkt maar 12 tot 24 uur. Heb je geen pijnstilling meegekregen voor daarna?

En het allerbelangrijkste: dwangvoer! Je kan nu niet wachten tot ie zelf weer gaat eten, er moet z.s.m. voeding (voornamelijk vezels) die darmen in. Is je konijn ter plekke gedwangvoerd? En heb je dwangvoer meegekregen? Anders biks in water fijnprakken tot een pakje en dit met een spuitje dwangvoeren.

Zelfs als hij zelf weer een klein beetje eet, moet er nu echt dwangvoer bij. Alleen als hij weer eet zoals normaal dan is dat niet nodig, maar als er geen of te weinig voedsel ingaat terwijl de darmen al zo goed als stil liggen dan moet er wat extra bij, anders gaat je konijntje dood.

Ik heb hem bij thuis komst 5 ml wortelhap van olvarit gegeven, een uur later 5 ml water, hij heeft een beetje groente op.

Ik heb geen pijnstilling mee gekregen.

Rond 18.00 krijgt hij critical care van ss, rond 20.00 wortelhap en rond 22.00 critical care en zo door.

Ik vindt het erg fijn dat je zo met me mee denkt, dank je wel.

Ik hoop zo dat hij het redt, het drama is anders niet te overzien voor mij en m'n kids.

mijn dochter van 11 (het is haar konijn) gaat morgen dwangvoeren en druppels geven omdat ik de hele dag moet werken(ben pas om ong 19.00 thuis)

Geplaatst:

Okay gelukkig dat je dwangvoert! *phew*

Vaak zie je dat stille darm, verstopping en gas binnen 24 uur over is (one way or the other.. :arf:) maar als dat niet zo is, dan toch even bij de DA langsgaan voor pijnstilling en ik zou dan ook Ciseral vragen. Maar misschien knapt hij morgen al een heel stuk op. Ik duim voor je konijntje!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .