Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn konijn heeft witte schilfertjes (lijkt net roos zoals bij mensen) in haar oren. Wat is dit? Ze is een tijdje behandeld geweest voor iets dat leek op oormijt, maar dat was over. Nu heeft ze dus witte schilfertjes. En ze krabt ook steeds aan haar oren..

Geplaatst:

Idem hier... Toby heeft witte schilfertjes in zijn haar (in zijn nek vooral).

Op zijn nek heeft hij ook echt droge plekje zie ik en dan vooral echt de plaats waar hij zijn inenting gekregen heeft.

Kan dit een reactie zijn?

Ik ga dit topic alvast volgen.

En indien nodig ga ik maandag bij de DA langs.

Geplaatst: (aangepast)

Dit klinkt als mijt, hoe is de mijt de vorige keer behandelt?

Of de schikfers in de nek een entreactie kunnen weet ik niet, maar anders moet je ook aan mijt denken. Ik zal het idd wel even laten checken bij de DA.

aangepast door Lianne22
Geplaatst:

De vorige keer heeft ze 3 keer na 10 dagen een injectie gehad en verder een crèmetje (Surolan) op haar oren aan de binnenkant iedere dag. Toen was het ook weg, alleen wondjes moesten nog genezen, en ze heeft ook 2 weken geen jeuk gehad. Toen 7 april heeft de dierenarts er nog naar gekeken en hij zij dat wat er nog zat waarschijnlijk nog van de wondjes was maar dat ik het een maand aan moest kijken en als het dan niet weg was terugkomen.

Maar wat er nu zit ziet er totaal anders uit. Dit lijkt echt op een droge huid zoals bij mensen met dus witte schilfertjes. Haar oor ingangen zijn ook niet vies voor zover ik dat kan zien, en op de witte schilfers na zien de oren verder gewoon roze. De vorige keer had ze geel/ bruine korsten. Maar ze krabt er wel veel aan.

Geplaatst:

M'n moeder gaat met Toby morgen even bij de DA langs.

Hij lijkt er wel geen last van te hebben, ik zie hem eigelijk nooit krabben ofzo.

Als je echt op zijn huid kijkt zijn het droge korstjes en heb je schilfertjes tussen zijn haren zitten.

Idem dus zoals Julia beschrijft.

Ik hou jullie op de hoogte wat de DA morgen te vertellen heeft.

Geplaatst:

Mijn konijn is behandeld voor vachtmijt / oormijt. Zelfde klachten hier.

BEhandeld (3x injectie ivomec). Nu circa 2 weken geleden laatste injectie gehad... Nu lijkt het wel weer terug te zijn. Waarschijnlijk hardnekkeriger dan DA dacht... Kijk het nog een weekje aan. Ze krabbelen iets meer dan normaal, maar nog niet storend zegmaar.

Bij jou?

Geplaatst:
Mijn konijn heeft witte schilfertjes (lijkt net roos zoals bij mensen) in haar oren. Wat is dit? Ze is een tijdje behandeld geweest voor iets dat leek op oormijt, maar dat was over. Nu heeft ze dus witte schilfertjes. En ze krabt ook steeds aan haar oren..

Ik denk dat de witte schilfertjes veroorzaakt worden door vachtmijt.

Met een Stronghold-behandeling is dit vaak goed te genezen, maar vachtmijt kan heel hardnekkig zijn.

Het beste kun je even contact opnemen met je dierenarts & dit aangeven.

Wie weet gaat dit mss nog gepaard met de oormijt.

Geplaatst:

Hmm.. is het iets dat je kan aankijken, of moet je er wel snel mee naar de dierenarts? Want ze krabt er wel aan, en ze schud ook wel af en toe met haar koppie. Maar verder doet ze niet anders dan normaal.. En als ik op internet op mijt zoek vind ik allemaal verschijnselen die ze totaal niet heeft. Oren zien er helemaal normaal uit, op de schilfertjes na..

Geplaatst:

Regelmatig met het hoofdje schudden kan nog wijzen op oormijt.

Het beste kun je er toch even mee naar de dierenarts gaan & niet te lang wachten.

Ze hoeven verder niet ziek te worden van oor-& vachtmijt.

Maar als het hardnekkig wordt, duurt het vaak langer voordat de mijt helemaal verdwenen is met behandeling.

Geplaatst:

Wij zijn vandaag met Toby even langs de DA geweest.

Op het eerste zicht waren er geen beestjes te bespeuren, maar ze heeft een staaltje genomen en dit gaat naar het labo voor onderzoek.

Volgende week weten we hiervan het resultaat.

We mochten wel al starten met een behandeling Stronghold. Dit moeten we binnen 14dagen nog is herhalen.

Verder is het dus afwachten op de resultaten.

Geplaatst:

Het is nog steeds niet helemaal weg, en inmiddels is de maand verstreken die de dierenarts stelde. Maar het is zeker niet erger geworden, eerder minder. Moet ik dan alsnog maandag langs de dierenarts of niet? Ze krabt er ook alleen aan nadat ik eraan heb gezeten.

Ze verhaart trouwens ook, kan ze daar ook niet gewoon schilfertjes van krijgen?

Geplaatst:

Bij verharen hebben konijnen normaal geen schilfertjes.

Als jouw konijn schilfertjes in de vacht heeft zal dit zeer waarschijnlijk veroorzaakt worden door vachtmijt.

Mijt kan soms heel hardnekkig zijn, waarbij meerdere behandelingen nodig kunnen zijn.

Als het bij jouw konijn nog niet helemaal weg is, zou ik een herhalingsbehandeling stronghold geven.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .