Nicky_the Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 Hoi, Al van het begin af aan valt mij de blauwe gloed in de ogen van m'n ram op. Ook de rode ringen bij beiden konijnen viel me op, maar ik heb me er nooit zorgen om gemaakt en vraag me af of dit eigenlijk wel normaal is? Daarbij heeft mijn ram sinds kort een traan oogje. De haren onder het oogje zijn nat en het oogje is iets waterig, maar het heeft geen kleur. Moet ik hier wat mee of trekt het vanzelf weer bij? Bedankt!
Nicky_the Geplaatst: 28 april 2011 Auteur Geplaatst: 28 april 2011 Er kwam nu ook witte troep uit, dus heb al een afspraak bij de dierenarts gemaakt voor morgen middag.
jack en olivia Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 ja het kan snot zijn of iets met zijn tanden?die van ons heeft donkere ogen en ook een blauwe gloed erop . voorzover ik weet is dat geen probleem.rode ringen weet ik?wel goed dat je snel naar de DA gaat!
Nicky_the Geplaatst: 28 april 2011 Auteur Geplaatst: 28 april 2011 Heeft jouw konijn ook rode ringen?
Amatjuh Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 IS het konijn niet blind als het oog blauw is? Of iets van staar of zo?Rode kringen rond de ogen is niet normaal. Zijn je konijnen ingeent?Een traanoogje kan duiden om tandproblemen, namelijk kieswortels die te ver doorgroeien richting oog. Of een ontstoken oogje zou ook nog kunnen. Hoe dan ook is het verstandig dat je een afspraak hebt gemaakt bij de DA.
Nicky_the Geplaatst: 28 april 2011 Auteur Geplaatst: 28 april 2011 Ik vroeg me dus ook af of hij blind is. Hij kan namelijk ook niet tegen veranderingen (hij stopt dan met eten) en hij reageert vrij laat als je eten neer zet. Het vrouwtje vliegt er gelijk op af, maar de ram niet. Toch als ik mijn hand voor zijn gezicht doe (niet tegen de sprieten aan) reageert hij wel weer vrij snel.. Alsof hij dichtbij wel ziet, maar veraf niet. 's morgens zit mijn vrouwtje al tegen de tralies aan hier naartoe te kijken wachtend op eten. Het mannetje zit altijd in het nachthok of op de poepbak. Ik zie hem ook nooit ergens tegen aan lopen.. Mijn konijnen zijn ene paar weken terug geent en vorig jaar ook. Hij eet en poept wel. Hij rijdt ook op mijn voedster (van voor en van achter).
Amatjuh Geplaatst: 29 april 2011 Geplaatst: 29 april 2011 Konijnen hebben een heel goed gehoor, dus het is niet gek dat hij toch reageert ook al ziet hij niks.Hoe lang zitten je konijnen al samen? Na een tijdje horen ze toch niet meer te rijden. Af en toe kan wel eens maar niet een paar keer per dag of zo.
Nicky_the Geplaatst: 29 april 2011 Auteur Geplaatst: 29 april 2011 Ze zijn beiden geholpen en zitten al van het begin af aan samen, dus dat zal 2 jaar zijn? Het is nu de laatste tijd erger. Wat kan het dan betekenen als de ram dit zo vaak doet? De voedster doet het ook af en toe hoor, maar niet zo vaak al het mannetje. Het mannetje doet het ook niet elke dag, maar op sommige dagen wel continu.. Ik dacht dat dat normaal was voor een konijn...
Bianca Geplaatst: 29 april 2011 Geplaatst: 29 april 2011 Een witte waas op het oog is Staar, een blauwe gloed kan Glaucoom zijn. Tegen Glaucoom zijn medicijnen geloof ik.Rode ringen kan irritatie zijn, maar kan ook bij het konijn horen. Een klein beetje traanvaocht onder het oog is niet zo erg, maar als het erger wordt dan toch even naar laten kijken inderdaad. Ben je al bij de DA geweest?
Nicky_the Geplaatst: 29 april 2011 Auteur Geplaatst: 29 april 2011 Hoi, Ik ben net terug en heel erg geschrokken. Hij heeft een moeilijke start gehad hier (niet tegen veranderingen kunnen en dus stoppen met eten). Nu blijkt dus dat Snuffie van het nest uit encephalitozoon cuniculi heeft. Dit is een parasiet in de hersenen. Een konijn hoeft er niet ziek van te worden, maar het kan dus wel. Het schijnt zeer besmettelijk voor de konijnen onderling te zijn door de urine en van moeder op kind in de baarmoeder. De ziekte kan uiten in nierfalen, hart problemen (plotseling overlijden), neurologische problemen (scheve kop, met de achterpoot / poten slepen en zelfs epilepsie) maar ook in wat Snuffie heeft: staar en oogontsteking. Snuffie ziet weinig tot niets. De ziekte komt vooral tot uiting bij stress en bij ziekten, dus wanneer de weerstand minder is. Snuffie heeft een zalfje voor zijn oogontsteking. Ze kunnen de parasiet niet doden en dus alleen de symptomen bestrijden. Ik voel me zooo rot! De ene fokker geeft een konijn die een NHD zou zijn en dat dus niet is en de andere fokker geeft een ziek konijn.. Al moet ik wel zeggen dat Snuffie altijd al mijn lieveling is geweest.. Weet iemand welke kruiden ik het beste kan geven, hoeveel en wanneer ik die kan geven om deze ziekte de kop in te drukken?
Bianca Geplaatst: 29 april 2011 Geplaatst: 29 april 2011 Dan denkt je DA dus dat het EC is, want dit zijn niet typische EC symptomen en zover ik weet kan EC alleen vastgesteld worden door weefselonderzoek na overlijden (toch?) Maar de kans dat je konijn EC heeft is groot want dat heeft 80% van de konijnen. Het kan inderdaad nooit helemaal verwijderd worden uit het lichaam, het is alleen besmettelijk als het in de nieren zit en het geeft pas symptomen als het in de hersenen is beland (dat is ook het einde van de reis van de parasiet door het lichaam, dus konijnen met symptomen zijn niet meer besmettelijk)Of deze symptomen ook van de EC komen is natuurlijk een tweede. Maar ALS je DA echt denkt dat dit van de EC is, waarom heeft hij/zij dan niet meteen Panacur (werkzame stof Fenbendazol) voorgeschreven? Dat is het enige wat werkt tegen de parasiet en kan wellicht voorkomen dat je konijn helemaal blind wordt van de staar (als het al niet zover is)Mocht het geen EC zijn dan kan Panacur geen kwaad, want veel mensen gebruiken het ook om regelmatig hun konijnen te ontwormen (eht is ook het beste middel tegen alle soorten wormen)Oftewel: je zou wel gek zijn als je een konijn met symptomen waarvan zelfs maar vermoed wordt dat je van EC komen, geen Panacur of Fenben te geven.
Nicky_the Geplaatst: 30 april 2011 Auteur Geplaatst: 30 april 2011 Bedankt voor je reactie. Ik heb gister ook dit topic gestart:http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/48910-schrik-mijn-konijn-heeft-encephalitozoon-cuniculi-welke-kruiden-zullen-helpen.html#post1310337 Ik ga maandag direct weer mijn dierenarts bellen omdat ik nog wat vragen heb.
Aanbevolen berichten