animal_lover! Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 hallo iedereen.ik heb een paar probleempjes, namelijk dat mij konijnen te dik zijn.. (in ieder geval een stuk dikker dan eerst) mijn dwergkonijn heeft erg last van plakpoep dus heb ik ze op een dieet gezet. maar ik heb niet echt het idee dat het aanslaat. Ze heeft wel wat minder last van plakpoep maar als ik haar ga was na plakpoep was het zo dat ze door der natte vacht heel dun werd en nu blijft ze even dik.. -.- ik heb niet gewogen maar ze zal nu ong. 2,5 mssn bijna 3kilo wegen. net zo zwaar als mijn normaale konijn. maar haar dieet bestaat uit: biks, hooi, halve trostgier per 2 konijnen per dag en gras dat ik voor ze heb geplant op mijn balkon. en 1 a 2 x per week bakje mix groenten. en als ze geen trostgier krijgen dan krijgen ze een stukje brood. Maar eigenlijk doe ik dat niet meer want na een klein beetje brood zie je die dag meteen plakpoep op grond en aan haar kontje vast -.-Ik denk ook niet dat het ligt aan haar lichaamsbeweging. Ik ben namelijk niet zo vaak thuis dus ze lopen 24/7 rond in mijn huis. ook had ik een vraagje over hun nagels want ze groeien steeds scheef. komt dat door de overgewicht of mssn iets anders? Ik knip het ong. 1x in de maand of 2maanden.. is dat te laat? alvast bedankt!!!:yes::poot: ook namens mijn 2 schatjes ^^
liefssuus Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 Wat ik weet is dat brood een dik maker is, dus ik zal het brood laten staan.
PYT Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 (aangepast) Ben je zeker dat jouw konijn een dwergkonijn is? Komen ze van een goede fokker vandaan? Zo niet is de kans toch wel groot dat ze groter zal worden hoor.Misschien geef je wel teveel biks? Zijn ze verder wel levendig en drinken ze goed enzo?Om echt te kijken of de diarree aan teveel biks te wijten is, kan je best enkel hooi en water geven, en dan zo kijken of de diarree stopt. Normaal zou dit na 2-3 dagen duidelijk moeten zijn. Als je konijn dan nog diarree heeft, kan je best met je konijn naar de DA gaan, en met een beetje diarree in een potje zodat die het kan testen op coccidiose of parasieten.Je zegt trouwens 1 à 2x per week groentemix. Groenten kan je best heel voorzichtig opbouwen. Dit betekent één groente proberen, en beginnen met de grootte van een postzegel, is er geen diarree kan je weer een beetje meer geven. Belangrijk is wel dat je dit dan elke dag doet en niet 1 of 2x per week. Zo kunnen ze namelijk niet wennen aan de groente en zullen ze idd diarree krijgen.Wat de nagels betreft heb ik helemaal geen idee eigenlijk 28 april 2011 aangepast door PYT
C-Lot Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 Ik zou dan hoogstens 20 gram per kilo lichaamsgewicht aan biks geven. En hooi hooi hooi hooi hooi. Onbeperkt, elke dag.Je kan zien of ze te zwaar zijn als ze geen taille meer hebben, dus 1 groot massief vormloos konijn. Even cru en plat gezegd dan. Daarbij moet je de ribben en rugwervels moeten kunnen voelen zonder dat ze uitsteken. Hier op BB is er een artikel over overgewicht bij konijnen. Maar ik zou ook naar de DA gaan om het officieel vast te stellen of je konijn te zwaar is. Een konijn te laten lijnen helpt vaak niet. Verandering van voeding en lichaamsbeweging is in principe de gouden regel. Over de nageltjes weet ik niet. Zou je gelijk even kunnen vragen en naar laten kijken. Succes!
animal_lover! Geplaatst: 28 april 2011 Auteur Geplaatst: 28 april 2011 Hallo,Ik denk dat ik misschien idd teveel biks geef.. Want zodra het bakje leeg is word het bijgevult. Ik ga anders wel elke keer afewegen.. Oh en het is zeker een dwergkonijn.. Ze is gewoon echt dik.. En een beetje uit de kluiten gegroeit. Ik voel geen ribben of ruggenwerfsel.. En ze kan niet goed bij haar kont als der poep aan vast plakt.. Aan lichamsbeweging kan ik niet meer veel aan veranderen want ze heeft alle ruimte om te bewegen. Ik zie der ook altijd met der vriendje spelen. De bank op en af springen ^^
PYT Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 Wat voor biks is het eigenlijk? Hooi moeten ze onbeperkt krijgen, niet de biks want dan worden ze idd te dik en eten ze hun blindedarmkeutels niet meer op.Idd gaan afwegen, dat is het beste. Maar de hoeveelheid hangt dus af van wat voor biks jij geeft?Aan de beweging zal het dan idd niet liggen!
animal_lover! Geplaatst: 28 april 2011 Auteur Geplaatst: 28 april 2011 Ik geef mijn konijnen hopefarm supertrio. Maar ik mix erdoor heen ook goedkoope biks omdat ze die zo lekker vinden.. Eerst was het alleen hopefarm maar het was een keer uitverkocht en heb ik een pakkie goedkope merkloze biks gehaald bij de discus.. En die vonden ze heel lekker. Ik dacht dat het kwam omdat ze kleiner zijn en makkelijker te eten.. (?)
jrjsieben Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 Ik geef hier smorgens 18 gram Hope Farms super trio per konijnEn smiddags 18 gram per konijnEn dan onbeperkt hooi en smiddags om 12 uur wat groente
Joseeke Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 Zet je konijnen de komende dagen/weken eens op alleen hooi & water.Hooi is de basisvoeding voor konijnen. Hierin zit eigenlijk in principe alles al in wat ze nodig hebben.In de BDK zitten ook hele belangrijke voedingsstoffen die ze niet mogen missen. Het belangrijkste is nu dat je konijntjes eerst gaan afvallen, zodat ze ook hun BDK weer kunnen eten.Vervolgens bouw je de HopeFarms Supertrio weer langzaam op tot ongeveer 10-15 gram per kg, wat jouw konijnen horen te wegen.Laat die merkloze bixjes maar fijn weg Groenten mag je gerust geven, maar geef dit wel met regelmaat
animal_lover! Geplaatst: 28 april 2011 Auteur Geplaatst: 28 april 2011 Zucht... Nu maar hopen dat ik het vol houd =P de konijnen komen net als mijn kat massaal slijmen wanneer ik ook ga eten,, maar goed.. Voor hun eigen bestwil =P maar mijn konijnen lusten hooi niet echt zo.. Ze hebben liever het gras dat ik voor ze plant (vind je het gek, sappige gras ipv droog gechopte hooi) maar is dat ook goed of liever niet? Oh en ook als mijn konijnen honger hebben gaan ze aan de muur en meubels knabbelen,, Ik voel er niks voor ze weer een hok te zetten tijdens 'de dieeet' want ik ben niet zovaak thuis.. Dus dan zitten ze zeker 10uur achter elkaar in een hok. Tips....???
animal_lover! Geplaatst: 28 april 2011 Auteur Geplaatst: 28 april 2011 Is er ook een soort hooi dat konijnen extra lekker vinden. Ik geef gewoon van beaphar of xtra vital.. Ik heb denk ik alle smaken wel geprobeert maar het is niet echt een super succes. Ze eten het wel af en toe maar niet vaak genoeg..
jrjsieben Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 Ik heb kruidenhooi vinden ze erg lekkerEn als ze minder biks krijgen en gras gaan ze vanzelf meer hooi etenUitzonderingen daar gelaten
Dollie Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 (aangepast) Ik denk dat jouw konijnen ook slecht hooi eten omdat ze veel brokjes krijgen. Ze kunnen dan kiezen en ja.. De brokjes zijn natuurlijk wel lekkerder! Als ze niet meer kunnen kiezen, zullen ze vanzelf meer hooi gaan eten. Ik heb momenteel een konijntje te logeren dat vorigj aar ook is geweest en toen nog ernstig overgewicht had. Ze at ook weinig hooi, ze kreeg heel veel biks. Ze kon ook niet bij haar kontje. Ze woog ongeveer net zo veel als jouw konijn. Ik heb haar op 50 gram biks gezet (ook merkloze biks, helaas was het niet aan mij om te bepalen wat voor soort precies, omdat het niet mijn konijn is) en ze is veel afgevallen. Ze at al gauw veel meer hooi. Sinds gisteren is ze er dus weer, want haar eigenaren gaan weer op vakantie. Tot mijn verbazing heeft ze in één nacht de hele hooiruif schoon leeg gegeten, er was geen spriet meer over. Een jaar geleden was dit absoluut niet aan de orde bij haar. Ze krijgt bij mij waarschijnlijk niet het hooi wat ze thuis krijgt (ik weet niet wat ze daar krijgt) maar het is verder geen speciaal hooi ofzo, het heeft echt vooral te maken met de hoeveelheid biks. Dus ik sluit me verder bij José aan, de komende dagen even helemaal niks behalve hooi en water, daarna rustig beginnen met een klein beetje HF en dat opbouwen tot een normale portie. De trosgierst en het brood zou ik helemaal schrappen uit het dieet van je konijnen. Groente zou ik elke dag een klein beetje geven in plaats van twee keer in de week wat meer, dat is beter voor de darmpjes van je konijn. 28 april 2011 aangepast door Dollie
animal_lover! Geplaatst: 28 april 2011 Auteur Geplaatst: 28 april 2011 Ik ga et proberen ^^ ik vind het wel een beetje zielig want nog voordat ik begon met dieet van biks, hooi en trostgieren kregen ze ook snoepjes, knaagsticks, fruit mix, groentenmix, brood enz.. Ik wou ze verwennen maar ze nu (naar mijn mening) nu echt te dik =P Maar goed.. Alleen hooi en water nu! Heeft iemand dan nog tips om ze van meubels en mijn muren af te laten blijven...?Tnx
C-Lot Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 Ik geef Joep 15 gram voer per kilo gewicht. Hij zit ook bovenaan de curve voor een middelgroot konijn.Ik weet hoe het is en hoe lastig het is. Dus nogmaals; succes!
MarjoleinL Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 Het is echt niet zielig hoor! Ik vind het zieliger als een dier te dik is en zichzelf niet goed kan wassen dan dat het wat minder te eten krijgt om af te vallen en zich beter voelt en weer zelf kan wassen. Kan me voorstellen dat het leuk is om ze te verwennen, maar als je zelf elke dag patat, hamburgers, chips enz eet wordt je er ook niet slanker en gezonder op... En wij hebben het nog zelf voor het kiezen maar onze dieren moeten het doen met wat ze van ons te eten krijgen. Dus laat ze lekker afvallen tot ze op een goed gewicht zijn (neem wel de tijd en verwacht niet dat ze binnen een paar weken op gewicht zijn!) en hou ze vooral ook daarna goed op gewicht!
Joseeke Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 Maar goed.. Alleen hooi en water nu! Heeft iemand dan nog tips om ze van meubels en mijn muren af te laten blijven...? Heel goed! Mss kun je van die konijnhekjes voor het meubilair plaatsen of voor "gebieden" waar ze niet mogen komen?Deze hekjes zijn verkrijgbaar bij de BoerenBond en/of Intratuin.
jack en olivia Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 om ze daar vanaf te laten blijven, gewoon trainen, als je er bent los laten, gaan ze ergers aan knagen pak je ze bij hun kont of maak je geluid, stoppen ze gelijk mee geef ze dan een beloning. na een tijdje leren ze het.mocht het niet werken kan je als ze ergers aan gaan knagen ze bij hun kont een klein tikje geven (echt niet hard) en dan geef je ze een wilgentak, zo leid je ze af en gaan ze voortaan aan een tak knagen als aan je bank.je kan ook dingen afzetten, persoonlijk vind ik dat niet leuk want het staat mij in de weg en ziet er niet zo leuk uit.je kan kopen: een hooitunnel, hooibal, wilgen takken neerleggen of plekken waar ze knagen en graag zitten.een snackbal (uitterraard als ze afgevallen zijn) van die wilgenballen, iniedergeval genoeg in huis neerleggen waar ze wel aan kunnen en mogen knagen. dit neemt de knaagbehoefte voor je meubels weg. even over dat afvallen, is je konijn geholpen?die van ons kwam na ze castratie flink aan, de DA zei dat een gecastreerd konijn sneller dik word.
animal_lover! Geplaatst: 28 april 2011 Auteur Geplaatst: 28 april 2011 Owwjah, hekjes is een goed idee.. =)
Amatjuh Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 Ik ga et proberen ^^ ik vind het wel een beetje zielig want nog voordat ik begon met dieet van biks, hooi en trostgieren kregen ze ook snoepjes, knaagsticks, fruit mix, groentenmix, brood enz.. Ik wou ze verwennen maar ze nu (naar mijn mening) nu echt te dik =P Maar goed.. Alleen hooi en water nu! Heeft iemand dan nog tips om ze van meubels en mijn muren af te laten blijven...?Tnx Dat zijn allemaal ongezonde dingen, en ook de rede waarom ze te dik is. Er zit veel suiker en vet in en geen vezels, waardoor ze dus te dik wordt en plakpoep krijgt. Echt laat die troep staan, het is hartstikke ongezond!Gewoon hope farms supertrio afgewogen, hooi en water. Dat is voldoende. Eventueel kun je straks als ze weer op gewicht is wat groenten gaan opbouwen.
Kristi G Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 je konijn is pas te dik als je de ribben en botten niet meer kan voelen
Aanbevolen berichten