PYT Geplaatst: 27 april 2011 Geplaatst: 27 april 2011 Hé BB'ers!Ik zou graag mijn voedster willen castreren en ik vroeg me dus af of dit mogelijk is in de zomer. Of is het dan veel te warm voor zo'n operatie? Moet ze dan na de castratie naar binnen of wat is dan het beste?Alvast bedankt!
konijntjepip Geplaatst: 27 april 2011 Geplaatst: 27 april 2011 mijn voedster is gister gecastreerd,het konijntje binnnen houden is misschien wat makkelijker, om haar goed in de gaten te houden?volgens mij kan ze nu prima buiten,kan altijd nog een kruikje in het hok doen als het wel wat kouder word.. succes
PYT Geplaatst: 27 april 2011 Auteur Geplaatst: 27 april 2011 Het is idd wel makkelijk denk ik ja om haar in de gaten te houden.Maar ik heb dus meer tijd eind juni - begin juli om dit doen, en omdat het dan wrs toch een stuk warmer is dan nu weet ik dus niet of het kwaad kan?
konijntjepip Geplaatst: 27 april 2011 Geplaatst: 27 april 2011 neehoor dat denk ik niet, moet alleen wel opletten dat ze niet teveel ruimte in het begin heeft zodat ze bewegingen kan maken waarbij ze last van de wond krijgt denk aan binky's en rennen.
PYT Geplaatst: 27 april 2011 Auteur Geplaatst: 27 april 2011 Ja, gaat wel ff zielig zijn in zo'n klein hokje, maar dat moet dan maar even! Hoe zou het dan eigenlijk zitten met het koppel? Kan ik Bent (ram) dan niet beter bij Gerrit (voedster!) in de buurt laten dat ze elkaar blijven ruiken/zien?Ik weet niet of ze zo snel uit elkaar kunnen groeien?
konijntjepip Geplaatst: 27 april 2011 Geplaatst: 27 april 2011 misschien kan je ze naast elkaar in een appart hok zetten, ze zullen denk ik niet meteeen uit elkaar groeien( heb geen verstand van koppelen)
Dollie Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 Ik zou het níet midden in de zomer laten doen. Als het een graad of twintig is geen probleem, maar met vijfendertig graden herstellen van zo'n ingreep? Dat lijkt me een hel. Konijnen zijn ook ontzettend gevoelig voor hoge temperaturen, ze hoeven niet net gecastreerd te zijn om daar aan te bezwijken. Natuurlijk weet je hier maar nooit of het daadwerkelijk zo warm is, maar ik zou er wel rekening mee houden.. Als je uit gaat van een week binnen (en daar mag je gerust van uit gaan) dan kan het heel goed zijn dat de konijnen daarna opnieuw gekoppelt moeten worden. Ik zou ze niet uit elkaar halen, vlak na de castratie is het voor Gerrit ook veel prettiger om steun te hebben van haar vriendje. Het is niet altijd even handig om ze bij elkaar te laten, ook omdat je dan niet goed ziet of Gerrit eet en keutelt. Daarom zet ik in dergelijke gevallen een binnenkooi neer met daaraan vast een panelenren. Zieke konijn in de kooi, maatje in de ren. Zo is er nog contact zonder dat het gezonde konijn al het lekkers op kan eten. Als het goed gaat met het zieke konijn laat ik ze onder toezicht samen, als ik er zeker van ben dat ze goed eet en keutelt dan mogen ze ook gewoon weer samen blijven.
PYT Geplaatst: 28 april 2011 Auteur Geplaatst: 28 april 2011 Bij ons binnen is het wel altijd vrij fris, dus dat scheelt dan toch wel?Ofwel wachten tot september.. Maar ja, ze wordt er ook niet jonger op. Dan is ze al zeker 3 jaar..Dat is een goed idee met de ren er rond te zetten. Ze zal zeker wel steun kunnen gebruiken ja!
Joseeke Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 Vorig jaar heb ik ook mijn beide voedsters in de zomer laten castreren.Vanwege de buikwond moeten ze ongeveer een weekje binnen blijven wonen.Ik heb verder geen problemen ondervonden van de hitte bij beide dames.Bij ons is het 's zomers ook altijd een stuk koeler binnen dan buiten.Wel moet je uitkijken met vliegen, die zich maar als de graag nestelen in zo'n wond...Maar met hordeuren & -ramen kun je deze grotendeels vermijden. Het hangt van het karakter van Bent of het voor Gerrit prettig is als hij meegaat.Bij mijn voedsters had ik beide rammetjes mee laten gaan. Zij vonden hun steun superfijn, wat heel goed was voor het genezingsproces.Beide heertjes waren ook ontzettend lief voor de dames.Alleen eenmaal thuis begon Ed te stuiteren door de binnenkooi, vanwege de vele energie, wat voor *Ida* niet bepaald prettig was.Overdag liet ik hem fijn in het buitenverblijf, waar hij zich lekker uit kon leven. 's Avonds ging hij weer naar binnen.
PYT Geplaatst: 28 april 2011 Auteur Geplaatst: 28 april 2011 (aangepast) Oh dat is toch al een geruststelling. Ik zal zeker uitkijken voor vliegen!Maar idd, we hebben hordeuren en -ramen dus dat zou geen probleem moeten zijn.Bent is een heel lief en rustig mannetje, dus dat lijkt me wel goed zitten Je hebt dus ook de rammen meegenomen naar de dierenarts? Dat lijkt me idd ook wel fijn voor Gerrit.Maar je liet ze dus na de castratie echt bij elkaar? Dus niet dat ze naast elkaar in elk een eigen hokje/ren zaten? 28 april 2011 aangepast door PYT
Joseeke Geplaatst: 28 april 2011 Geplaatst: 28 april 2011 Ik had idd de rammen meegenomen naar de dierenarts. Zij adviseerde mij dit ook Daar hebben ze samen in de ziekenboeg gezeten, ook toen de dames ontwaakten uit de narcose.Op deze manier krijgen de rammetjes het hele proces mee, waardoor je ze strax niet meer hoeft te herkoppelen.Door de castratie kunnen de vrouwtjes soms veranderen, waardoor een herkoppeling mss niet meer wilt slagen.Ook de vreemde DA-geur kan de rammetjes afschrikken, maar door het meegaan ruiken ze hetzelfde Door Eds overmatige energie hefet hij overdag apart gezeten van *Ida*.Maar 's avonds wel gezellig samen.Nina woonde toen nog samen met Zazou & zij hebben wel fulltime samen gezeten.
PYT Geplaatst: 28 april 2011 Auteur Geplaatst: 28 april 2011 Ah dat is idd wel goed bekeken.. Dan ga ik Bent zeker mee laten gaan! Zou zo erg zijn als ze daardoor uit elkaar groeien.Oke, dan kan ik best eens kijken hoe Bent er op zal reageren, maar eigenlijk is het een heel rustig konijn
Aanbevolen berichten