suusevers Geplaatst: 24 april 2011 Geplaatst: 24 april 2011 Ik heb het idee dat mijn konijn last heeft van verstoppingen. Ik zie haar de laatste dagen veel aan haar haar zitten (eten) en merkte net dat de keutels de laatste dagen wel erg klein zijn. Ik lees op internet dat ik moet zorgen dat het haar goed geborsteld wordt, ze veel drinkt en veel hooi moet eten. Klopt dat? Wat kan ik nog meer doen? (Haar haar ga ik zo doen, maar drinken en hooi eten doet ze al...)
jolanda1965 Geplaatst: 24 april 2011 Geplaatst: 24 april 2011 je kan sap van verse ananas geven of hele natte groente, dat wil nog wel eens helpen bij beginnende verstopping. goed in de gaten houden hoor als je merkt dat ze stopt met eten en keutelen gelijk even naar de dierenarts, mijn konijn heeft het ook al 2 keer gehad en het kan dan echt levensbedreigend worden
suusevers Geplaatst: 24 april 2011 Auteur Geplaatst: 24 april 2011 Ok, dankjewel voor je snelle reactie! Een verse ananas heb ik gelijk geregeld en natte groenten ga ik zo in haar bakje doen, maar ze eet vrijwel geen groenten :-( Ik hou haar eetgedrag goed in de gaten. Ze eet nu nog wel. Anders morgen toch maar even naar de DA. Die sap, geef je dat gewoon door middel van dwangvoeren? Of in een drinkflesje? Of door haar water heen?Helpt hooithee misschien ook?
JoBoris76 Geplaatst: 24 april 2011 Geplaatst: 24 april 2011 Dat ananassap kun je gewoon in een spuitje geven. Hooithee zou ik in geval van verstopping niet geven. Mijn Binky heeft nu op het moment weer een verstopping. Ben al vanaf half 6 vanavond met hem bezig. Hoop dat hij snel weer opknapt. :( Niet leuk om je diertje zo te zien.
suusevers Geplaatst: 24 april 2011 Auteur Geplaatst: 24 april 2011 Dankje voor je reactie. Welke symptomen heeft jouw konijn? Mijn konijn is namelijk helemaal zichzelf, ik merk het alleen aan haar keutels en dat ze de laatste dagen zoveel aan haar haar zit. Heb er totaal geen ervaring mee, dus vandaar mijn vraag. En wat doe jij bij je konijn dan op dit moment? Ik zal het sap zo via een spuitje aan haar geven.
JoBoris76 Geplaatst: 24 april 2011 Geplaatst: 24 april 2011 Dankje voor je reactie. Welke symptomen heeft jouw konijn? Mijn konijn is namelijk helemaal zichzelf, ik merk het alleen aan haar keutels en dat ze de laatste dagen zoveel aan haar haar zit. Heb er totaal geen ervaring mee, dus vandaar mijn vraag. En wat doe jij bij je konijn dan op dit moment? Ik zal het sap zo via een spuitje aan haar geven. Binky wil niet eten en zit maar stilletjes maar in een hoekje. Ik heb van de week een kettingkeutel van 7 stuks gevonden en je kan er dan op wachten dat het weer mis gaat. Zelfs een Science Selective biksje wil hij niet die ik altijd als snoepje geef dus dat zegt mij al genoeg helaas... :( Ik heb Binky al Metocloral, Metacam en Equate gegeven. Nu geef ik hem regelmatig water met een spuitje en ieder uur krijgt hij nog Equate omdat hij nu nog niet eet. Als het nog langer duurt ga ik beginnen met wat dwangvoer en over 2 uur krijgt hij weer een dosering Metocloral omdat de 1e dan is uitgewerkt.
suusevers Geplaatst: 24 april 2011 Auteur Geplaatst: 24 april 2011 Jeetje, dan is jouw konijn verder heen dan die van mij! Wat naar! HĆ©Ć©l veel succes ermee! En laat je even weten hoe het verloopt? Heb jij Metacam en Metocloral gewoon in huis?Ik heb Lola twee keer een klein beetje ananassap uit een spuitje gegeven, ze vond het wel lekker :-s Verder heb ik haar goed geknipt en geborsteld. Hopen dat ze nu hooi en natte groenten gaat eten. Heb ook een klein beetje ananassap door haar water gedaan en haar geen snoepje en biks gegeven. Ben benieuwd morgen.
JoBoris76 Geplaatst: 24 april 2011 Geplaatst: 24 april 2011 Jeetje, dan is jouw konijn verder heen dan die van mij! Wat naar! HĆ©Ć©l veel succes ermee! En laat je even weten hoe het verloopt? Heb jij Metacam en Metocloral gewoon in huis?Ik heb Lola twee keer een klein beetje ananassap uit een spuitje gegeven, ze vond het wel lekker :-s Verder heb ik haar goed geknipt en geborsteld. Hopen dat ze nu hooi en natte groenten gaat eten. Heb ook een klein beetje ananassap door haar water gedaan en haar geen snoepje en biks gegeven. Ben benieuwd morgen. Ik heb heel veel medicijnen in huis voor Binky. Ik ben al bijna 3 jaar met hem aan het sukkelen. Ik heb een sterk vermoeden dat zij darmen niet goed werken of in ieder geval te traag. Heb hem net ook maar een dosering Cisaral gegeven om te kijken of het opschiet. Ik laat het weten als het weer goed gaat. Hij wast zich wel en zit nu op zijn wc dus hoop dat het snel beter gaat. Dat wordt mijn zoveelste nachtje op de bank vannacht.
Sharon uit Nijmegen Geplaatst: 24 april 2011 Geplaatst: 24 april 2011 Gebruik de zoekfuncite hier maar eens op Prozyme, of kijk op Konijnen.nlIk heb het hier altijd in huis, kost weinig en kan geen kwaad.Hier werkt het altijd heel goed, zo gauw als ik de konijnen in de verharing heb, geef ik iedere dag een mespuntje op wat witlof en haal ze zp door de verharing heen.
suusevers Geplaatst: 24 april 2011 Auteur Geplaatst: 24 april 2011 Wat een verschil zeg, per konijn. Mijn eerste konijn mankeerde nooit wat (ook omdat ik geen verstand had van konijnen). Nu heb ik er twee, waarvan ik met de Ć©Ć©n altijd veel 'gedoe' heb en de ander heeft nooit wat. Tot aan vandaag dus...Succes op de bank. Zegt genoeg over hoe je voor je konijntjes zorgt. Top! Dankje Sharon voor de tip over Prozyme. Had er vandaag ook wel wat over gelezen en ga dat voor de zekerheid maar gewoon bestellen. Altijd handig om in huis te hebben! En voor mij geldt ook: zorgen dat ik haar wat vaker borstel! Maar voor nu eerst even zorgen dat haar darmen weer normaal gaan werken.
JoBoris76 Geplaatst: 24 april 2011 Geplaatst: 24 april 2011 Prozyme geef ik inderdaad ook maar helaas werkt dat niet altijd.
JoBoris76 Geplaatst: 25 april 2011 Geplaatst: 25 april 2011 Het gaat gelukkig weer goed met Binky maar heb wel tot 4.00 uur bij hem gezeten en dat was vreselijk. Dit was weer een beste aanval helaas... en hij verhaart helemaal niet zo erg. Ik ben kapot nu en ga zo nog even terug naar bed.
kudatje Geplaatst: 25 april 2011 Geplaatst: 25 april 2011 veel borstelen inderdaad en de poep in de gaten houdenmocht ze helemaal vast gaan zitten;in de winkel gaven we altijd voer waaraan een konijn normaal aan de diaree zou raken.zodat alles in 1x eruit flatsde.en daarna in een emmer lauw water op de kont zetten en de buik masseren.kwam vaak na een massage en veel vochtig eten alles uit..(normaal mag je niet zoveel nat voer geven maar om de diaree aan te sterken even)als t lang aanblijft en t werkt niet toch even dierenarts
JoBoris76 Geplaatst: 25 april 2011 Geplaatst: 25 april 2011 veel borstelen inderdaad en de poep in de gaten houdenmocht ze helemaal vast gaan zitten;in de winkel gaven we altijd voer waaraan een konijn normaal aan de diaree zou raken.zodat alles in 1x eruit flatsde.en daarna in een emmer lauw water op de kont zetten en de buik masseren.kwam vaak na een massage en veel vochtig eten alles uit..(normaal mag je niet zoveel nat voer geven maar om de diaree aan te sterken even)als t lang aanblijft en t werkt niet toch even dierenarts Nou dat klinkt niet erg diervriendelijk. Daar kun je ook laxeermiddel voor gebruiken en dat heb ik gisteren ook zeker gegeven.
kudatje Geplaatst: 25 april 2011 Geplaatst: 25 april 2011 (aangepast) nja diervriendelijkt wassen is niet dieronvriendelijk de nijnen vonden t zelfs wel lekker relaxt:)wel lauw water dan he anderd word t koud..en aan de diaree helpen laxeer middelen kan ook.maar in de winkel mochten we niks doen van de baas dus hadden we met een opvang gesproken of er een huismiddel was.. en die was er en het werkte:)keuze tussen helpen met huismiddel of dood slaan tegen een muur kies ik toch voor nog een kans geven . (thx god dat ik er niet meer hoef te werken)en als t verder niet veel kwaad kan is t niet zo erg;)t buikje masseren in lauw water is niks zieligs aan als je konijn verstopt is kun je dat gerust proberen.het beste is natuurlijk altijd nog naar de dierenarts gaan.maar goed niet iedereen doet dat en als je afwacht kun je beter even haren kammen buikje masseren etc om toch iets te doen:) 25 april 2011 aangepast door kudatje
jolanda1965 Geplaatst: 25 april 2011 Geplaatst: 25 april 2011 zo als ik haar zou wassen zou ik 3 dagen met een overspannen konijn zitten haha, heb idd wel prozyme in huis en via iemand hier gehoord dat lactulose goed helpt dat is een soort laxeermiddel dat je bij de drogist kan halen dus dat staat nu ook in het konijnenkastje hier
Aanbevolen berichten