Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aangezien ik even moest wachten op vriendlief dacht ik; even bij de konijnenafdeling kijken of er wat nieuws ligt. Nee. Maar ik heb het volgende eens goed bekeken: er lag medicatie (o.a. voor snot en darm klachten waar Joep weleens last van heeft) en dwangvoeding (voor als Joep weer eens last heeft van de buik). Zelf lijkt me dit een goed alternatief dan 'maandelijks' dure medicatie en een cunsult betalen van de DA.

Maar.... is dit soort medicatie wel verantwoord uit de Welkoop. Heeft iemand hier ervaring mee?

Geplaatst:

Het ligt er sowieso aan welke medicatie. Heb je (merk)namen, werkzame stoffen onthouden toevallig?

Los van het feit of dit goede medicatie is of niet, is het wel zo dat je beter niet te veel zelf kunt prutsen. Natuurlijk, als jouw konijn regelmatig stasis en/of gas heeft en je dat heel zeker weet en ook de precieze behandeling kent, dan is het op den duur misschien handiger om je konijn de stress van een consult te besparen en gelijk zelf in te grijpen. Ik heb zelf ook alle medicatie die daar voor nodig is in huis. (Die kun je gewoon bestellen online, bijvoorbeeld bij medpets.nl) Maar als er hier eentje stopt met eten ga ik tóch naar de dierenarts. Ik plak dan gelijk mijn "behandelplan" achter de klachten aan wanneer ik daar ben, en vaak komt het ook wel overeen met wat de dierenarts zegt. Maar toch ga ik die gok zelf niet nemen. Er zijn situaties waarin het niet verantwoord is om dwangvoeding of darmstimulans te geven. Dat zie je alleen niet zo maar, soms moet er zelfs een foto genomen worden om dat vast te stellen.

Gewoon voor de zekerezekerheid heb ik alles in huis, ik gebruik er ook wel eens iets van, maar alleen als ik zeker ben van mijn zaak én als ik er vroeg bij ben. Het is niet slecht om spul in huis te hebben voor het geval dat, maar het is ook niet aan te raden om te veel zelf te gaan dokteren.

Geplaatst:

wist niet dat ze dat verkochten, is het een stuk goedkoper als bij de dierenarts, beppie heeft ook nog wel eens darmklachten, dus ik heb eigenlijk altijd darmstimulerende middelen en dwangvoeding in huis, maar vond de dwangvoeding bij de dierenarts best wel prijzig

Geplaatst:

Heb bij medpets gekeken. Mooie site met herkenbare medicatie, dus dat vind ik wel betrouwbaar.

Oef, welk merk de Welkoop heeft.. das een goeie vraag Dollie. Volgens mij van Beaphar. Op medpets kwam die verpakking me erg bekend voor.

Geplaatst: (aangepast)

de medicatie die je hebt gezien is van Bogena. er zijn 2 soorten: Finicoc en Sivotine. Maar die dwangvoeding kan ik niet plaatsen.. hoe heette dat? of hoe zag het eruit?

aangepast door wupsie
Geplaatst:
de medicatie die je hebt gezien is van Bogena. er zijn 2 soorten: Finicoc en Sivotine. Maar die dwangvoeding kan ik niet plaatsen.. hoe heette dat? of hoe zag het eruit?

Nee, die zag ik niet staan op de site. Maar had de Welkoop wel. Naam weet ik niet meer. Zal de volgende keer eens opletten.

Geplaatst:
Nee, die zag ik niet staan op de site. Maar had de Welkoop wel. Naam weet ik niet meer. Zal de volgende keer eens opletten.

ja heel graag, want ik werk zelf bij de welkoop, maar wij hebben geen dwangvoeding... vind het dus wel apart aangezien de science recovery eigenlijk alleen voor dierenartsen verkrijgbaar is. (dat was tenmisnte zo toen ik er een keer naar keek) maar kun je de verpakking proberen te omschrijven?

Geplaatst:

Ik vergis me! Stom stom stom.... Had de hersens even laten kraken (ik wilde NU weten wat dat 'dwangvoeding' nou was) en het zijn die potjes. Snap je?! Maar omdat de inhoud poederachtig klinkt ging bij mij de link op dwangvoeding (ik heb zo'n zelfde potje van de DA waar die voeding wel in zit). Dus dan is dat ook duidelijk.

Ben namelijk nog niet super lang ervaren met medicatie. Maar aangezien ik binnen een half jaar alweer 4 soorten hier in huis heb gehad ben ik iets meer op de hoogte.

Envin, die Astricycline kan ik dat eventueel gebruiken als Joep moeite heeft met poepen en/of er alleen diarree komt? Hij heeft dat regelmatig. Wat ik nu dan doe is voorzichtig de buik masseren en hooithee geven. Echter heeft hij dan weinig eetlust.

Geplaatst:

Ik persoonlijk heb het niet zo op die "goedjes" uit de dierenwinkel. Ik betaal liever wat meer en dan weet ik zeker dat ik goed spul heb. Die Astricycline zou ik niet gebruiken als ik jou was.

Geplaatst:
Astricycline zou ik niet gebruiken als ik jou was.

..... want?????

Er staat bij dat het voor diarree is door bacteriën en je weet niet waardoor de darmklachten veroorzaakt worden.

Geplaatst:
Er staat bij dat het voor diarree is door bacteriën en je weet niet waardoor de darmklachten veroorzaakt worden.

Dat is waar. Fijn dat jullie dit allemaal doorgeven! Dank je!

Ik weet ook niet of ik het uberhaupt ga halen hoor, maar zag het staan en vroeg me het af.

En je hebt gelijk als je zegt dat de DA 100% betrouwbaar is, dat wel natuurlijk.

Geplaatst:

aah vandaar :he:

Maar als hij niet kan poepen kun je hem na overleg met de DA beter lactulose stroop geven. dit trekt vocht aan in de darmen waardoor de ontlasting zacht is. Maar is zie niet helemaal de overeenkomst tussen niet kunnen poepen en diarree? wat is dan de oorzaak van de diarree? Maar als hij zo vaak last van de darmen heeft zou je ook kunnen denken aan een pro biotica om de darmflora te versterken. Als hij regelmatig AB krijgt kan ik me voorstellen dat daar weinig van over is.... volgens mij is protexin hier een voorbeeld van.

Geplaatst:

Daarnaast is het bij regelmatig voorkomende darmproblemen altijd zinnig om eens naar de voeding te kijken. Hoewel dat niet altijd alles oplost helaas.

Geplaatst: (aangepast)

Aan voeding krijgt hij SS brokken, nog vermengd met gemend voer (had een 20kg zak ooit gekocht en das nog niet op) en onbeperkt hooi. Hij smikkeld van beiden goed.

Wat ik zie aan de deficatiemoeilijkheden is dat hij heel lusteloos is, weinig beweging, veel geborrel in de buik, kan het borrelen ook voelen, in de avond krijgt hij meestal een flinke diarree flats. Zo niet; dan in de nacht. Helemaal niet, dan wordt er naar de DA gebeld.

Ondertussen heeft hij al veel en regelmatig AB gekregen, heb dwangvoeding in huis.

Aangezien ik aan hem kan zien dat het hem erg dwars zit voel ik me machteloos dat ik niks voor hem kan doen, terwijl ik weet dat er genoeg op de markt is. Vandaar dat ik vanavond informeerde of de middelen bij de Welkoop een optie is.

Lactulose ken ik, is een ideaal middel.

aangepast door C-Lot
Geplaatst:

Tsja, gemengd voer is wel een grote boosdoener voor gevoelige darmpjes vaak.. Persoonlijk zou ik daar mee stoppen en hem op (een beperkte portie, misschien nog minder dan de vaak geadviseerde 15 gram p/kg) SS zetten. Hooi, hooi en nog eens hooi verder. Misschien dat dat effect heeft. AB bij diarree vind ik ook niet de meest logische behandeling? Of is er iets in zijn ontlasting aangetroffen? Als er iets is waar de darmpjes vaak nog meer van slag van raken is het AB wel..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .