Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey iedereen,

Ik heb een misschien vreemde, maar tog vrij belangrijke vraag.

Ik heb nu sinds enkele weken/maanden een dwergkonijntje.

Alles gaat zeer goed, hij word stilletjes aan een zogenaamd " huis tuin en keuken konijn "

Echter,

Het word warmer en de zomer komt nabij.

Ik ben op de hoogte van konijnenziektes, door muggen en andere insecten.

Het enige probleem is, niet zozeer met mijn konijn, maar voor mezelf.

Ik ben er van overtuigd dat iedereen mijn verhaal kan volgen.

Je word 's nachts wakker van het gezoem van enkele vervelende muggen in je kamer.

Je pakt uit je nachtkastje zo'n muggensteentje dat je in het stopcontact steekt, probleem opgelost.

Maar, die muggen zijn er wel geweest, maar hoe zit het met de gezondheid van mijn dwergkonijn?

Kan dit soort anti-insecticiden de gezondheid van knaagdieren schaden?

Tenslotte bedwelmd de geur van dat steentje muggen, konijnen ruiken tog ook zeer goed? ondervinden zij hier last van?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Groetjes Stefane

Geplaatst:

huis tuin en keuken konijn... wat moet ik me daarbij voorstellen?

een konijn in een klein kooitje helemaal eenzaam met slecht voer dat uiteindelijk word gedumpt of op jonge leeftijd sterft?

Ik zou het geslacht eens na laten kijken, als het een rammetje is laten castreren en laten koppelen in een opvang, als het een voedstertje is direct in de opvang laten koppelen aan een mooie gecastreerde heer.

Qua muggen hoef je je niet zo veel zorgen te maken hoor. Tenzij het er echt veel worden. Hier zitten de konijnen buiten maar als er te veel muggen in de kamer zitten spuit ik 's ochtends en 's avonds 1uur voor het slapengaan met Vapona.

Bij het spuiten alle huisdieren en mensen uit de kamer voor minstens 10minuten

Geplaatst: (aangepast)

Neen hehe sorry, zal me verkeerd hebben uitgedrukt.

"Huis tuin en keuken konijn"

Hiermee bedoel ik gewoon, dat hij gewoon rondloopt in mijn kamer zoals een hond of een kat in huis doet, zo kan hij gaan en staan waar hij wil..

Uiteraard enkel als ik er ben, en alles van elektrische draden enzo is onbereikbaar, geen risicos dus.

Mijn excuses, ik zag dat woord hier tijdje geleden ergens en vond het wel leuk klinken.

Maar zo'n muggensteentje hinderd dus enkel muggen, vliegen, enz.

Niet het konijntje?

ps, het is inderdaad een mannetje.

Maar ik zie, voorlopig toch, geen redenen om hem te laten castreren.

Is dit, als er geen problemen opduiken, echt nodzakelijk?

zoja, waarom?

Groeten,

Stefane

aangepast door Stefane
vraag vergeten toe te voegen
Geplaatst:

wij hadden ook een mannetje die alleen rond mocht lopen als wij er waren.

op een gegeven moment ging het zo goed dat hij altijd los loopt, en dat doen ze nog steeds met succes.

een castratie is prettig omdat hij van de hormonen een beetje knorrig kan worden. en ook prettig omdat je hem dan kan koppelen.

hier zat onze man ook alleen maar na een tijdje word hij toch eenzaam hoeveel aandacht je ook geeft.

dus een vrouwtje erbij is zeker een aanrader hier word je man heel gelukkig van!!

voor dat steentje heb ik geen verstand van of dit kwaad kan?

Geplaatst:

de steen zal hem niets doen, hij zal eraan moeten wennen dat wel. Bij mij werken die dingen alleen nooit :P

De reden/het probleem is dat konijnen groepsdieren zijn, die je per 2 moet houden. 1konijn is geen konijn en zal wangedrag vertonen zoals het vernielen van dingen en agressief worden in de meeste gevallen. In een dierenwinkel zullen ze proberen je te overtuigen om een 2de mannetje te nemen maar dit is echt geen goede combinatie! 2 mannetjes gaan sowieso vechten.

De beste combinatie is een gecastreerd rammetje met een voedster, of in groepen gelijk aantal rammen en voedsters of meer voedsters dan rammen.

In de opvang zitten echt heel leuke konijntjes van verschillende leeftijden te wachten op een nieuw huisje, ga er daar eentje halen en stap zeker niet naar een dierenwinkel. In de dierenwinkel kijken ze niet naar gezondheid, leeftijd, geslacht,... alleen naar geld. in Breda zit (denk ik) nog een goede opvang!

Veel succes met een nieuw maatje te zoeken.

Maar je zegt dat je konijn als jij erbij bent, rond mag lopen. dat kan 4uur, 5uur zijn, maar dan zit hij nog steeds 20-19uur in een hokje. Een konijn zal toch altijd minstens 1m² moeten hebben. Dat is voor 2konijnen dus 2m². Je kan met een panelenren een geschikt veilig stuk afbakenen dat hun hoekje word, eigenlijk hun "hok" maar dan groot genoeg :)

Ik zou zeggen, lees hier nog goed rond en als je vragen hebt stel ze gerust.

(zie net dat jij in Antwerpen woont! Antwerpen stad of de buitenwijken? Ik woon 20km van Antwerpen vandaan in Wuustwezel ^^)

Geplaatst:

Alvast bedankt voor de hulp.

Buitenstad tao, aartselaar ( in de buurt van boom mocht je dat bekender klinken )

Zet maar standaard provincie ivm privacy he =)

Ik ben zeker nog van plan een maatje voor hem in huis te nemen.

Moest eerst mijn moeder kunnen overtuigen dat ik mijn verantwoordelijkheid kan nemen he.

+ zien hoe onze kat reageerde ( zijn vreemd genoeg maatjes )

ps, geen zorgen, mijn hok is zeker groot genoeg.

+ ik laat hem geregeld ook als ik ga slapen rondlopen, ben dat voorzichtig aan het opbouwen.

komt hij naast mij op hoofdkussen liggen, wel vrij schattig eerlijk gezegt ^^

Geplaatst:
huis tuin en keuken konijn... wat moet ik me daarbij voorstellen?

een konijn in een klein kooitje helemaal eenzaam met slecht voer dat uiteindelijk word gedumpt of op jonge leeftijd sterft?

Ik zou het geslacht eens na laten kijken, als het een rammetje is laten castreren en laten koppelen in een opvang, als het een voedstertje is direct in de opvang laten koppelen aan een mooie gecastreerde heer.

Qua muggen hoef je je niet zo veel zorgen te maken hoor. Tenzij het er echt veel worden. Hier zitten de konijnen buiten maar als er te veel muggen in de kamer zitten spuit ik 's ochtends en 's avonds 1uur voor het slapengaan met Vapona.

Bij het spuiten alle huisdieren en mensen uit de kamer voor minstens 10minuten

Waarom moet er dan toch weer zo negatief gereageerd worden? Dit vind ik ronduit aanvallend terwijl dat toch helemaal niet nodig is? Met aanvallen wordt vaak niet overtuigd, dus als je je mening wil geven, onderbouw dat dan gewoon en hang er geen verplichting aan. Dat werkt alleen averechts denk ik dan.

Wat betreft het steentje, ik weet van 'vroeger' dat ik ook zo'n ding had... werkte perfect, vielen bij wijze van dood uit de lucht. Enkele jaren later zijn die dingen verboden omdat ze zogenaamd ook voor mensen schadelijk konden zijn *erg fijn om achteraf te horen*. Zeker omdat de muggen er dood van neervallen en er dus zeker wel iets in zit, zou ik er wel mee uitkijken. Is er geen mogelijkheid om je konijntje naar buiten te doen? Zeker in de warme zomers wordt het binnen nogal broeierig met een konijntje en trekt dat alleen maar meer muggen en vliegen aan. Op die manier kun je je steentje natuurlijk gewoon gebruiken. Als dat niet kan zou ik toch iets anders gaan zoeken. Wellicht een hor voor het raam en vliegengordijn voor de deur? Scheelt misschien al een beetje?

Geplaatst:

Daarom dit topic dus ook.

Ik kan het misschien tog beter eens aan de dierenarts vragen.

gezond is het allesinds niet denk ik.

Ik heb het over zo gekleurde tabletjes ( in mijn geval presies een blauw dun wc tabletje )

Je steekt die in zo een blokje in het stopcontact.

Zelf ik ruik dat de 1te 5 minuten een beetje ( niet storend ofzo )

Maar de dag erna is dat blauwe papieren/kartonnen ( welk matteriaal het ook is ) al veel vervaagd van kleur.

Zulke blokjes, heb ik opgezocht, verstoren insecten hun zintuigen of zo iets, waardoor ze neervallen, maar ben geen wetenschapper dus kan niet exact zeggen wat het doet.

Een konijn is uiteraard, een groter en sterker dier dan een kleine mug van enkele milimeters maarja, ook een heel gevoelig diertje he.

Alvast bedankt voor de hulp.

Buitenstad tao, aartselaar ( in de buurt van boom mocht je dat bekender klinken )

Zet maar standaard provincie ivm privacy he =)

Ik ben zeker nog van plan een maatje voor hem in huis te nemen.

Moest eerst mijn moeder kunnen overtuigen dat ik mijn verantwoordelijkheid kan nemen he.

+ zien hoe onze kat reageerde ( zijn vreemd genoeg maatjes )

ps, geen zorgen, mijn hok is zeker groot genoeg.

+ ik laat hem geregeld ook als ik ga slapen rondlopen, ben dat voorzichtig aan het opbouwen.

komt hij naast mij op hoofdkussen liggen, wel vrij schattig eerlijk gezegt ^^

mijn grootvader woont in Aartselaar, vlak bij de GB :o de Wok Dynasty is lekkeeeeur ^^ doe daar altijd mn verjaardag :)

Ik zou wel uitkijken als hij bij je komt liggen. Het moest maar eens gebeuren dat je op hem rolt...

tjah ik maakte me zorgen omdat dit zo wel een beetje de "basic" is die konijnen hebben, kleine kooi etc :s :(

En tjah, gegeven is beter dan gelaten als je niet zeker weet he :)

Maar echt effectieve middelen die niet in de vorm van een der welk toxine komen zijn er niet :s

zo'n blokje kan volgens mij echt niet veel kwaad hoor, anders zouden ze de winkel niet in mogen lijkt me.

aangepast door Tao_Gini
Geplaatst:

En zeker omdat zo'n tabletje natuurlijk voor mensen is gemaakt... al kan ik me voorstellen dat ze ook wel rekening houden met huisdieren als een kat of hond aangezien die tegenwoordig toch in erg veel gezinnen te vinden zijn. Maar je kan het inderdaad eens navragen, ben benieuwd!

Geplaatst:

Geen probleem, vatte het niet persoonlijk op.

Uitteraard kan ik het buiten zetten, we hebben een tuin.

In de zomer koop ik dus ook een buiten hok, alles op zijn tijd he, alles kost geld =)

Ik vroeg het me enkel af aangezien ik gisteren werd geplaagd door zo'n vervelend beestje, maar uit veiligheid niets wou insteken voor ik meer informatie had.

Geplaatst:

wat ook enorm goed werkt is een vleesetend plantje, ik heb op mijn kamer nu 2venus vliegenvangers en nog geen mug gehad die het overleefde!

Je moet ze natuurlijk wel uit het bereik van je konijn zetten.

Ze hebben niet veel nodig, het enige dat ze moeten hebben is onbeperkt regenwater. Dus een diep schaaltje waar je het potje in zet en dan regenwater erin.

Als het geregend heeft vul ik alvast 4-5 flessen voor de zekerheid.

Geplaatst:
Hehe toevallig, woon daar ook zeer dicht in de buurt, is misschien wel mijn buurman xD

als je tegenover de GB staat een paar huizen naar rechts :) Hij woont naast die jongen met zn piano die zo goed kan spelen. zijn naam is Jef :)

Geplaatst:

ok nu ga ik even dom klinken, mijn excuses.

Ik dacht dat zulke planten enkel bestonden in jurrasic park en soortgelijke prehistorische dinosaurus films ! xD

Geplaatst:
ok nu ga ik even dom klinken, mijn excuses.

Ik dacht dat zulke planten enkel bestonden in jurrasic park en soortgelijke prehistorische dinosaurus films ! xD

haha xD neenee, ze bestaan nog :P

je vind ze in vrijwel ieder tuincentra waar ze ook kamerplanten hebben. Ze worden niet 2m hoog ofzo, mijn venusjes zijn 20cm in doorsnee en er zit nu een 40cm lange steel aan met witte bloempjes

zo'n blokje kan volgens mij echt niet veel kwaad hoor, anders zouden ze de winkel niet in mogen lijkt me.

Zo werkt dat helaas niet. Zelfs als het wel zo was dan zou dat alleen betekenen dat het voor mensen geen kwaad kan (wat ik ook al betwijfel).

Maar er zijn ook bepaalde oplosmiddelen in reinigingsmiddelen of verfproducten waar jij niet aan dood gaat, maar je kanariepietje of je soms zelfs je kat of je hond wel.

Dus dat het veilig is voor mensen (als het dat al is) betekent niet automatisch dat het voor dieren geen kwaad kan.

Vaak heeft het met je lichaamsgewicht te maken. Wij krijgen niet genoeg van de stof binnen om dood te gaan (maar soms wel om luchtwegproblemen of allergieën te krijgen) maar zo'n klein beestje weegt veel minder en dan is dezelfde dosis misschien wel dodelijk.

Vroeger namen ze kanariepietjes in kooitjes mee de mijnen in, omdat die sneller doodgingen aan koolmonoxide dan mensen. Dus als het vogeltje ineens dood neerviel, dan wisten de mijnwerkers dat ze beter naar boven konden gaan.

aangepast door Bianca
Zo werkt dat helaas niet. Zelfs als het wel zo was dan zou dat alleen betekenen dat het voor mensen geen kwaad kan (wat ik ook al betwijfel).

Maar er zijn ook bepaalde oplosmiddelen in reinigingsmiddelen of verfproducten waar jij niet aan dood gaat, maar je kanariepietje of je soms zelfs je kat of je hond wel.

Dus dat het veilig is voor mensen (als het dat al is) betekent niet automatisch dat het voor dieren geen kwaad kan.

Vaak heeft het met je lichaamsgewicht te maken. Wij krijgen niet genoeg van de stof binnen om dood te gaan (maar soms wel om luchtwegproblemen of allergieën te krijgen) maar zo'n klein beestje weegt veel minder en dan is dezelfde dosis misschien wel dodelijk.

Vroeger namen ze kanariepietjes in kooitjes mee de mijnen in, omdat die sneller doodgingen aan koolmonoxide dan mensen. Dus als het vogeltje ineens dood neerviel, dan wisten de mijnwerkers dat ze beter naar boven konden gaan.

maar ze zijn toch verplicht rekening te houden met huisdieren van +1kg?

dan zou ik toch eerder neigen naar Vapona en Venusjes...

aangepast door Tao_Gini
Geplaatst:
wat ook enorm goed werkt is een vleesetend plantje, ik heb op mijn kamer nu 2venus vliegenvangers en nog geen mug gehad die het overleefde!

Je moet ze natuurlijk wel uit het bereik van je konijn zetten.

Ze hebben niet veel nodig, het enige dat ze moeten hebben is onbeperkt regenwater. Dus een diep schaaltje waar je het potje in zet en dan regenwater erin.

Als het geregend heeft vul ik alvast 4-5 flessen voor de zekerheid.

Ahaa dat verklaart waarom mijn vleesetende planten het destijds niet hebben overleeft.

Ik had geen flauw idee dat ze constant in regenwater moesten staan. Ik gaf ze regelmatig water maar dat is dus niet voldoende :/

Bedankt, nu weet ik eindelijk hoe je vlees etende planten wel moet onderhouden! Dan ga ik er snel weer 2 kopen :D

Geplaatst:

waarvoor een gesprek over muggen allemaal niet goed is he ^^

ps ik heb een antwoord op de twijfel.

ik heb het gisteren een ingestoken en gezien wat er gebeurde.

Zoals verwacht, binnen de 5 minuten een mug-vrije kamer.

Echter, willy ( mijn dwergje ) begon na +/- dezelfde tijd zich een ongeluk te niezen.

Heb het dus meteen uitgetrokken en alles goed verlucht, ben met hem tijdje in de tuin gaan zitten om hem frisse lucht te geven.

Toeval of niet, ik raad het iedereen absoluut af !!

Bedankt iedereen voor jullie zeer nuttige hulp

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .