Nella Geplaatst: 19 april 2011 Geplaatst: 19 april 2011 Ik had al via de zoekfunctie geprobeerd om er iets over te vinden, maar het was echt compleet verdeeld over diverse topics, dus vandaar even een eigen topic. Mijn konijntje Lucky blijkt dus een blaasontsteking te hebben. Gisterenavond merkten we dat ze erg lusteloos was, niet meer goed at en vrijwel niet meer keutelde. De buik was ook redelijk hard. Gezien de ervaringen die ik al heb gehad met stilliggende darmpjes bij konijnen, zijn de alarmbellen dus gelijk afgegaan. Ze heeft gisteravond dus gelijk buikmassage gekregen en in overleg met de dienstdoende DA heb ik haar 0,5-1 ml Carprofen (pijnstiller) gegeven. Gelukkig werkte dit wederom fantastisch en was ze met een kwartiertje weer een stuk actiever. Met dwangvoeding hebben we vervolgens nog wat voer naar binnen weten te krijgen en groente (andijvie) at ze eigenlijk alweer redelijk snel. Een paar keutels kwamen er ook zo langzaamaan weer doorheen, dus het ergste leek weer voorbij. Nu moesten we vandaag weer allebei aan het werk en ik wilde niet het risico lopen dat het toch weer fout zou gaan overdag. Ze zag er vanmorgen weer aardig goed uit, alert, actief ed, maar toch dus de DA opgebeld met het verzoek of zij vandaag een dagje op haar wilden passen en in de gaten houden. Zo gezegd zo gedaan. Vanmorgen dus weggebracht en tussen de middag even gebeld hoe het ging. Het ging gelukkig erg goed met haar. Had lekker wat gegeten en gedronken en was goed actief. Zojuist na mijn werk haar op wezen halen en gelijk nagegaan wat het nu geweest kon zijn. De DA had haar overdag nog onderzocht en was erachter gekomen dat ze blaasontsteking had en daardoor dus pijn in haar buikje. Ze krijgt nu een AB-kuur met Enrofloxoral drops (3/4 ml 3x per dag geven). Het is in totaal 10 ml wat ik op moet maken. Dit wordt dus zo'n 2 weekjes 'afzien' voor haar. Nu bedacht ik me dus achteraf dat ik een tijdje geleden rode plas had gevonden. Ze liep buiten en het lag er zegmaar opeens. Achteraf gezien zal het dus hoogstwaarschijnlijk al een tijdje gespeeld hebben. Hierbij dus een paar vraagjes van mijn kant:1) hoelang duurt het voordat blaasonsteking bij een konijn zichtbaar toont door het tonen van pijn (zijn immers prooidieren, dus tonen zich niet zo snel zwak).2) is dit iets wat vaker terugkomt als ze er eenmaal last van hebben, bij mensen hoor je weleens dat als je er eenmaal last van hebt het vaker komt? 3) is buikmassage in het geval van blaasontsteking nu wel aan te raden of juist niet (in het geval van moeizaam eten / keutelen)?4) hoe kun je als 'leek' een blaasontsteking herkennen om er tijdig bij te zijn (bij voorkeur voor het moment dat het dus echt teveel pijn gaat doen).5) hoe kan ik er nu het beste voor zorgen dat ze goed blijft eten, mag ik haar nu wel aardig wat groente geven (andijvie / witlof / peterselie) of is dit juist af te raden ivm mogelijk ontstaan van gas? Moet ik ook blijven dwangvoeren of gewoon maar kijken hoe het de komende dagen loopt? (ik heb critical care ed in huis, dus kan altijd direct ingrijpen). Hoop dat jullie mij (en anderen wellicht) met bovenstaande vragen kunnen helpen? Alvast bedankt!
Bianca Geplaatst: 19 april 2011 Geplaatst: 19 april 2011 1) Geen idee, dat is nu juist het grote probleem bij konijntjes, dat ze hun pijn niet laten zien tot het heel erg. Je zou hooguit regelmatig haar urine kunnen (laten) controleren met teststrips en microscopisch onderzoek, maar of dat in de praktijk nou zo handig is...2) Zou kunnen maar meestal is dat dan een bijverschijnsel van blaasgruis of blaasstenen. Hoe heeft je DA vastgesteld dat het een blaasontsteking is? Bij mensen moeten ze dan microscopisch onderzoek doen om te zien hoeveel bacteriën ze zien, dacht ik, en een KKDA kan dan ook meteen kijken of hij kristallen in de urine ziet lijkt me? Soms is het ook te zien aan de dikte ven de urine, als het er meer yoghurtachtig dan vloeibaar uitkomt zit het vol gruis. Je hebt ook konijnen die geen gruis hebben maar wel stenen, maar als dat zo erg is dat ze er blaasontsteking van krijgen is er vaak ook bloed in de urine aanwezig (niet altijd met het blote oog te zien, dat is alleen al het heel erg veel is, dus dat kan getest worden met een teststripje.)Maar wil je zeker weten of er sprake is van blaasgruis of stenen dan moet je en echo of röntgenfoto laten maken. Het goede nieuws is: zowel voor het voorkomen van blaasontstekingen als voor het voorkomen en oplossen van (al aanwezige) blaasgruis of blaasstenen zijn hele goede medicijnen te krijgen op basis van Chinese kruiden. Die hebben het leven van mijn vorige voedster verlengd met 6 jaar! Het medicijn heet Eurologist en is onder andere verkrijgbaar bij de Huisdierendokter. Google het maar eens. Maar zorg dat je eerst zeker weet dat het een blaasontsteking is en vraag hoe je DA dat heeft vastgesteld. 3) nee, in ieder geval niet in het onderste gedeelte van de buik, want daar zit de blaas en die moet je nu even met rust laten, zeker als er sprake kan zijn van stenen of gruis omdat je dan de blaaswand kan beschadigen. Je kan wel proberen de bovenbuik heel zachtjes te masseren ivm de darmpjes. 4) incontintentie, urinebrand en zien dat je konijn moeite heeft met plassen, en dan de urine laten onderzoeken. Verder de standaard dingen waaraan je kan zien dat het niet goed gaat met je nijn; stiller zijn, slechter of niet eten, slechtere of geen keutels. 5) krijgt ze die groente normaal ook elke dag? dan mag je er best meer van geven dan normaal. Vaak laten konijnen als eeste de biks liggen als ze zich niet lekker voelen, maar zolang ze dan wel groente en hooi eten blijven in ieder geval de darmen aan de gang.Pas op met dingen die veel suiker bevatten zoals wortel en fruit maar verder zouden de groenten die je noemt veilig moeten zijn. Probeer haar zoveel mogelijk zelf te laten eten, maar als het echt te weinig is, dwangvoer dan af en toe wat bij zodat haar darmpjes niet stil komen te liggen. Zorg dat ze elke 5 uur toch minimaal wat gegeten heeft en let op dat de keutels goed blijven. Als die echt speldenknopjes worden moet je meer dwangvoeren. Gaat ze van de pijnstilling al niet wat meer eten?
Nella Geplaatst: 19 april 2011 Auteur Geplaatst: 19 april 2011 Bedankt voor je reactie Bianca, Dat van die buikmassage dacht ik al. Gisteravond wisten we natuurlijk helemaal niet wat er aan de hand was en het leek ook niet zo te zijn dat ze het erg pijnlijk vond. Ik heb zojuist de DA nog even gebeld om te vragen wat ze nu precies gedaan hebben om het vast te stellen. Ze hebben haar urine opgevangen toen ze aan het plassen was. Dat was wat rozig gekleurd waaruit ze een indicatie hadden dat het wel eens blaasontsteking kon zijn. Dit hebben ze vervolgens getest met een teststrook of iets dergelijks waaruit inderdaad ook kon zien dat er kristallen ofzo in zaten en het dus blaasontsteking was. Of het nu ook daadwerkelijk gruis of stenen zijn, kon ze niet zeggen. Zolang ze er niet vaker last van heeft, gaan ze in principe uit van een ontsteking. Mocht het nu nog een keer gebeuren, zullen ze inderdaad meer testen gaan doen om na te gaan of daar wellicht sprake van is. Wortel of fruit enzo krijgen ze hier toch niet. Ik houd het bij de veilige groenten. Ze krijgen dit niet dagelijks maar ca. eens in de twee dagen. Dus wilde dat er eigenlijk gewoon inhouden. Ze vind het erg lekker, dus vandaar dat het wellicht wel juist goed voor haar kan zijn. Hooi heeft ze nooit lekker gevonden. Ze krijgt het wel elke dag weer, maar als ze er een paar sprietjes van op heeft, hebben we geluk zegmaar. Alle soorten al geprobeerd. Haar tandjes en kiezen zijn er ook al op gecontroleerd, maar daar is niets mis mee.. madam vindt het gewoon echt niet lekker zullen we maar zeggen...
Bianca Geplaatst: 19 april 2011 Geplaatst: 19 april 2011 Okay, dan kan je haar nu wel wat meer groente geven hoor, als ze maar blijft eten. Mocht de ontsteking niet overgaan of toch terugkomen dan dus een echo of foto laten maken.En mocht het gruis of stenen zijn (of steeds terugkerende blaasontsteking) dan weet je dus welke medicijnen je moet hebben. :yes:Sterkte en beterschap voor je nijn. Houdt je ons op de hoogte hoe het gaat?
wupsie Geplaatst: 19 april 2011 Geplaatst: 19 april 2011 Max heeft nu 2 keer blaasontsteking gehad. Ik merkte het bij hem omdat hij zichzelf nat plaste. Nu is hij nog steeds onzindelijk en de kuur is afgelopen dus vrijdag mag hij voor een echo of er evt blaasstenen zitten (dat er veel sludge zit in zijn blaas is al bekend)Ik heb ook een kuurtje enfloxarol gekregen voor max. Mijn gevoel zegt ook veel vocht. Als er veel geplast wordt, spoelt alle rotzooi mooi mee.
Nella Geplaatst: 19 april 2011 Auteur Geplaatst: 19 april 2011 Hoop dat het bij Lucky tot deze ene keer beperkt blijft. Het is altijd zo 'irritant' dat ze het niet direct tonen, dus voordat je het eindelijk kunt zien, ben je bijna te laat... die darmpjes zijn wat dat betreft zo vreselijk kwetsbaar. @Bianca: overigens krijgen ze ook gedroogde paardebloemblaadjes, kruidenmix en gedroogde peterseliesteeltjes (van Baroen.nl). Zoveel mogelijk om de hooi toch nog een beetje te vervangen.. en ze vinden het echt enorm lekker. Ze had net wat diarree, maar dat zal vast van de hectiek van de dag zijn. Het werd net al direct zienderogen beter en ze keutelt toch wel weer aardig wat. Andijvie en gedroogde paardebloem ging erin als snoep . Ze is enorm alert en komt lekker rondhuppelen in haar ren. Heerlijk om te zien dat ze zich nu zoveel beter voelt... hele opluchting!
Bianca Geplaatst: 19 april 2011 Geplaatst: 19 april 2011 Oh dat klinkt gelukkig al een stuk beter! Wat geef je haar voor biks?En Wupsie, Dollie heeft nog Eurologist van mij liggen, mocht je dat willen proberen!
Nella Geplaatst: 19 april 2011 Auteur Geplaatst: 19 april 2011 SS, vinden ze normaal erg lekker, dus verwacht dat daar vannacht ook wel weer wat van naar binnen gaat. Al spaart ze altijd wel aardig wat op voor de volgende ochtend, haha.
Nella Geplaatst: 19 april 2011 Auteur Geplaatst: 19 april 2011 Ze is aan haar SS begonnen! Lekker aan het smullen... en haar ren ligt vol met keutels. Ze zijn nog wel wat zacht, maar er komt dus weer genoeg uit. Ben zo blij!
Bianca Geplaatst: 19 april 2011 Geplaatst: 19 april 2011 Hartstikke goed. Hoop dat het zo goed blijft gaan. Blijf op de darmpjes en de eetlust letten want de AB kan daar ook weer bijwerkingen op hebben.
C-Lot Geplaatst: 19 april 2011 Geplaatst: 19 april 2011 Goed nieuws! Beterschap met je konijn!Mijn DA verdenkt mijn Joep ook ervan blaasontsteking te hebben. Dus heb met veel enthousiasme en nieuwsgierigheid dit forum gelezen.Zijn symptomen waren/zijn: veel moeite doen met plassen, veel kleine plasjes, kanariegele plas en hij plastte zichzelf helemaal onder (1x).Heb medicatie speciaal tegen blaasontsteking gehad. Naam weet ik niet meer. Het was een rood doosje met melkachtige mediatie.
Nella Geplaatst: 20 april 2011 Auteur Geplaatst: 20 april 2011 Lucky heeft opzich geen extreme moeite met plassen, of naja.. niet dat het opvalt. Het gaat naar omstandigheden goed. Ze heeft nog wel wat diarree gecombineerd met redelijk kleine keutels. Ze heeft vandaag wel de helft van haar SS-maaltijd op, dus dat vond ik nog wel netjes. Paardebloemblaadjes en andijvie vindt ze ook nog steeds lekker. Wel heb ik zojuist de DA nog even gebeld om nu goed af te stemmen hoe vaak ze nu AB moest hebben... er is mij namelijk gezegd 3x per dag maar op de verpakking stond 2x. Nu hebben we het dus op 2x vastgesteld... ben daar eigenlijk wel blij mee, want ze vind het echt ronduit vreselijk! Arm droppie, ze vindt het zo smerig... In verband met de kleine keutels en nog niet volledig als vanouds eten, heb ik zojuist toch nog wat Carprofen bij de DA gehaald. Dat mag ik nu samen met de AB geven, 2x per dag 1 ml. Zojuist heeft ze alvast wat Carprofen gehad, straks na het eten haar AB. Ze is verder normaal actief (voorzover dat met deze temperaturen natuurlijk van een konijntje verwacht mag worden), dus ik ben echt benieuwd na hoeveel tijd ze weer echt helemaal de oude zal zijn.
Bianca Geplaatst: 20 april 2011 Geplaatst: 20 april 2011 De diarree kan van de AB zijn. Maar fijn dat ze geen zieke indruk maakt en wel zelf nog eet. En zelfs haar biks! Het is niet zo erg als ze een tijdje wat minder eten, dus zolang ze zo blijft eten hoef je niet te dwangvoeren, maar blijf wel op de keutels letten, want die moeten wel normaal zijn. Van een verstoord voedingspatroon kan je konijn ook weer gas, verstopping of stille darm krijgen namelijk.
Nella Geplaatst: 20 april 2011 Auteur Geplaatst: 20 april 2011 Ik denk inderdaad dat het van de AB is, want verder heeft ze dat nooit. Ik maak haar kontje een paar keer per dag schoon om zo ervoor te zorgen dat er geen plakaten aan blijven hangen. Het is opzich niet schokkend veel en het 'loopt' er ook niet uit, maar het is gewoon erg zacht. Zolang ze inderdaad uit zichzelf blijft eten, maak ik me niet zo heel druk. Ik houd haar in de gaten, dat zeker.
Nella Geplaatst: 22 april 2011 Auteur Geplaatst: 22 april 2011 Het gaat alweer een heel stuk beter. Ze heeft keurig gegeten en gekeuteld vandaag. Zojuist weer AB gekregen en deze keer een halve dosis van de pijnstiller. Mocht doorgaan 'zolang als nodig', maar wil het nu zegmaar gaan afbouwen. Morgenochtend wellicht nog een heel klein beetje en daarna daarmee stoppen. Moet nog wel een paar dagen met AB doorgaan daarna. Diarree is ook weg, gelukkig (zeker met dit warme weer is dat niets natuurlijk). Ze is momenteel overigens ook vreselijk vervelend . Ze heeft haar oude streken weer grotendeels terug, haha.
Bianca Geplaatst: 22 april 2011 Geplaatst: 22 april 2011 Klinkt goed! Liever een vervelend konijn dan een stil konijntje, toch?
Nella Geplaatst: 26 april 2011 Auteur Geplaatst: 26 april 2011 Lucky is inmiddels volledig hersteld en weer helemaal de oude. Vanochtend heeft ze haar laatste AB gekregen en afgelopen vrijdagavond had ze haar laatste halve dosis pijnstiller gehad. Haar poepbak is weer als vanouds binnen een dag ruim gevuld en ze eet ook weer lekker veel.
Nella Geplaatst: 18 november 2011 Auteur Geplaatst: 18 november 2011 Misschien een terugval, ik weet het niet. Ik merkte vanmorgen al dat Lucky anders dan anders was. Ze kwam wel, maar niet zo snel als normaal. Ze had weer een wat dikkere buik, dus weer buikmassage. Eten geen probleem en ook kwamen er enkele keutels uit. Na school weer gekeken en situatie niet veranderd. Qua gedrag wat anders, eetlust wel nog enorm (SS ging er enorm snel in) en ook een wat dikkere buik.In overleg met de DA carprofen (pijnstiller) en ciseral (darmstimulerend) gegeven. Wederom weer wat keutels gevonden.Iemand enig idee? Ik hoop dat het morgen gewoon weer over is, maar dit is toch wel raar vind ik.
Aanbevolen berichten