Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Gisteren was ik bij kennissen en die vertelden me dat ze eerder die week tijdens het schoonmaken van de garage een wild konijn aantroffen wat waarschijnlijk die dag beschutting heeft gezocht in de openstaande garage.

Het was een wild konijn, maar voor zijn doen erg tam. Ze wilden het beestje uit de garage jagen, maar het knalde steeds overal tegenaan. Blijkbaar kon het niet of niet goed zien.

Ze hebben het dier gevangen en in een kartonnen doos gezet, en de dierenambulance gebeld.

Die heeft het konijn opgehaald en vertelde dat er "konijnenziekte" heerste. Het konijn was blind, sterk vermagerd en had weinig levenslust. De medewerkers van de dierenambulance hebben het zieke dier meegenomen om te laten inslapen.

Of het een besmettelijke ziekte is/was, is niet gezegd. Mijn kennissen hebben weinig met konijnen. Maar het leek me toch wel goed om hier even iets van te melden. Het konijn liep in Veldhoven (N-Br).

Geplaatst:

Het kan goed zijn dat hij myxomatose had. Vorig jaar heb ik hier ook zo een wild konijn rond zien rennen. Helemaal in paniek, maar zag niet waar hij heen rende en botste overal tegen aan. Maar bij dat konijn kon ik ook zien dat zijn ene oog al weg aan het rotten was. Dit konijn heeft de dierenambulance toen ook opgehaald.

Geplaatst:

De konijnenziekte die de Dierenambulance bedoelt is inderdaad Myx. Momenteel wordt er in de omgeving van Eindhoven, Veldhoven, Geldrop e.o. veel konijnen met Myx opgehaald en helaas moeten deze ingeslapen worden. De ziekte heeft het konijn 9 van de 10 keer al zo ernstig aangetast dat er dan geen andere oplossing voor is.

Voor degene die uit Eindhoven, Veldhoven, Reusel, Valkenswaard, Eersel, Bergeijk, Geldrop etc. komen. Deze plaatsen vallen helaas in het ''Risicogebied'' betreft (wilde) konijnen met Myx.

Zelf ben ik werkzaam op het Dierenopvangcentrum in Eindhoven en zo nu en dan ook de ambulance dienst samen met vriendlief. Heb de afgelopen maand zeker een stuk of 6 konijnen met Myx gehad.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .