Annelienw Geplaatst: 15 april 2011 Geplaatst: 15 april 2011 Hallo, Ons konijn heeft witte bolletjes in zijn oog, weten julie wat het is?We vragen ons ook af als hij blind word, en wat er gaat gebeuren.Het word namelijk steeds groter, en we hebben geen idee hoe het verder zal gaan.Of kunnen we beter ermee naar de dierenarts gaan?Herken je dit? Het begon met een kleine lichtbruine vlek. (half februari). Die werd steeds groter. Daarna ontstond er (volgens mij) een wit puntje, later kwam er nog een wit puntje erbij. Nu worden de witte puntjes groter (ze groeien) en ze gaan dichter bij elkaar liggen. De witte vlekken/puntjes duwen (vannaf het begin al) de pupil naar binnen. [zie foto] Er ontstaat een lichte witte lijn omdat het naar binnen word geduwd. Als je weet wat het is, graag op dit bericht reageren of een e-mail sturen.Bedankt!
Solfide Geplaatst: 15 april 2011 Geplaatst: 15 april 2011 Euhh, lijkt me echt iets om mee naar de dierenarts te gaan hoor. Klinkt niet goed.
Claudiaa Geplaatst: 15 april 2011 Geplaatst: 15 april 2011 lijkt mij ook niet helemaal goed nee. :eek:tijd voor de DA
Suuzi Geplaatst: 15 april 2011 Geplaatst: 15 april 2011 En wel liefst een konijnkundige dierenarts, van deze lijst.
Catelootje! Geplaatst: 15 april 2011 Geplaatst: 15 april 2011 Dit zegt BB over mogelijke oogaandoeningen:Oogbeschadigingen: Hierbij is een wazige, grijze of witte vlek te zien op het oog van het konijn. Soms krabt het konijn veel naar het oog, en knijpt hij het oog dicht. Oogbeschadigingen kunnen ontstaan door vuil in het oog, maar ook als een konijn een scherp stokje of strotje in het oog krijgt. De dierenarts zal de ernst van de beschadiging bekijken, en oogzalf geven om het te behandelen. Soms blijft er na behandeling nog een witte vlek op het oog achter. Dit is lidtekenweefsel en zal dan niet meer verdwijnen.Oogproblemen - Conjunctivitis (ontsteking slijmvliezen) ontsteking van de slijmvliezen van de ogen. Dit komt voor bij snot, konijnensyphilis, door hooi of andere bodembedekking of myxomatose.Oogproblemen – Ooguitvloeiing: In veel gevallen komt dit door gebitsproblemen. Als het afvoerkanaal van het traanvocht dichtgedrukt raakt door botwoekeringen of abcessen.En lidtekenweefsel is natuurlijk littekenweefsel, lieve modjes
Joseeke Geplaatst: 15 april 2011 Geplaatst: 15 april 2011 Ziet er apart uit...Doet me denken aan een abces/gezwel, wat is gaan groeien.Je geeft zelf al aan dat het met iets kleins begonnen is.Het beste kun je hiermee naar de dierenarts gaan, die verstand heeft van konijnen.
Volucria Geplaatst: 15 april 2011 Geplaatst: 15 april 2011 Dit zegt BB over mogelijke oogaandoeningen:En lidtekenweefsel is natuurlijk littekenweefsel, lieve modjes En strotje moet strootje worden, een strot in je oog lijkt me nog minder aangenaam dan een strootje OT: adhv die BB-uitleg denk ik ook dat het een oogbeschadiging is, maar ik vind het raar dat het zo blijft groeien. Ik zou er zeker mee naar de DA gaan.
Garfield Geplaatst: 15 april 2011 Geplaatst: 15 april 2011 Ik zou er inderdaad me naar de DA gaan. Ik denk idd dat het een oogbeschadiging is, en die groei is helemaal raar.
pebbles Geplaatst: 15 april 2011 Geplaatst: 15 april 2011 Een wolkje in het oog kan ook wijze op E.c,kijk eens op de site van de Wilhelmina park kliniek in utrecht daar staat heel veel geschreven over deze ziekte...Maar inderdaad naar een konijn deskundige DA gaan dat is erg belangrijk...
Catelootje! Geplaatst: 15 april 2011 Geplaatst: 15 april 2011 Een wolkje in het oog kan ook wijze op E.c,kijk eens op de site van de Wilhelmina park kliniek in utrecht daar staat heel veel geschreven over deze ziekte...Maar inderdaad naar een konijn deskundige DA gaan dat is erg belangrijk... Dacht ik ook al, maar weet daar te weinig van af om uitspraken over te doen!
Cath Geplaatst: 15 april 2011 Geplaatst: 15 april 2011 Kzou er direct mee naar de dierenarts gaan, ziet er toch iets inwendigs uit...
Raymond en Natalie Geplaatst: 15 april 2011 Geplaatst: 15 april 2011 Misschien een beginnende bindweefselontsteking oid, zou snel naar DA gaan. Hopelijk met zalf te behandelen.
Annelienw Geplaatst: 16 april 2011 Auteur Geplaatst: 16 april 2011 Okee, bedankt voor alle tips, we komen er niet uit, dus we gaan aankomende week naar de DA We horen het nog wel.. Ik heb zelf het vermoeden dat het een beschadiging is ofzo..
hangoorsnuitje Geplaatst: 16 april 2011 Geplaatst: 16 april 2011 Komende week? Ik zou maandag direct bellen hoor, wat er niet is kan er ook niet komen! Dus zo snel mogelijk!
nathalie b Geplaatst: 16 april 2011 Geplaatst: 16 april 2011 Denk dat dit er uitziet als een soort tumor in het oog.......ik zou niet tot van de week wachten maar maandag direkt een afspraak maken bij de DA.Vind zelf eigenlijk dat je al best laat naar de DA gaat......als het mijn eigen oog was geweest had ik al lang bij een dokter gezeten......
Joseeke Geplaatst: 17 april 2011 Geplaatst: 17 april 2011 Okee, bedankt voor alle tips, we komen er niet uit, dus we gaan aankomende week naar de DA We horen het nog wel.. Ik heb zelf het vermoeden dat het een beschadiging is ofzo..Mij lijkt het niet een beschadiging.Vooral op de eerste foto kun je goed zien dat het inwendig zit...
Bianca Geplaatst: 17 april 2011 Geplaatst: 17 april 2011 Het lijkt mij op een beschadiging aan de buitenkant (een soort diagonale snee) die een ontsteking aan de binnenkant heeft veroorzaakt. Waarom dat een wolkpatroon lijkt te hebben weet ik niet. Ik ga met konijnen met een oogbeschadiging altijd onmiddellijk naar de DA, al is het in het weekend, want dat kan heel snel heel erg worden. Zou het pus kunnen zijn dat tegen de lens aandrukt? En dat dat een wolkpatroon heeft omdat het in het oogvocht zit? In ieder geval ziet dit er al zo slecht uit, dat ik hoop dat je nog kan voorkomen dat te konijn blind wordt of het oog gaat verliezen. Die lens zit wel al heel erg in de verdrukking.
Bianca Geplaatst: 17 april 2011 Geplaatst: 17 april 2011 Ben eens aan het googlen gegaan en alle websites die het over een wolk in het oog van een konijn hebben noemen het alleen als symptoom van E.Cuniculi, dus als het dat is moet je konijn als de donder aan de Panacur (en evt AB). Verder lijkt het ook een beetje op een tumor in de iris. Dan zou het oog eruit moeten. Als die tumor kwaadaardig is kan het ook snel overslaan naar de lever blijkbaar (alhoewel ik zelf banger zou zijn voor uitzaaiingen in de hersenen). Ik hoop nog steeds dat het een ontsteking is die met AB-zalf/druppels verholpen kan worden, maar dan moet je wel snel naar een KKDA!
nathalie b Geplaatst: 17 april 2011 Geplaatst: 17 april 2011 Die "wolk" in het oog ziet er dan heel anders uit.....lijkt meer op een soort waas.Daar lijkt dit absoluut niet op.Die bolletjes lijken inderdaad op pus....
Aanbevolen berichten