Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi

Ik heb een vraagje over een van mijn konijntjes en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mijn konijntjes wonen inmiddels samen in de ren en onderling gaat het helemaal top!!

Stamper 8 maanden ex-ram

Bloempje 8 maanden voedster

Tinkerbell 4 maanden voedster

Duchess 4 maanden voedster

Ze hebben genoeg ruimte om de beentjes te strekken (ren is 1.5x3 en het hok heeft 3 verdiepingen van 110x60). Verder hebben ze van die snuggelsafe buizen waar ze graag doorheen rennen. Een kattenbak als toilet en een boomstammetje. Regelmatig krijgen ze wilgentakken die ze dan binnen een dag helemaal kaal knagen. Ze zijn alle 4 heel actief en alert en staan gelijk te bedelen bij het hek zodra er een deur opengaat.

Alleen lijkt duchess zo klein en mager.. je kan haar ruggengraat vrij duidelijk voelen (veel duidelijker dan bij de andere 3) en ik maak me een beetje zorgen. Ze krijgen elke ochtend 150 gram biks. ’s Middags als ik thuis kom (uurtje of 5) mogen ze een uurtje op het grasveld (wordt het gras ook gelijk gemaaid ;-)). ’s Avonds rond een uur of 8-9 krijgen ze wat witlof, andijvie, veldsla, komkommer en een stukje wortel. Verder hebben ze de hele dag hooi tot hun beschikking wat ik gemend heb met gedroogde kruiden (brandnetels, pepermuntsteeltjes, oregano, paardebloem, peterselie, berkenblad etc). Ze vinden het heerlijk want ik moet het elke middag als ik thuis kom bijvullen en ’s avonds voor ik naar bed ga weer en dan is het ’s morgens weer zo goed als op. Sinds een week krijgen ze ook 2x per dag een mespuntje prozyme omdat ze flink aan het verharen zijn en de keuteltjes toch wat kleiner leken. Nu zijn alle keutels mooi rond en vrij licht van kleur. Kan ik gewoon doorgaan met prozyme geven?

Duchess oogt gewoon vrolijk en actief en valt ’s morgens en ’s avonds direct aan op het eten. Alleen stopt zij eerder met eten en huppelt dan weer gewoon vrolijk door de ren. Heb haar van de week een paar keer een uurtje apart gezet met een bak biks om te kijken of ze dan wel aanvalt, maar ze neemt misschien 2-3 brokjes en gaat dan andere dingen doen. Dus ze lijkt me niet echt honger te hebben. Ben aan het rondkijken voor inentingen en wil dan gelijk haar tandjes en kiezen na laten kijken. Maar hoe weet ik nou of ze echt te mager is? En zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

groetjes Laura

Geplaatst:

Ruggengraat voelen is niet erg, veel konijnen zijn juist te dik en je moet wel de ruggengraat kunnen voelen. Het is zo op afstand natuurlijk lastig te beoordelen of ze te mager zou zijn.

Wat je kun doen is haar wekelijks of om de 2 weken wegen, dan heb je zicht op haar gewicht. Is ze een bepaald ras of is ze rasloos? Weet je wat ze uiteindelijk moet gaan wegen?

Gezien haar leeftijd mag ze nog onbeperkt biks, je zou haar wat extra kunnen bij voeren met wat biksjes uit de hand.

Als ze echt afvalt, zou je nog aan wormen of tandproblemen kunnen denken.

Geplaatst:

Amatjuh bedankt voor je reactie.

Het zijn alle 4 teddy dwergjes, geen erkend ras dus. Haar ouders wogen 1245 en 890 gram dus ga ik er een beetje van uit dat ze max 1250-1500 gr wordt.

Het wegen ga ik zeker doen!! Ze krijgt al extra biksjes uit de hand, maar ze lijkt er gewoon niet echt dol op. Ze eet 2-3 bikjes en gaat dan lekker weer haar eigen gang. Als ik met witlof of iets dergelijks aan kom zetten lijkt het wel of ze mijn handen erbij op wil eten:$

Geplaatst:

Mocht ze afvallen, dan moet je naar de dierenarts gaan, om zoals je zelf al zei naar de tanden te laten kijken of mogelijk is er sprake van wormen.

Je kunt haar aan laten komen door haar wortel, fruit en oud brood te geven, dat zijn dikmakers. Maar dat is natuurlijk niet zo gezond, je zal de oorzaak moeten weten van het afvallen.

Maar misschien valt ze wel helemaal niet af en eet ze toch meer dan jij denkt. Om daar achter te komen kun je maar 1 ding doen en dat is wegen ;)

Geplaatst:

Ieder konijn is anders van bouw. Bij de een voel je de ruggengraat beter dan bij de ander.

Steekt de ruggengraat er echt bovenuit, dan is ze echt te mager.

Maar dit is lastig te zien bij teddywidders, denk ik.

Konijnen kunnen o.a. vermageren door gebitsproblemen, EC, wormen.

Wat voor brokjes geef je?

Krijgen ze met z'n 4tjes 150 gram samen?

Je hebt al super adviezen gekregen van Amanda :)

Bij de inentingen kun je idd even vragen of ze naar de tandjes willen kijken.

Geplaatst:

@ Joseeke

het is inderdaad heel lastig te zien of de ruggengraat er bovenuit steekt. Ik zal vanavond nog eens proberen te voelen. Ze krijgen met zijn 4tjes 150 gr Kasper Faunafood biks.

Ze eten het niet allemaal in 1 keer op, ze laten altijd wat liggen. Is het dan voldoende? Ik ben uitgegaan van 4 konijnen die uiteindelijk max zo'n 1,5 kilo gaan wegen.

@ Amanda

die extra wortel krijgt Duchess al regelmatig , ookal weet ik dat het een dikmakertje is:whistle2:. Ik ga haar vanavond gelijk wegen en dan weeg ik Tink ook gelijk even. Ze komen uit hetzelfde nest en zijn tot nu toe redelijk gelijk op gegaan dus misschien dat ik het daar een beetje mee kan vergelijken. Heb ze een maandje terug ook een keer gewogen en ik denk dat ik het briefje nog wel ergens heb slingeren...

hoe kun je wormen herkennen? zitten die in de keutels als je ze open maakt?

Geplaatst:
@ Joseeke

het is inderdaad heel lastig te zien of de ruggengraat er bovenuit steekt. Ik zal vanavond nog eens proberen te voelen. Ze krijgen met zijn 4tjes 150 gr Kasper Faunafood biks.

Ze eten het niet allemaal in 1 keer op, ze laten altijd wat liggen. Is het dan voldoende? Ik ben uitgegaan van 4 konijnen die uiteindelijk max zo'n 1,5 kilo gaan wegen.

Of je geeft teveel of 1 van de 4 konijnen eet te weinig...

Met 4 samenwonende konijnen is dit lastig te zien, dus ik durf niet te zeggen of ze teveel of te weinig brokjes krijgen.

Geplaatst:

heb de konijntjes inmiddels gewogen en duchess blijft inderdaad achter in haar groei!!

Vorige maand woog duchess 790 gr en tinkerbell 780 gr. Beide dames van het weekend weer gewogen en Duch weegt nu maar 810 gram terwijl tinkerbell 920 gram weegt. Heb de keuteltjes onderzocht en kon er niets aan zien. Tot ik zondag de hele ren gesopt had en de konijntjes daarna fanatiek aan het keutelen gingen en er dus allemaal witte worpjes op te zien waren. En dat terwijl ik vrijdag en zaterdag echt goed gekeken heb . We gaan vanavond naar de dierenarts en dan laat ik gelijk duchess haar gebitje nakijken. Ik hoop dat dit de oorzaak is van het weinige eten.

Ook had duchess zaterdag een hele harde buik, ze bleef gelukkig wel wat eten maar ik kon duidelijk zien dat ze zich niet lekker voelde. Heb haar dan ook een nachtje binnen gehouden. Zondagochtend was alles weer oke, kan dit ook door de wormen komen?

Geplaatst:
heb de konijntjes inmiddels gewogen en duchess blijft inderdaad achter in haar groei!!

Vorige maand woog duchess 790 gr en tinkerbell 780 gr. Beide dames van het weekend weer gewogen en Duch weegt nu maar 810 gram terwijl tinkerbell 920 gram weegt. Heb de keuteltjes onderzocht en kon er niets aan zien. Tot ik zondag de hele ren gesopt had en de konijntjes daarna fanatiek aan het keutelen gingen en er dus allemaal witte worpjes op te zien waren. En dat terwijl ik vrijdag en zaterdag echt goed gekeken heb . We gaan vanavond naar de dierenarts en dan laat ik gelijk duchess haar gebitje nakijken. Ik hoop dat dit de oorzaak is van het weinige eten.

Ook had duchess zaterdag een hele harde buik, ze bleef gelukkig wel wat eten maar ik kon duidelijk zien dat ze zich niet lekker voelde. Heb haar dan ook een nachtje binnen gehouden. Zondagochtend was alles weer oke, kan dit ook door de wormen komen?

Ze kunnen ook gas en verstoppingen krijgen door wormpjes dus ik zou zo snel mogelijk gaan behandelen met Panacur. Dit moet je 14 dagen geven en ook iedere dag het hok schoonmaken en keutels ruimen. Succes!!

Geplaatst:

kijk dat wist is dus niet!! ik weet wel dat gas heel ernstig kan zijn bij konijnen en daar was ik zaterdag dan ook erg bang voor. Ben blij dat ik vanavond na het werk gelijk naar de dierenarts kan. Op de website stond dat zij inderdaad 14 dagen behandelen met panacur. Dus dan moet het met de wormen goedkomen. En schoonmaken moest ik toch al elke dag, sinds het lente is, is het over met het netjes op de kattenbak gaan. En dat terwijl ze eerst zo zindelijk waren.:grrrrrr:

Geplaatst:

dat is ook een goed idee. Alleen vraag ik me af of ik vanavond ook keutels met wormen vind. Heb er het hele weekend naar gezocht en vond ze alleen zondag na de wekelijkse wasbeurt van de ren. Heb er wel foto's van gemaakt dus die neem ik zowieso mee, maar wat keutels meenemen kan natuurlijk nooit kwaad.

Bedankt voor alle tips

Geplaatst:

Grote kans dat er dan uit het onderzoek komt dat er geen wormen zijn. Wormen liften vaak op een keutel mee naar buiten en verschrompelen binnen een paar minuten.

Ik zou gewoon met panacur gaan behandelen en ondertussen het gewicht goed in de gaten houden. als je naar de dierenarts gaat laat dan ook even de kiezen nakijken.

Geplaatst:

Vervelend dat je wormpjes hebt gevonden bij je konijnen.

Maar nu weet je wel mss de oorzaak van Duchess groei-achterstand.

Volwassen konijnen worden vaak magerder door wormpjes.

Ik zou sowieso met Panacur beginnen in overleg met de dierenarts.

Geplaatst:

Heb voor drie weken panacur meegekregen. De dierenarts vond Duchess niet te mager maar wel wat aan de kleine kant. Hij heeft me een konijn laten zien en voelen dat wel echt te mager was:(, wat was dat beestje zielig. Heb ook gelijk laxatract, metacam en ciseral meegekregen om de volgende keer duchess gelijk te kunnen behandelen als haar buikje weer zo hard aanvoelt. Vond het een hele prettige dierenarts die de tijd nam om alles duidelijk uit te legen met x-rays, boeken en mijn eigen konijnen. Ik zou bijna vaker willen gaan, maar dan wel zonder de nijntjes ;-)

Geplaatst:

Fijn dat je zo'n goede ervaring hebt met de dierenarts. En erg prettig dat je medicatie hebt meegekregen, dat is altijd handig om thuis te hebben. Konijnen worden namelijk altijd ziek in het weekend of 's avonds als het net niet uitkomt ;)

Ben je nu naar een andere dierenarts geweest, of is dit dezelfde?

Geplaatst:

Fijn dat je zo'n prettig gevoel hebt overgehouden bij je laatste dierenartsbezoek :)

Handig dat ze je medicatie hebben meegegeven voor eventueel alvast een volgende keer.

Ik heb ook altijd standaard medicijnen in mijn EHBO-doos voor het geval dat...

Hopelijk heb je het niet meer nodig & is Duchess snel weer de oude.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .