hangoorsnuitje Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 Mijn konijn heeft al een tijdje heel af en toe wat vuil in zijn ogen (minimaal hoor). Het ziet er niet ontstoken of heel erg uit maar ik ga vanmiddag toch even langs de dierenarts. De dierenarts dacht aan een kiesprobleem. Hij eet wel gewoon heel goed, drinkt goed en is speels. Jullie ideeën? Alvast bedankt!
Joseeke Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 Het zou heel goed een gebitsprobleem kunnen zijn.De wortels van de kiesjes kunnen soms zo lang zijn dat ze tegen het traanbuisje aandrukken, wat zorgt voor irritatie.Maar ook pasteurella kan voor oog-uitvloeiingen zorgen. De snot komt vaak via het neusje naar buiten, maar het kan ook via het oogje & zelfs oortjes. Heel veel succes strax, ik ben benieuwd!
hangoorsnuitje Geplaatst: 11 april 2011 Auteur Geplaatst: 11 april 2011 Hallo dierenvriendjes, Net bij de dierenarts geweest. Ze hebben snuitje vloeistof in zijn ogen gedaan wat door de neus naar buiten moet komen. Dit was allemaal goed aan beide kanten, en er zat niets verstopt. Zijn voortanden waren helemaal goed, en de kiezen stonden heel ietsjes gebogen. Dat kan dus de reden zijn waardoor hij die vieze oogjes heeft. (alleen ben ik vergeten te vragen wat de oogjes met de tanden te maken hebben) staat dat met elkaar in verbinding dan? Verder neem ik aan dat het niets anders is, anders had de dierenarts hier wel over begonnen denk ik...en dan had het wel een periode erger geweest of erger geworden. Als ik het raam de hele dag thuis open heb of de deur open maakt dit toch niet uit? Het konijn mag alleen niet op de tocht staan toch? (deur tegen over deur open). Verder geef ik hem waarschijnlijk nog te weinig groenvoer, dus ik ga straks eerst is even wat lekkere dingen voor hem halen. Ik gaf hem nu elke keer een klein beetje omdat ik dacht dat hij anders aan de diarree zou gaan. Is natuurlijk wel zo, maar mag dit nu wel meer opbouwen en twee keer per dag geven zij de dierenarts. Ik moet over een maandje terug komen, dan gaat ze even kijken of de haakjes erger zijn geworden of niet. Hij heeft nu in ieder geval geen pijn, daar ben ik blij om! Oh ja, ze gaf aan dat de korrels die ik gebruik (die oplosbaar zijn) niet goed zijn. Ze heeft al een aantal keer konijnen gehad die verstopt raakte. Maar zaagsel vind ik stinken en gaat hij van niezen. Wat is jullie ervaring? Nou ik hoor jullie reactie graag!
jrjsieben Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 Ik gebruik henepvezel in de toillettenMaar als je die korrels op basis van stro heb die zijn ook goed Fijn dat er niet iets erg is
hangoorsnuitje Geplaatst: 11 april 2011 Auteur Geplaatst: 11 april 2011 Ik heb geen toilet, heb niet zo'n heel groot hok. Ongeveer een meter. Hij is er elke dag uit hoor, dus dat is geen probleem. Over een tijdje komt er denk ik nog een konijntje bij en me vriend maakt dan zelf een hok. Ik weet eerlijk gezegd niet of de korrels op strobasis zijn. Hennepvezel is iets duurder toch? Die korrels bevielen mij wel, en hij eet er niet aan. Is Hennepvezel ook zachter?
jrjsieben Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 Deze zijn goedAls je kattebak korrels hebt op kleibasis dan is het niet goedEn hennepvezel is zacht en niet stoffigIk heb 14 kilo voor 9,75
Joseeke Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 Houtskorrels voor in de kattenbak zijn ook ideaal voor in konijnenkooien Deze zijn biologisch afbreekbaar & niet schadelijk voor het konijn. Je schrijft dat je over een maand terug moet om te kijken of de haakjes erger zijn geworden.Er zijn dus vandaag haakjes geconstateerd? Hiermee zou ik niet te lang wachten met verwijderen.Ze kunnen hier flink last van krijgen door te stoppen met eten & eventueel wondjes in het mondje krijgen. Doordat de kiesjes scheef staan kunnen de wortels tegen het traanbuisje aandrukken.Dit kan voor irritatie zorgen, waardoor de oogjes kunnen gaan tranen. Konijnen mogen niet op de tocht zitten, maar frisse lucht zou geen kwaad moeten kunnen.Betreft de groenten --> dit moet je heel langzaam opbouwen. Konijnendarmen zijn heel gevoelig.
hangoorsnuitje Geplaatst: 11 april 2011 Auteur Geplaatst: 11 april 2011 Oke, ik zal eens even met me vriend vd week samen kijken wat we doen qua bodembedekking. Bedankt voor de info!
hangoorsnuitje Geplaatst: 11 april 2011 Auteur Geplaatst: 11 april 2011 Dierenarts zegt dat houtskorrels niet goed zijn. Ja over een maand terug. Ik hou het zeker wel in de gaten ondertussen hoor. Als ik merk dat hij moeilijk gaat eten of als er dingen veranderen ga ik meteen terug. Heb hem net andijvie 1 blad gegeven, 1 blad witlof, klein stukje wortel en loof van bospeen. Hij krijgt regelmatig groenvoer maar ga de hoeveelheid nu opbouwen om meer te geven. Ik hou zijn keutels in de gaten!
Joseeke Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 Succes! Van zaagsel heb ik wel gehoord dat deze schadelijk is voor de konijnen, vanwege de dampen die hieruit vrij komen.Van houtskorrels heb ik dit niet gehoord, maar je hebt ook een variant strokorrels.Deze zijn verkrijgbaar bij de BoerenBond bijv. Alleen zijn deze ontzettend stoffig, vind ik.Catrein heeft trouwens ook een biologische variant voor in de kattenbak.Deze korrels zijn gemaakt van bietenpulp, die zeker niet schadelijk zijn voor konijnen, is mij vertelt
hangoorsnuitje Geplaatst: 11 april 2011 Auteur Geplaatst: 11 april 2011 Oke, ik gebruik de korrels door het hele hok nu. Ik heb te weinig ruimte voor een toilet. Maar hij doet het toch in een hoekje. Ik denk dat ik dan toch naar die hennepvezel over ga. Ik moet even kijken waar ik dit in de buurt kan kopen.
hangoorsnuitje Geplaatst: 11 april 2011 Auteur Geplaatst: 11 april 2011 Ken ik niet. Ik heb even op de website van een dierenwinkel in de buurt gekeken en die hebben hennepvezel 20 kg voor 11,75. Valt ook wel mee toch? Hoelang doe je daar gemiddeld mee? Ik heb een hok van een meter ongeveer, en verschoon hem elke week helemaal.
Aanbevolen berichten