Suzan Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 Vanmorgen ging ik Coolie en Mojo hooi geven, water verversen en om de beurt even los laten lopen. (Zitten nog binnen omdat Mojo vorige week pas gecastreerd is, en dus nog niet met Coolie samen mag wonen ;-)) Coolie ging niet meteen hooi knabellen zoals ze dat altijd doet, en toen ik later het bakje biksjes vulde ging ze er wel zoals altijd met een spurt naartoe, maar ze gooide alles eerder uit het bakje dan dat ze iets opeet heb ik het idee........ Ik zette haar kooitje open, en ze wilde er niet uit.... bleef bij haar bakje zitten klooien.Ineens zag ik iets wits bij haar mondje, dus ik pakte haar om te kijken wat het was.Dacht wat katoenbedding, of stro of zo.Zijn het haar tanden!!!! :-( Snap er werkelijk waar niks van.Vorig weekend heb ik nog gekeken, niks te zien, en nu ineens staan zowel haar boven- als ondertanden ik weet niet hoe ver uit haar mond. Schots en scheef...........Ze is nog wel supervrolijk, en eet en drinkt dus nog wel. Keutelt ook gewoon. Vanavond naar de dierenarts om 17:20 uur.......... ben benieuwd :-(
hangoorsnuitje Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 Ik moet vandaag om 13.30 uur naar de dierenarts met mijn konijntje, hij heeft af en toe snot in zijn ogen...nu denken ze ook zijn tandjes
Joseeke Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 Kan gebeuren dat je dit over het hoofd gezien hebt. Al helemaal als ze verder nooit tandprobleempjes heeft gehad & altijd goed gegeten heeft.Heel goed dat je er vandaag gelijk mee naar de DA gaat! Bij scheve snijtandjes heb je verschillende oplossingen: zo kun je ze laten knippen, slijpen & verwijderen.Knippen & slijpen zijn vaak de goedkoopste oplossingen op korte termijn, maar dit zal regelmatig herhaalt moeten worden.Snijtanden verwijderen is een duurdere oplossing, maar op lange termijn uiteindelijk goedkoper & veel beter & prettiger voor je konijn. Lees anders maar eens onderstaande link door:http://www.dierengebit.nl/konijn-gebitsproblemen.htmlHier staat alles heel mooi & duidelijk uitgelegd. Heel veel succes strax
Cath Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 ik heb 2 heel jonge konijntjes, maar ik heb er nog geen plaatje hout in gelegd waar ze aan kunnen knabbelen, papa gaat straks helpen zoeken naar het houtplaatje van mijn vorige konijntje, kunnen ze snel uitgroeiingen krijgen in de tanden?
jrjsieben Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 Gewoon lekker veel hooiEn goede biks Dat scheelt ook wel met tandproblemenEn wilgen takken of er is genoeg te krijgen waar ze aan kunnen knagen inplaats van gewoon hout
Suzan Geplaatst: 11 april 2011 Auteur Geplaatst: 11 april 2011 Ze heeft hooi, SS biks en takken........... er was ook niets aan de hand, en ineens ziet het er zo uit :-SERG vreemd!! @ Joseeke : Tuurlijk ga ik er meteen mee naar de dierenarts ;-) Als mijn beestjes iets mankeren dan twijfel ik daar geen seconde over.
Joseeke Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 Ze heeft hooi, SS biks en takken........... er was ook niets aan de hand, en ineens ziet het er zo uit :-SERG vreemd!!@ Joseeke : Tuurlijk ga ik er meteen mee naar de dierenarts ;-) Als mijn beestjes iets mankeren dan twijfel ik daar geen seconde over. Groot gelijk, doe ik ook Konijnentanden & -kiezen groeien constant door, net zoals onze nagels & haren.Als het gebit goed op mekaar aansluit, worden deze vanzelf afgeslepen.Alleen zodra er iets scheef komt te staan, kunnen de snijtandjes doorgroeien & haakjes op de kiesjes komen.Dit scheef staan kan een genetische oorzaak hebben, maar ook bijv. door ouderdom.
jrjsieben Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 Mij antwoordt was voor @CathDie kwam even tussen door en wist nog niet hoe der eigen topic te starten Dus was niet voor jouw bedoelt Sorry voor de verwarring Ze heeft hooi, SS biks en takken........... er was ook niets aan de hand, en ineens ziet het er zo uit :-SERG vreemd!! @ Joseeke : Tuurlijk ga ik er meteen mee naar de dierenarts ;-) Als mijn beestjes iets mankeren dan twijfel ik daar geen seconde over.
Suzan Geplaatst: 12 april 2011 Auteur Geplaatst: 12 april 2011 Nou, gisteren naar de dierenarts geweest............. tandjes geslepen.Coolie haar onderkaak is langer doorgegroeid dan haar bovenkaak. Hierdoor zullen de tandjes dus nooit goed afslijten en zullen de tanden dus telkens geslepen moeten worden als ze te lang zijn. Ze vond het helemaal niet erg, dus gelukkig geen stress ;-) Nu even goed bedenken of ik haar wil laten opereren, en de tandjes wil laten verwijderen..........Als ze gewoon rustig is met slijpen en geen stress heeft weet ik niet waar ik haar het beste mee help.Iets om over na te denken dus
Joseeke Geplaatst: 12 april 2011 Geplaatst: 12 april 2011 Door slijpen & knippen kunnen de tandjes brozer worden.Hierdoor kunnen ze gaan splijten, wat heel vervelend is voor het konijn.Aangezien de kaken scheef staan zullen de tandjes strax met regelmaat geslepen moeten worden.Als je ze laat verwijderen ben je er in 1 keer vanaf, maar alleen jij kan deze keus maken
Suzan Geplaatst: 12 april 2011 Auteur Geplaatst: 12 april 2011 Denk inderdaad ook wel dat ik haar laat opereren. Maar ik wil dat ze eerst wat dikker is ;-)
Cleo en Jackson Geplaatst: 12 april 2011 Geplaatst: 12 april 2011 Wat vervelend Suzan! Sterkte met de keus altijd lastig dat ze zelf neit kunnen praten en aan kunnen geven wat ze zelf zouden doen!Groetjes,
Aanbevolen berichten