Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn konijn..; Ik vind op internet wel veel info maar dat laat je toch wat schrik krijgen.

Mijn konijn had een week of 2 geleden 'snot' waarbij hij de symtomen elk om beurt kreeg, eerst was zijn muiltje volledig nat, als dit verdween kreeg begon hij ineens te niezen, na 2 dagen heftig niezen kreeg hij ineens een 'nat' oogje, nu staat zijn ene oog omcirkeld door rood, k heb het gevoel dat zijn 'wimpers' ook niet zo goed zichtbaar zijn of zelfs verdwenen zijn. De dierenarts gaf hem voor het snot een antibioticaspuit waardoor hij wel beter werd. Het oogje is pas achteraf gekomen.

Ik geef hem nu terug iets van antibiotica in zijn water want hij drinkt opperbest! Alleen eten laat hij wat achterwege. Hij begint wel vol goede moed maar geeft snel op!

Het oogje moet ik zalven van de dierenarts, dit lukt niet zo goed! Iemand tips hoe dit beter lukt? Ik probeer een foto van zijn oogje te publiceren. emand hierme ervaring?

alvast bedankt.

photo.php?fbid=10150163844912162&set=a.392199807161.173247.774162161&theater

Geplaatst:

Het kan zijn dat hij haken op zijn kiezen heeft,daardoor kan hij niet goed eten..uitvloeing in een oog kan hier ook een teken van zijn..echt goed nakijken kan het best onder een licht roesje...Wel zo snel mogelijk naar een konijndeskundige DA en als je pijnstilling in huis hebt dat in ieder geval geven,doordat hij geen pijn heeft gaat hij waarschijnlijk weer eten..geef hem zacht groen voer zodat hij wel wat binnen krijgt..een konijn mag niet zonder eten..Het oogje kan toevalling er bij gekomen zijn..het hoeft niks met snot te maken te hebben..

Geplaatst:

Ik had het een en het ander gelezen en had er ook al aan zitten denken.

Woensdag moet ik de dierenarts updaten, moest het oogje niet sneller genezen dan moet ik hem vroeger verwittigen.

Hij is wel veel actiever dan voor zijn 'snot' daar ben ik al tevreden over.

Het probleem is vanaf ik hem zalf dat hij aan zijn oog begint te krabben & te wassen. Leg maar eens uit dat hij dat niet mag doen :(

Geplaatst:

Wat voor zalf heb je meegekregen voor het oogje?

Cavasan staat erom bekend dat het iets van irritatie kan veroorzaken, waardoor het lijkt te verergeren.

Uiteindelijk zal dit weer wegtrekken.

Hoe vaak heeft hij die spuit voor de snot gehad?

Snot kan heel hardnekkig zijn, waardoor deze spuit regelmatig herhaalt moet worden.

Verder ben ik niet bekend met AB in het drinkwater te geven. Lijkt mij heel lastig doseren & je weet niet of hij de juiste nodige hoeveelheid binnenkrijgt.

Dat je konijn stopt met eten wijst op pijn. Dat hij het eerst probeert & vervolgens opgeeft, doet me denken aan een gebitsprobleem --> haakjes.

Het beste kun je toch even een bezoek brengen aan een dierenarts die verstand heeft van konijnen.

Hier op BunnyBunch vind je een lijst. Zeer waarschijnlijk zit er ook 1tje bij jou in de buurt :)

Geplaatst:

Vandaag eet hij 'met mate'. Als ik hem 'handmatig voeder' lukt dit wel (maar hij ruift ook wel, misschien hangt dit daar ook wat vanaf dat hij minder eet?)

Zijn oogje ziet er toch al iets minder rood uit dus ik veronderstel dat dit beterschap is :) (Mijn mama & ik maakten een 'vergelijkingstest')

De foto kan ik niet opladen... :(

Ik heb het drinken met de DA besproken vorige keer omdat mijn konijn ENORM veel drinkt al heel zijn leven (zo een 250 CC op 1/2 de of 1 dag) /waardoor het antibioticum minder lang gegeven moet worden. (s - mez 16%) want dit kan ook bijwerkingen geven!

Hij kreeg 2 spuiten voor het snot, maar ik heb het gevoel dat dit wel weg is. (heeft ongeveer een weekje geduurd, maar al zijn symptomen komen na elkaar in plaats van tegelijk)

Zijn neus blijft proper, ook geen vocht meer uit zijn ogen, staat nu gelijk enkel nog 'geirriteerd'.

De zalf is eentje dat konijnen veel in belgie krijgen: terramycine

Ik ga eens kijken of er belgische dokters tussen staan voor konijnen want deze blog is van Nederland t'zou nogal ver rijden zijn anders, beestje zou stress krijgen in de auto!

Geplaatst:

Laurien, ik zou zeker eens de tanden nakijken. Een dierenarts in Belgiƫ die sowieso iedereen aangeraden kan worden is Inge Thas, genoeg Belgische leden hebben hele goede ervaringen met haar gehad :). Ooguitvloeiing en problemen met eten is namelijk een typisch geval van haken op de kiezen, het kan zijn dat er snot bijkomt maar je lost het probleem waarschijnlijk niet op met de antibiotica, alleen het gevolg.

We hebben hier in ieder geval een lijstje met Belgische dierenartsen (even naar beneden scrollen voor jouw provincie ;)):

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html#post388204

Geplaatst:

Cavasan Oogzalf is op basis van chlooramfenicol en vitamine A.

En van Terramycine is dit: Oxytetracycline & Polymyxine (effe gegoogled ;))

Dus ik kan je verder niets vertellen over ervaringen met deze oogzalf.

Fijn dat ze snot zowat genezen is. Dan hebben de medicijnen goed hun werk gedaan :)

Konijnen die veel droogvoer krijgen & bijna geen groenten, drinken over zijn algemeen altijd meer.

Ed & Elly wegen ieder nu rond de 5 kg & drinken samen 1 fles van 1000 ml. leeg per dag, als ze geen groenten krijgen (alleen hooi & brokjes).

(maar hij ruift ook wel, misschien hangt dit daar ook wat vanaf dat hij minder eet?)

Wat is ruiven?

Ik denk dat ze sowieso in Belgie vaak andere medicatie gebruiken dan in Nederland, maar dit hoeft niet verkeerd te zijn.

Geplaatst:

Wat is ruiven?

Ik denk dat ze sowieso in Belgie vaak andere medicatie gebruiken dan in Nederland, maar dit hoeft niet verkeerd te zijn.

Ruiven = rui = haar verliezen = dundere pels voor de zomer naar't schijnt hebben ze daar ook wat last van :)

Mijn konijn krijgt dagelijks groenten, de 'zin' erin is niet verminderd & hij begint er altijd heel vrolijk aan, maar hij eet het niet volledig op.

Bedankt Lianne, ik bekijk dit eens! :)

Geplaatst:
Ruiven = rui = haar verliezen = dundere pels voor de zomer naar't schijnt hebben ze daar ook wat last van :)

Mijn konijn krijgt dagelijks groenten, de 'zin' erin is niet verminderd & hij begint er altijd heel vrolijk aan, maar hij eet het niet volledig op.

Kijk, weer wat geleerd!

In Nederland noemen wij dit "in de rui" of verharen.

Van "ruiven" had ik nog nooit gehoord ;)

Geplaatst:

Ik mag er vanavond nog eens mee naar de DA.

Hij eet groenten die zacht zijn (witloof, schijfjes tomaat,...) harde dingen lukken niet echt zoals worteltjes.

Zijn gewone voeding laat hij ook nog steeds liggen.

Ik ga hem in ieder geval eens verplichten om naar zijn tanden te kijken,maar wellicht moet hij daarvoor onder narcose.

Hij loopt wel heel actief, maar als hij niet eet zullen zijn krachten snel afnemen natuurlijk :(

Hopelijk is het na vanavond opgelost!

Geplaatst:
Hoe is het gisteravond gegaan?

Heb je de tandjes laten controleren?

Ja, dik tegen zijn zin!

Tandjes waren inorde dat was het niet...

Hij denkt (wat hij vorige keer ook al zei) aan een verzadigde lever: dat hij teveel gegeten zou hebben een hele tijd en dat hij nu geen behoefte heeft al die korreltjes.

Nuja hij eet nog steeds al zijn groentjes en eet hooi & drinkt voldoende, maar ik vind het wel wat raar dat hij zijn korreltje laat liggen... maar volgens enkele konijnenkenners & dierenarts komt dat vanzelf weer op gang.

Hij kreeg terug een antibioticaspuit & kreeg siroop mee voor zijn lever. Hij loopt heel actief dus ik hoop dat hij nu snel terug zijn korreltjes eet zodat zijn stoelgang ook terug up to date is! :)

Geplaatst:

Je bedoelt een verzadigde maag?

Ik heb nog nooit van een verzadigde lever gehoord bij konijnen die teveel gegeten hebben...

Maar mss iemand anders wel hier op BB :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .