Flopsnoozer Geplaatst: 9 april 2011 Geplaatst: 9 april 2011 Hallo iedereen,Donderdagavond was ons konijntje ziek geworden. Hij at niet meer, dronk niet meer, keutelde niet meer en was heel futloos. We hadden geen enkel idee hoe ernstig het was, totdat we vrijdagavond naar de dokter gingen. Hij was onderkoeld (36,6) en had gas. Ons konijntje kreeg spuitjes tegen shock (ja hij was al bijna niet meer onder ons :( ) en tegen de buikkrampen. We kregen ook dwangvoeding mee (calo-pet Vetoquinol) en ook pijnstillers (Meloxidyl) mee. We moesten hem ook heel warm houden.Vandaag de dag gaat het gelukkig veel beter met hem: hij drinkt, eet weer hooi (nog geen biks) en hij heeft weer (een beetje) gekeuteld. Zijn lichaamstemperatuur is ook weer normaal.We hebben nu jammer genoeg een nieuw probleem (denken we): Ons konijntje heeft de oren constant omlaag en flappert er de hele tijd mee. is dit ernstig? We hebben de oren bekeken maar deze zijn heel proper. Normaal heeft hij de oortjes altijd omhoog (vooral omdat hij heel nieuwsgierig is) maar sinds een uurtje geleden niet meer.. Hij is toch niet weer ziekjes he, of is dit een bijwerking van een medicijn?Alvast bedankt!
Amatjuh Geplaatst: 9 april 2011 Geplaatst: 9 april 2011 Is je dierenarts wel konijnkundig? De medicatie en dwangvoeding zegt mij namelijk helemaal niks..Met de oren flapperen, kan duiden op oormijt. Je hoeft het niet per se aan de buitenkant te kunnen zien.http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/oormijt.htmlNormaal is het niet in ieder geval, dus ik zou maar weer een bezoekje brengen aan de dierenarts. http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html
nathalie b Geplaatst: 9 april 2011 Geplaatst: 9 april 2011 Kan ook nog wel eens een oorontsteking zijn......en inderdaad de medicijnen en merk dwangvoer zegt mij helemaal niets.....Misschien zijn dit normale merken in (ik neem aan,doordat je schreef "zijn oren zijn proper"...)Belgie.....
tamara29 Geplaatst: 10 april 2011 Geplaatst: 10 april 2011 Ik denk ook aan oormijt of een ontstekking.Je hoeft inderdaad niks te zien aan de oren dan zit het dieper in de gehoorgang een hond doet ook flapperen met de oren als ze ontstoken zijn of mijt hebben.Een extra bezoekje aan een konijnkundige dierenarts is waarschijnlijk wel nodig oormijt of ontstekking gaat niet vanzelf over maar wordt alleen maar erger als ie er niet aan geholpen wordt.Fijn dat het wat beter gaat met je konijntje en als hij behandelt is aan zijn oren dan zal het snel nog veel beter met hem gaan.Kijk wel of je dierenarts goed konijnkundig is want dat heb je wel nodig voor konijnen bij andere dierenartsen worden er vaak fouten gemaakt wat konijnen betreft waardoor er vele konijnen het niet redden.Hier een lijst met konijnkundige dierenartsen ook in belgie heb je ze als je in belgie woont tenminste maar aan je schijven te zien woon je denk ik wel in belgie. http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.htmlEr staan er genoeg in de lijst.eel veel succes en beterschap met je konijntje.
Flopsnoozer Geplaatst: 10 april 2011 Auteur Geplaatst: 10 april 2011 Hey iedereen, hartelijk bedankt voor al die reacties!Het gaat nu al veel beter met ons nijntje, hij eet nu al terug wortel .Eigenlijk ben ik niet naar een konijnkundige arts gegaan, maar naar een arts die ik heel erg vertrouw. Wij gaan nu al met 2 konijntjes naar deze arts en hij heeft tot nu toe de ergste kwaaltjes al verholpen. Het flapperen met de oren is inmiddels al gestopt, misschien had hij gewoon wat jeuk in zijn oor gelijk wij soms jeuk krijgen. Misschien had ik gewoon even moeten wachten en niet direct een nieuwe discussie openen. Ik ben wat snel geraakt door deze stresserende week..Allesinds bedankt iedereen
Amatjuh Geplaatst: 10 april 2011 Geplaatst: 10 april 2011 Dan heb je denk ik geluk gehad dat deze arts je goed heeft kunnen helpen. Ik zou toch op zoek gaan naar een konijnkundige dierenarts, die kan echt het verschil maken op leven en dood.(een konijn mag trouwens niet te veel wortel he)
Flopsnoozer Geplaatst: 10 april 2011 Auteur Geplaatst: 10 april 2011 Hoe kom je er eigenlijk op of een dierenarts konijnkundig is of niet? Ik bedoel op basis van welke informatie weten jullie dat?@Amatjuh: Ik weet dat een konijn niet al te veel wortel mag maar dat is zijn lievelingsgroente dus nu hij terug een beetje beter is ben ik hem volop aan het verwennen!
Amatjuh Geplaatst: 10 april 2011 Geplaatst: 10 april 2011 Het staat bovenin dit topic hoe wordt besloten of een dierenarts konijnkundig is http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.htmlIn ieder geval moet de dierenarts na/bijscholing volgen over konijnen en inentingen verzorgen. Alle dierenartsen krijgen tijdens hun opleiding wel iets over konijnen, maar als je je er niet verder in verdiept zal het bij dat 'iets' blijven. En dat is niet genoeg als het op konijnen aankomt, er moet snel en juist gehandeld worden anders overlijden ze snel. Het zijn erg gevoelige dieren.
Flopsnoozer Geplaatst: 10 april 2011 Auteur Geplaatst: 10 april 2011 Dankje voor je informatie Amatjuh, ik heb al een hele tijd door dat dit heel gevoelige dieren zijn Ik zal eens navragen of mijn dierenarts ook bijscholing heeft gevolgt over konijnen. Ik weet wel dat hij mijn beide konijntjes ingeënt heeft.
Aanbevolen berichten