Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hee allemaal

ik heb een dwerg konijntje en op zijn buik gaan al zijn haren klitten en al zijn haar valt uit.

hij wordt helemaal kaal dit haar zit allemaal los en kan ik er zo uit plukken. en er groeit wel weer haar terug. maar ik vind het zo apart ik snap echt niet hoe het kan heeft iemand enig idee???

Geplaatst:

Hoe oud is je konijntje? Als hij nog jong is, kan het misschien dat zijn nesthaar aan het uitvallen is. Tussen de zes en acht maanden krijgen konijnen hun definitieve vacht, maar tot die tijd kunnen er dus nog dingen veranderen. Daarbij is het nu voorjaar, en het kan dus ook dat je konijntje in de rui is. Om hem / haar er doorheen te helpen kun je hem wat vaker borstelen / kammen (afhankelijk wat voor soort vacht je konijntje heeft, laat je anders adviseren bij een goede dierenwinkel). Je kunt hem ook plukken. Hou er dan rekening mee dat je de huid goed tegen moet houden om je konijntje geen pijn te doen.

Heel misschien heeft hij iets aan zijn huid heeft. Als je het niet vertrouwd kun je beter naar de dierenarts gaan.

Groetjes,

Jolanda

Geplaatst:

hij is een jaar of twee ik weet het niet precies want hij komt uit het dieren assiel.

maar de huid er onder is niet rood of schilverig dus volgens mij is het geen huid aandoening. en ik probeer heb al voorzichtig te borstelen, tot nu toe is de haar uitval alleen op zijn buik en de zij kant van zijn pootjes.

ik had ook op een website gelezen dat konijnen door vitamine c tekort ook haar uitval kunnen krijgen. ik ben al bij de dierenwinkel geweest daar hadden ze wel druppeljtes voor in het water maar die waren op kwamen vandaag weer binnen daar. dus misschien dat dat helpt

Geplaatst:

Vitamine C toevoegen in het drinkwater zou ik niet doen...

Konijnen maken deze zelf aan, waardoor dit overbodig is.

Als de huid er verder mooie roze uitziet, zonder rode plekken en/of witte schilfertjes, zou ik gewoon even afwachten hoe dit zich verder ontwikkelt.

Momenteel is de ruiperiode, waarbij konijnen hun wintervacht verliezen.

De wintervacht is dikker dan de zomervacht, waardoor ze nu meer haar verliezen.

Heel goed dat je het voorzichtig uitborstelt :) Probeer er niet te hard aan te trekken, waardoor je mss perongeluk ook stukjes huid meetrekt.

Deze is heel gevoelig bij konijnen.

Geplaatst:

bedankt voor je reactie

het is al een paar weken zo en inderdaad de rui maarja ik kijk het nog wel even aan als het echt erger wordt moet ik denk ik even langs de da. want het nu eigenlijk alleen op zijn buik. en heel veel haar is ook al weer terug gegroeit. als hij maar niet helemaal kaal wordt! dat zit er nog al raar uit! haha

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .