Bunny_Nijntje Geplaatst: 4 april 2011 Geplaatst: 4 april 2011 Hoi, Mijn voedster Silke is nu voor de vierde keer schijnzwanger sinds ze bij ons is ( November? ). Ze rijdt ook de hele tijd op Mats. Na lang overwegen zijn we dus tot het besluit gekomen dat we haar moeten laten castreren, omdat dat het beste is voor haar en Mats. Onze DA heeft ons gezegd dat er altijd een risico is. Ze zei dat ze tot nu toe nog nooit problemen heeft gehad met een castratie van een voedster, maar dat ze wel moet zeggen dat het mogelijk is. Ik wist dat het een grote operatie zou zijn, maar ik heb nu toch wel zo'n irriterend gevoel in m'n maag. Silke is op zich al een redelijk bang konijn, dus ik heb zo hard dat alles goed zal gaan. Ik heb de opvang al gemaild maar nog geen antwoord gehad ( we zouden ze altijd op de hoogte stellen van belangrijke gebeurtenissen ). Nu vraag ik me nog een aantal dingen af. Moet Silke de eerste dagen apart zitten? Ik lees verhalen over mensen die dat doen, maar ook over mensen die dat niet doen. Natuurlijk is het handig om te zien of ze keutelt en eet, maar we hebben niet echt een reservehok. Bovendien denk ik dat ze wel een beetje steun van Mats kan krijgen. Wat denken jullie? Hoe zit dat met de nazorg? Ik heb gelezen dat je pijnstilling enzo meekrijgt, daar zal de DA natuurlijk nog info over geven, maar zijn er misschien dingen waar je nog speciaal op moet letten? Sorry als ik zaag, maar ik ben best wel zenuwachtig voor de ingreep
Amatjuh Geplaatst: 4 april 2011 Geplaatst: 4 april 2011 Ik vond het zelf wel prettig om de eerste dag even te kijken wat ze eet en of ze keutelt, omdat dit het punt is waarom vaak problemen komen. Heb je misschien een panelenren? Je zou dan de voedster in het hok kunnen laten zitten en de ram in de ren er naast. Dan zien en ruiken ze elkaar toch nog en hoef je niet opnieuw te koppelen.Qua nazorg moet de voedster toch wel een week op handdoeken zitten, omdat de bodembedekking in de wond kan prikken. Verder is het handig om een kruik in huis te hebben of een fles te vullen met warm water. Konijnen die narcose hebben gekregen kunnen namelijk moeilijk hun temperatuur zelf op peil houden.Verder is het inderdaad belangrijk dat je pijnstilling en darmstimulerende medicatie meekrijgt. Dit kun je eventueel ook al vooraf bestellen op medpets (caprofen en cisaral). Daar is het vaak goedkoper als bij de DA en dan heb je het zeker in huis, aangezien sommige DA nog al eens moeilijk doen over het meegeven van medicatie.Ik weet niet welke biks je geeft? Van SS kun je eventueel zelf dwangvoeding maken. Heb je dit niet dan zou ik ook een zakje dwangvoeding meevragen bij de DA, voor de zekerheid. En spuitjes natuurlijk om het te geven.Is je konijn groenten gewend? Zorg dan dat je veel verschillende soorten in huis hebt, zodat je haar veel verschillende dingen kunt aanbieden. Groeten eten ze namelijk eerder als biks. Dat was het wel zo'n beetje denk ik.
Bunny_Nijntje Geplaatst: 4 april 2011 Auteur Geplaatst: 4 april 2011 Alvast bedankt! Ik heb een panelen ren, maar mijn konijnen staan buiten en Mats is heel goed in over de ren springen Dat van die handdoeken is goed om te weten! Een warme kruik hebben we ook, hoe warm moet die zijn? Te warm lijkt me niet goed? Ik heb Cuni Complete als biks, maar ik zal zeker een keertje naar dwangvoeding vragen bij de DA. Ja, ze zijn indd groenten gewend. Dan kan ik mooi zien of ze het wil hebben. Kan ik desnoods ook een stukje appel geven? Dat lust ze heel graag dus gaat ze misschien eerder eten.
Amatjuh Geplaatst: 5 april 2011 Geplaatst: 5 april 2011 Ja alles wat ze graag eet mag ze dan hebben, het gaat er dan om dat ze iets eet, maakt niet uit of dat wat minder gezond is. Gedroogd brood mag ook. Peterselie vinden veel konijnen erg lekker.De kruik moet inderdaad niet te warm zijn, je kunt er ook een handdoek overheen leggen. Je hebt ook speciale konijnenkruiken, genaamd snuggle safe.De voedster moet in ieder geval wel binnen na de castratie ivm de temperatuur. Het hoeft niet per se in de woonkamer, mag ook in een bijkeuken of washok. Je zou een net over de panelenren kunnen doen of een oud laken of zo.
Bunny_Nijntje Geplaatst: 5 april 2011 Auteur Geplaatst: 5 april 2011 Moét ze echt binnen? Dat kan nog best problemen opleveren. Nu is het wel zo dat we dit weekend de nieuwe ren gaan bouwen. Het gaat helemaal in het hoekje staan en het hok is daardoor zo goed als wind- en weerbestendig. En nu het weer ook wat betert.. Anders zouden we haar wel in de bijkeuken kunnen zetten in de ren, maar dan kan Mats niet naast haar, daarvoor is geen plek meer over...
Nefke Geplaatst: 5 april 2011 Geplaatst: 5 april 2011 Ik zat met precies hetzelfde en heb Izzie daarom ook begin deze maand laten casteren. Ivm de toch nog koude temperaturen buiten en dus het feit dat konijntjes na narcose dat niet zelf kunnen reguleren, zou ik haar toch echt binnen halen, zéker de eerste dag.. Darmstimulerend middel heb ik niet meegekregen, wel dwangvoeding en pijnstilling, dat laatste zeker een week geven (ze heeft tenslotte net een buikoperatie gehad). Mijn Izzie at de eerste nacht + ochtend zelf nog niet dus dwangvoeding was wel nodig.... maar verder is hier alles goed gegaan
Bunny_Nijntje Geplaatst: 5 april 2011 Auteur Geplaatst: 5 april 2011 Ik heb net even plek gemaakt in de bijkeuken. Het is niet veel, maar hoelang zal ze binnen moeten zitten? Desnoods kan ik haar ook op mijn kamer nemen, want als ze er langer moet zitten wil ik haar toch meer ruimte geven. Is het dan erg als Mats niet bij haar is, en haar ook niet kan zien? Want plek voor hem erbij is er zeker niet.
Nefke Geplaatst: 5 april 2011 Geplaatst: 5 april 2011 We hebben onze Izzie binnen in een kooi van 1mx50cm gehouden.. klein, maar ze is "ziek" en zal toch niet druk rondspringen. Ik zou haar daar houden totdat ze zeker weten goed keutelt en eet, en ze volledig is bijgekomen van de narcose. Onze Izzie hebben we na 3/4 dagen weer bij Ben buiten gezet (dinsdagochtend geopereerd, vrijdag terug naar buiten) en die zaten weer samen alsof er niets aan de hand was geweest...
Bunny_Nijntje Geplaatst: 5 april 2011 Auteur Geplaatst: 5 april 2011 Oké. Dan zal ik eens zien hoe ik het ga doen. Alvast bedankt!
Bunny_Nijntje Geplaatst: 5 april 2011 Auteur Geplaatst: 5 april 2011 Ik heb net mail van de opvang gehad : allereerst is het belangrijk dat Silke tot voor de operatie blijft eten. Ook daarna moet ze weer eten aangeboden krijgen. Wij brengen onze konijntjes de avond voor de operatie zodat ze op hun gemak zijn de morgend dat ze geopereerd worden. Ervoor krijgen ze nog hun portie groentjes, hooi en korrels en als ze eten en keutelen mogen ze onder het mes. Het partnertje gaat steeds mee, dat is een goede steun. Na de operatie blijven ze nog minstens één nacht binnen, de gesteriliseerde konijntjes mogen hier pas naar buiten als ze zelfstandig eten. Direct na de operatie moet ze pijnstilling krijgen en die moet je om de 12 uur geven zolang ze niet eet. Verdubbel gerust de eerste dag de dosis, ik geef soms zelfs een driedubbele dosis. Mijn dierenarts laat mij al weten bij welke voedster het moeilijker was en wie dus minder goed zal recupereren, die geef ik alvast meer pijnstilling. Je kan ook pijnstilling geven bij thuiskomst en na twee uur nog eens een enkele dosis als je merkt dat ze nog pijn heeft.Ik doe mijn konijntjes een drukverband om en daarover krijgen ze nog eens een kous. Zo zijn ze goed ingepakt en kunnen ze zeker niet gaan bijten aan de wonde. Zie je dat ze eraan geprusts heeft, ga dan terug naar de dierenarts. De volgende morgen biedt je weer eten aan. Eet ze niet, dan start je met dwangvoederen. Ik geef dan zo'n 8ml Critical Care. 's middags doe je weer hetzelfde, eet ze weer niet dan dwangvoeder je weer. Zulke konijntjes ga je dus in stukjes, verdeeld over de dag, eten aanbieden, liefst hun lievelingseten. Vanaf dat ze eten mag je eigenlijk vrij gerust zijn maar blijf toch steeds allert. Let ook op met de wonde, daar willen ze dikwijls na een dag of twee aan beginnen bijten omdat het dan net heel hard jeukt. Ik laat het verband en de kous zo'n twee weken aan. Ik hoop dat je hiermee genoeg info hebt, veel succes ! Dat van dat drukverband en die sok wist ik nog niet. Lijkt me een goed idee Silke komt nu trouwens in de bijkeuken te staan in een panelen ren, met Mats er waarschijnlijk toch bij. Er is niet enorm veel ruimte en het zal er misschien een beetje krap zijn, maar zo heeft ze tenminste een beetje steun.
Amatjuh Geplaatst: 5 april 2011 Geplaatst: 5 april 2011 Bij mijn voedsters zat er gewoon een eilandpleister op die er echt niet af ging. De DA heeft bij de nacontrole met speciale vloeistof eraf gehaald. Mij lijkt een drukverband sowieso niet echt goed, de organen hebben dan niet de ruimte die ze normaal hebben. En een sok, tja mij lijkt dat ze daar ook aan gaan bijten.
Bunny_Nijntje Geplaatst: 5 april 2011 Auteur Geplaatst: 5 april 2011 We gaan sowieso ook nog een keer vragen aan de DA of we zo'n verband wel nodig gaan hebben. Ik heb zo'n buikpijn, ookal duurt het nog een week.. :(
Amatjuh Geplaatst: 5 april 2011 Geplaatst: 5 april 2011 Als je er echt zo erg tegenop ziet, kun je ook vragen of je voedster een nachtje mag blijven tot alles weer redelijk goed is.Mijn voedster zijn ook een nacht gebleven, maar dat had er meer mee te maken dat ik redelijk ver weg woon van de DA en er dus niet snel genoeg kon zijn als er iets mis zou gaan.
Bunny_Nijntje Geplaatst: 5 april 2011 Auteur Geplaatst: 5 april 2011 Nouja, ik vind het wel sneu voor haar als ze daar moet blijven.. En Mats is dan ook zo eenzaam. En ik wil er natuurlijk ook bij zijn. Maar het bereidt me allemaal zoveel zorgen omdat het toch een grote operatie is.. Het is de eerste keer dat een van mijn konijnen onder het mes komt, dus het is toch wel even slikken.
Talunky Geplaatst: 5 april 2011 Geplaatst: 5 april 2011 ik heb niet alle reacties gelezen dus mijn excuses als ik in herhaling val. Mijn voedster bloem werd geholpen in oktober. Zij is onmiddelijk nadat ze van de da kwam weer bij ferre gekomen. Moet wel zeggen dat de eerste nazorg gebeurde in de opvang
W&W Geplaatst: 6 april 2011 Geplaatst: 6 april 2011 Ik voelde mij ook niet zo denderend wanneer de konijntjes hier gesteriliseerd werden. Maar het is eventjes doorbijten, het komt vast allemaal goed!
Bunny_Nijntje Geplaatst: 10 april 2011 Auteur Geplaatst: 10 april 2011 (aangepast) Dinsdag is het dan zo ver.. Silke wordt geparkeerd op ongeveer 1m2, meer zit er echt niet in... Mats mag er wel even bij, maar niet de hele tijd, anders is er helemaal geen plek en dan is het ook niet fijn voor hem. Ik heb in ieder geval een flesje met warm water klaarliggen, handdoeken op de grond, een reismandje waar ze in kan schuilen, veel groentes, rozijntjes ( haar lievelingseten ), een spuitje voor dwangvoer en ... nog iets? De pijnstilling krijg ik dan van de DA, ik zal ook achter dwangvoer vragen. Moet ik Mats meenemen als we haar gaan brengen en ophalen? Of is dat alleen maar stress voor haar (en hem)? Als ze terugkomt is er bovendien niet echt veel ruimte in de reismand, en dat is misschien gevaarlijk voor haar wonde? Moet ik meteen wat groenten klaarzetten en zien of ze eet? Of gewoon op het normale tijdstip pas eten geven? En haar zeker zoveel mogelijk met rust laten? Moet ik trouwens de wonde controleren, elke dag? Dat kan nogal moeilijk worden bij haar, aangezien ze een redelijk schuw konijn is. Maar door de operatie zal ze waarschijnlijk ook verzwakt zijn.. Zijn er nog dingen die ik aan de DA moet vragen? Sorry voor al mijn gezaag 10 april 2011 aangepast door Bunny_Nijntje
Cleo en Jackson Geplaatst: 10 april 2011 Geplaatst: 10 april 2011 Voor Cleo is het morgen zo ver, ik heb ook een topic over vragen aan de DA over castratie voedster.. Misschien dat je daar nog wat aan hebt? ik heb jouw topic iig ook even doorgelezen.Cleo is mijn voedster ze is iets meer dan een jaar oud (24 mrt is haar verjaardag) hoe oud is jouw voedster?Groetjes,
W&W Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 De pijnstilling krijg ik dan van de DA, ik zal ook achter dwangvoer vragen. Moet ik Mats meenemen als we haar gaan brengen en ophalen? Of is dat alleen maar stress voor haar (en hem)? Als ze terugkomt is er bovendien niet echt veel ruimte in de reismand, en dat is misschien gevaarlijk voor haar wonde? Ik zou Mats inderdaad meenemen als je haar brengt en ophaalt. ik denk dat het Silke deugd zal doen dat ze haar mannetje terug ziet Dat er niet veel ruimte in de reismand is, is eerder goed. Hou ze gewoon goed in de gaten als je naar huis rijdt. Moet ik meteen wat groenten klaarzetten en zien of ze eet? Of gewoon op het normale tijdstip pas eten geven? En haar zeker zoveel mogelijk met rust laten? Ik zou zorgen vooral voor de eerste momenten dat ze thuis is, dat ze continu iets ter beschikking heeft. Je moet haar inderdaad niet elke 5 minuten op je schoot bv. nemen, of voortdurend aaien. Als wij pijn hebben willen we ook met rust gelaten worden hé Moet ik trouwens de wonde controleren, elke dag? Dat kan nogal moeilijk worden bij haar, aangezien ze een redelijk schuw konijn is. Maar door de operatie zal ze waarschijnlijk ook verzwakt zijn.. Toen mijn meisjes gecastreerd waren, heb ik na een week eens gekeken. Gewoon eens checken of het er goed uit zag. Maar hier was het wel onderhuids gehecht, ik weet niet of het bij jou ook zo is? Ik zou gewoon niets forceren, ze moet er gewoon eerst goed uitzien.Zijn er nog dingen die ik aan de DA moet vragen?Vergeet zeker de pijnstilling niet, en de andere medicamenten (veronderstel ik) Sorry voor al mijn gezaag Dat is geen gezaag, het is volkomen normaal dat je vragen stelt Veel succes hé morgen!
Bunny_Nijntje Geplaatst: 11 april 2011 Auteur Geplaatst: 11 april 2011 Voor Cleo is het morgen zo ver, ik heb ook een topic over vragen aan de DA over castratie voedster.. Misschien dat je daar nog wat aan hebt? ik heb jouw topic iig ook even doorgelezen.Cleo is mijn voedster ze is iets meer dan een jaar oud (24 mrt is haar verjaardag) hoe oud is jouw voedster?Groetjes, Silke is anderhalf jaar.
Bunny_Nijntje Geplaatst: 11 april 2011 Auteur Geplaatst: 11 april 2011 Ik zou Mats inderdaad meenemen als je haar brengt en ophaalt. ik denk dat het Silke deugd zal doen dat ze haar mannetje terug ziet Dat er niet veel ruimte in de reismand is, is eerder goed. Hou ze gewoon goed in de gaten als je naar huis rijdt. Ik zou zorgen vooral voor de eerste momenten dat ze thuis is, dat ze continu iets ter beschikking heeft. Je moet haar inderdaad niet elke 5 minuten op je schoot bv. nemen, of voortdurend aaien. Als wij pijn hebben willen we ook met rust gelaten worden hé Toen mijn meisjes gecastreerd waren, heb ik na een week eens gekeken. Gewoon eens checken of het er goed uit zag. Maar hier was het wel onderhuids gehecht, ik weet niet of het bij jou ook zo is? Ik zou gewoon niets forceren, ze moet er gewoon eerst goed uitzien. Vergeet zeker de pijnstilling niet, en de andere medicamenten (veronderstel ik) Dat is geen gezaag, het is volkomen normaal dat je vragen stelt Veel succes hé morgen! Oké, hartstikke bedankt!
Cleo en Jackson Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 Okaay:) naja mijn castratie althans die van Cleo is nog even uitgesteld, helaas..Ik hou je topic in de gaten ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Spannend maar het komt vast helemaal goed:D vertroetel dr nog even lekker vandaag!
Bunny_Nijntje Geplaatst: 11 april 2011 Auteur Geplaatst: 11 april 2011 Okaay:) naja mijn castratie althans die van Cleo is nog even uitgesteld, helaas..Ik hou je topic in de gaten ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Spannend maar het komt vast helemaal goed:D vertroetel dr nog even lekker vandaag! Waarom wordt het uitgesteld?Ja, zeker weten hoor! Morgen vroeg beginnen met haar te vangen, want dat is altijd zo'n klus om haar in de reismand te krijgen. In de ochtend krijgt ze nog biks. Ik hoop gewoon dat alles goed gaat..
Cleo en Jackson Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 Met voer krijg ik ze overal in;) haha..
Bunny_Nijntje Geplaatst: 11 april 2011 Auteur Geplaatst: 11 april 2011 Met voer krijg ik ze overal in;) haha.. Haha, ja ik Mats ook. Maar Silke heeft een jaar in de vrije natuur rondgelopen, dus ze is heel schuw tegenover mensen. Met mij gaat het nu al wat beter, maar als ik de reismand tevoorschijn haal... Maar waarom wordt Cleo's castratie uitgesteld?
Aanbevolen berichten