Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo allemaal,

mijn dwerg-voedster(6 jaar) heeft al meer dan een half jaar last van haken op haar kiezen.

Ze is 2x behandeld, haken zijn vd kiezen afgehaald. Eerder had ze nooit problemen en de DA zei dat het een ouderdomskwaal was, net als bij paarden schijnen de kiezen van konijnen ook met de jaren te gaan zakken wat dus een verkeerde stand op kan leveren.

Tussen de 1e en 2e behandeling zat een half jaar. De 2e behandeling was in februari 2011, maar nu eet ze weer slecht, haar brokjes week ik in water(science selective). De wil om te eten is duidelijk aanwezig, maar je ziet gewoon dat ze er moeite mee heeft, en tja, dan is de lol voor zo'n diertje er al snel af!

Omdat ze verder nog helemaal gezond is en een ontzettend vrolijk gemutst konijntje is:bounce:, zit ik enorm in twijfel wat ik ga doen:s. Op internet las ik dat de haken na 3 á 4 weken weer terug kunnen komen na een "normale behandeling". Dat zou dus logisch zijn als mijn konijn in feb. is behandeld. Maar als het elke keer zo kort op elkaar moet is het ten 1e niet bevordelijk voor de gezondheid van mijn konijn(afgezien nog van de pijn die ze tussendoor mss heeft met eten...) en al interesseerd geld me niet veel, het groeit helaas niet op mijn rug!

Ik ga na dit weekend met haar langs de DA, laten nakijken of die haken weer terug zijn en vragen of er een ander plan van aanpak mogelijk is. Nou las ik dus over afslijpen vd kiezen, dan duurde het zo'n 10 á 12 weken dat de haken weer terug waren. Als dit een oplossing zou kunnen zijn heeft mijn konijntje nog een dierwaardig leventje en scheelt het mij in mn portomonnee. Mocht ze daardoor mss niet zo goed kunnen kauwen, dan is elke dag geweekte brokjes een goede oplossing. Ook verpulverde wortel etc. uit de keukenmachine is ook goed weg te krijgen voor haar(heeft ze gehad tussen en na de operatie's). Want wat ik al zei, de wil om te eten is er gelukkig nog steeds!:yes:

Ik vroeg me af of hier konijnenbezitters zijn die de kiezen van hun konijn al eens af hebben laten slijpen. Hoe beviel dit voor het dier? En duurt het idd langer voordat de haken terug zijn? Hebben jullie het meerdere malen laten doen? En wat is van deze behandeling de grens?(m.a.w. hoe vaak kun je het laten doen?).

Ik hoop echt dat dit de oplossing is, uiteindelijk zal mijn konijn hier wel aan overlijden, zo realistisch ben ik wel, zulke behandelingen kunnen niet eeuwig doorduren denk ik. Maar als ze op deze manier nog een jaartje of wat bij ons kan blijven zonder pijn, dan zou dat echt helemaal geweldig zijn natuurlijk! Vooral het feit dat ze dus verder nog helemaal gezond is, is de beslissing om in te laten slapen best wel moeilijk en vervelend. Maarja, als er geen andere weg is....mijn dieren mogen nooit en te nimmer pijn lijden!!

Alvast bedankt!

Groetjes Jolien & Christy(de patiënt:wink2:)

aangepast door Dahlia
Geplaatst:

Hoe zijn de vorige keren dan de haken verwijderd?

Ik heb bij 2 konijnen haakjes laten wegslijpen onder narcose. Ze hebben het daarna niet meer gehoeven.

Ik heb wel veel in de voeding aangepast, dus dat scheelt denk ik ook wel.

6 jaar is nog niet echt heel oud hoor voor een konijn.

Geplaatst:

Hier gaat er eentje om de 10 weken ongeveer voor haken.

Kleine ingreep, natuurlijk wel even onder narcose maar daarna snel weer de oude.

Het voedingspatroon is het allerbelangrijkste om eens goed onder de loep te nemen.

SS is prima voer voor konijnen die snel last van haken hebben, maar dan moet je ze niet weken.

Het gaat juist om het malen van de kiezen waardoor er geen haken kunnen ontstaan.

Daarom is hooi het aller-allerbelangrijkste, dat moet goed gegeten worden.

Desnoods verschillende soorten proberen, of andere dingen minderen, als er maar hooi gegeten wordt!

Kan het altijd nog een scheefstand van de kaak zijn, dan zal dit ook geen oplossing zijn, maar dit met je eerst eens goed uit gaan zoeken door het eetgedrag goed te bestuderen.

Hoe lang er tussen de keren zal zitten kan niemand nog voorspellen helaas, dat zal de tijd uit wijzen.

Je moet wel zorgen dat je konijn niet te lang door loopt met haken, deze kunnen op gegeven moment wondjes veroorzaken in tong of wang en dan ben je verder van huis.

Verder begrijp ik niet op wat voor andere manier de haakjes vorige keer verwijderd zijn, naar mijn weten kun je alleen slijpen of knippen.

Knippen is niet aan te raden omdat dit nogal stressvol kan zijn.

Geplaatst:

Ik weet niet of het überhaupt kan hoor, maar bedoel je anders dat neit alleen de haakjes worden afgeslepen, maar ook de hele kies terug geslepen wordt?

Geplaatst:

Zag een artikel op internet dat de haken "gewoon" geknipt worden(ook onder narcose) en dat ze de hele kiezen af kunnen slijpen tot net boven het tandvlees. Bij het laatste hoeft het konijn in principe maar om de 10 á 12 weken geholpen te worden(elk konijn is natuurlijk weer anders).

Bij mijn konijn hebben ze 2x de haakjes alleen verwijderd, ook onder narcose. Afgelopen feb. was de 2e behandeling, maar nu eet ze weer erg moeilijk. Volgens het artikel op internet konden de haken bij alleen knippen na een maand weer terugkeren.

Zoals ik al vermelde in mijn verhaal, heeft mij konijn nooit last gehad van haakjes. Ze vrat heel erg goed. Ik denk dat de DA dan ook wel gelijk heeft dat het met ouder worden te maken heeft. Ook staan dwergkonijnen bekend om gebitsproblemen/afwijkingen. Dit omdat de koppetjes geen normale vorm hebben. Een normale konijnkop is spits, maar bij een dwerg is het koppetje wat meer in elkaar gedrukt. Wat dus ook gevolgen heeft voor de kaakstand. Wat overigens niet wil zeggen dat élke dwerg hier last van heeft!

Maar goed, mijn dwerg krijgt normaal gesproken gewoon droge science selective, maar omdat ze dit nu niet weg krijgt én wel moet eten(de reden kennen jullie als konijneneigenaren wel, stil komen de liggen vd darmen, levensgevaarlijk), week ik het nu in water. Ik ga zeker met haar naar DA en navragen of er nog behandeling is of dat het einde oefening is. Zou erg vervelend zijn, want verder is ze nog helemaal gezond en vrolijk!

Geplaatst:

Hoeveel biks geef je? Wordt er goed hooi gegeten? Krijgt hij ook nog groenten?

Een richtlijn voor hooi is dat een konijn minimaal zijn eigen grootte aan hooi moet eten.

Geplaatst:
Maar goed, mijn dwerg krijgt normaal gesproken gewoon droge science selective, maar omdat ze dit nu niet weg krijgt én wel moet eten(de reden kennen jullie als konijneneigenaren wel, stil komen de liggen vd darmen, levensgevaarlijk), week ik het nu in water. Ik ga zeker met haar naar DA en navragen of er nog behandeling is of dat het einde oefening is. Zou erg vervelend zijn, want verder is ze nog helemaal gezond en vrolijk!

Maar nu snap ik eerlijk gezegd nog niet erg goed, waarom je nu niet al bij de dierenarts bent geweest, tenslotte eet hij alleen nog maar geweekt voer.

Dit is toch een teken dat het niet goed is en dat zij geholpen moet worden?

Op deze manier worden de haakjes alleen maar groter, met meer risico op complicaties.

Einde oefening .... ik zou niet weten waarom?

Mijn konijn (en hiervoor een andere) is na de ingreep gelijk weer de oude en kan nog jaren lang mee.

Je zegt zelf dat ze nog vrolijk en gezond is!

Geplaatst:

Ik heb nu twee keer hetzelfde mee gemaakt, althans, een konijn van zes die haken had. Bij mij was en is het met goede voeding heel goed in goede banen te leiden. Zelfs bij de één die geen hooi at, zijn de haken (hoewel de DA dat anders verwacht had) in elk geval een jaar weg geweest (daarna is hij overleden) het kan echt heel goed helpen.. Dus als je de vragen van Amatjuh zou kunnen beantwoorden, kunnen we je nisschien verder helpen?

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Zit op dit moment te wachten op een telefoontje vd DA om te overleggen hoe nu verder.

Mijn konijn krijgt alles wat een konijn moet hebben; goed voer (SS), hooi, groente en als onze appelbomen weer in blad staan ook vaak twijgjes(mét blad). Nu moet ik wel zeggen dat ze altijd(ze is nu 6) slecht hooi heeft gegeten. Elke dag krijgt ze vers, maar ze vreet haar ruifje niet leeg. Ze krijgt ook absoluut geen dikke bak met brokken, zo weinig zelfs dat de brokjes bijna verdwalen de voerbak ;-). Heb zelfs geprobeerd nog minder te geven om te kijken of ze dan wél meer hooi ging eten...helaas...Moet er wel bij zeggen dat, toen haar gebit nog in orde was, ze wel bepaalde plukjes uit het stro zat te eten.

Geplaatst:
Ik weet niet of het überhaupt kan hoor, maar bedoel je anders dat neit alleen de haakjes worden afgeslepen, maar ook de hele kies terug geslepen wordt?

Ja, dat kan ook zeker, bij Nijn word dit altijd gedaan :). Naast zijn haken slijten zijn kiesjes namelijk ook schuin af, dus deels puntgewijs naar boven/beneden terwijl dit vlak zou moeten zijn.

Dahlia, bij mij gaat het inmiddels een jaar goed na de laatste keer slijpen. Nijn krijgt science, hooi en inmiddels incidenteel groenten, dit lijkt voor hem het beste te werken. Misschien is het voor jou een overweging waard om een maatje te zoeken, ik merkte zelf namelijk dat Nijn veel meer hooi ging eten toen hij eenmaal een vriendin had.

Het slijpen is in 2009 4x gedaan (en 1x geknipt), in 2010 3x en dit jaar nog niet nodig geweest. Mijn grens? Hij is mijn grens. Zodra ik merk, dat de behandelingen voor hem te veel worden, het niet meer waardig is om een goed leven door te hebben, dan moet je nadenken over een beslissing die je liever niet wilt maken. Maar die grens ligt voor iedere verzorger én dier anders.

Geplaatst:

@Lianne; Mijn konijn heeft een vriendje, een Thrianta ex-ram. Ze zitten overdag in zijn hok(is groter), maar snachts zitten ze apart. Dit om de reden dat mijn dwergje dus niet altijd goed eet vanwege haar gebitsproblemen. Op deze manier kan ik haar goed in de gaten of ze weer last heeft vd haakjes(dan laat ze dus voer liggen). Ook is het een grote vreter, als ze de kans krijgt eet ze als een vlaamse reus! ;-). Heb al eens gehad dat zij smorgens in haar eigen hok een wortel had gehad en daarna bij haar vriendje in het hok kwam en doodleuk die hele wortel van hém op had gevreten! Met gevolg; buikpijn!!!

Ook mooi verwoord trouwens dat hij de grens is. Zo kijk ik er ook tegen aan, mijn konijnen moeten een konijnwaardig leven lijden.

Ik ga volgend week naar de DA, dan is ook de jaarlijkse inenting voor VHD en Myx. Ze gaat haar bekkie even bekijken en dan bespreken wat we gaan doen. Nog eens behandelen of toch inslapen, het laatste overigens met pijn in mijn hart!!! Maar zoals ik al zei; mijn konijnen moeten een konijnwaardig leven lijden!

Geplaatst:

Mijn dwergje van 10 jaar heeft vorig jaar maart ook haakjes gehad en een paar weken had hij er weer 1 en een abces. Ze hebben dit onder narcose weggeslepen en het abces opengemaakt en gespoeld. Heb hem nog wel bij moeten voeren tot vorige week, en ben sinds zondag klaar met de pijnstiller en antibiotica. Maar als je konijn oud is (zoals de mijne) is er een groter risico om in de narcose te blijven...

Maar bij mij is alles gewoon goed gegaan ook al was mijn konijn een keertje zwak doordat hij niet meer at.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .