stephanie1301 Geplaatst: 1 april 2011 Geplaatst: 1 april 2011 Kan een konijn dmv plas op zijn hoofdje de parasiet ec krijgen een beetje plas op zijn hoofd maar meteen afgeveegd met een doekje. plas was beetje op hoofd, maar meteen afgeveegd alleen op de haartjes zat het
Volucria Geplaatst: 1 april 2011 Geplaatst: 1 april 2011 Het wordt doorgegeven via urine, inderdaad. Ik dacht dat het gezonde konijn weinig risico loopt als z'n gezondheid niet verzwakt is (bv door een operatie), maar voor alle zekerheid wordt aangeraden om het gezonde konijn een tijdje preventief mee te behandelen met Panacur. Sommigen raden een week aan, anderen twee. Het is iig niet slecht want Panacur ontwormt je konijnen ook
stephanie1301 Geplaatst: 1 april 2011 Auteur Geplaatst: 1 april 2011 Als het inderdaad alleen overgedragen word door urine als het konijn zwak is. Dan is het mijn schuld niet want ik wist niet dat hij zwak was zo`n indruk gaf hij mij niet. Ik voel me gewoon nu echt schuldig
Volucria Geplaatst: 1 april 2011 Geplaatst: 1 april 2011 Het kan ook van moeder op kind hoor, dan blijft het meestal latent tot het konijn verzwakt raakt door iets. Bij mij was dat door castratie, daar voel ik mij ook enorm schuldig over, als hij bij z'n vorige eigenares was gebleven had hij dit nooit meegemaakt...Maar anyway, het kan ook wel spontaan uitbreken. Ik weet de getallen niet meer, maar een heel groot percentage van de konijnen in Nederland/Belgiƫ heeft EC latent in zich, je hoeft je dus echt niet schuldig te voelen als het toevallig uitbreekt!
Bianca Geplaatst: 3 april 2011 Geplaatst: 3 april 2011 Hoi Stephanie, ik heb net een antwoord in je andere draad gepost en het antwoord is NEE. Alleen een konijn wat EC in de nieren heeft zitten is besmettelijk via de urine. Maar zo'n konijn vertoont nog geen symptomen en dan weet je dus nog helemaal niet dat je nijn EC heeft. Een konijn wat al symptomen van EC vertoont heeft de parasiet al in de hersenen zitten. Dan zit het niet meer in de nieren en is het konijn niet meer besmettelijk. Maar je zieke konijn kan dus al wel je andere nijn eerder besmet hebben. Dus behandel allebei de konijnen met Panacur/Fenbendazol, maar laat ze verder maar lekker bij elkaar zitten hoor, want des te sneller herstelt je zieke konijntje als je haar vriendje lekker dichtbij heeft.
Dollie Geplaatst: 4 april 2011 Geplaatst: 4 april 2011 Als het konijn dat op je konijn heeft geplast, op dat moment besmettelijk was, dan kan het wel. Jouw konijn moet de urine van het andere konijn binnen gekregen hebben: Bijvoorbeeld door van de grond te eten, of door zijn hoofdje te wassen nadat daar op geplast is. Maar dan moet het konijn op dat moment wel besmettelijk zin geweest natuurlijk.
Bianca Geplaatst: 4 april 2011 Geplaatst: 4 april 2011 Ja maar het konijn dat plaste had al EC kenmerken en dan zit de parasiet dus al in de hersenen en niet meer in de nieren en is het beestje niet meer besmettelijk.
Aanbevolen berichten