Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Iedere ochtend als we naar de konijnen gaan vinden we een behoorlijke hoeveelheid blinde darm keutels. Inmiddels hebben we al ontdekt dat deze afkomstig zijn van Truus. We hebben hierop besloten om haar op een hooidieet te zetten. Dit geeft nog al wat problemen, aangezien haar vriendje Theo wel nog gewoon zijn brokjes (Hopefarms trio) krijgt. Dus iedere ochtend en avond als we de konijnen eten geven worden Theo en Truus apart gezet totdat Theo zijn brokjes op heeft. Ik moet eerlijk toegeven dat we Truus toch af en toe nog een brokje geven, omdat ze vaak heeeel zielig tegen onze benen aan komt staan: honger!!! Maar dit zijn hooguit 10 brokjes per dag. Voor de rest kunnen ze de hele dag onbeperkt hooi eten. Maar helaas, het probleem blijft. Overdag vinden we alleen maar mooie harde keutels, maar iedere ochtend liggen er weer natte keutels.

Heeft iemand misschien tips of adviezen om dit op te lossen?

Geplaatst:

Ik zou even langs de dierenarts gaan. Hoe oud is ze? Vaak vergeten jonge konijnen regelmatig hun bdk op te eten. Ook zie je dat wel vaker bij konijnen die te vroeg bij de moeder weggehaald zijn dat ze niet weten dat ze die op moeten eten en het dus nooit echt gaan doen.

Geplaatst:

Ik heb eens gelezen dat ontwormen soms een oplossing kan zijn, maar zoals Stephanie al zegt, zal ik ik ook even langs de da gaan (met mest) om die te laten onderzoeken. Succes!

Geplaatst:

Ik zou ook even langs de dierenarts gaan. Misschien heeft ze wormpjes? Dan laten ze vaak ook de bd-keutels liggen. Je andere konijn moet je dan ook ontwormen. Wel met Panacur dan want andere middelen helpen vaak niet.

Geplaatst:

Bedankt voor de adviezen.

Toen ik bij de dierenarts was voor de vaccinaties heb ik dit al bij hem aangegeven. Hij heeft toen ook voorgesteld om Truus een maand lang alleen maar hooi te geven. We zijn inmiddels 2,5 week verder, dus ik had gehoopt dat er wel wat vooruitgang te merken zou zijn. Dus niet!

Deze week dan toch nog maar eens contact opnemen met de DA voor evt. te ontwormen.

Geplaatst:

Hoe is haar gewicht?

Ik zou niet zomaar een konijn een maand op hooi zetten, je zou na een paar dagen al verschil moeten werken en niet na een maand pas.

Ik zou inderdaad even ontwormen met panacur.

En de ontlasting laten onderzoeken is ook verstandig.

Geplaatst:

Haar gewicht is goed en ook stabiel.

Ik blijf het alleen wel vreemd vinden dat we de keutels alleen 's ochtends vinden en de rest van de dag helemaal niet. En er is ook niets veranderd sinds ze vrijwel alleen maar hooi eet. Dus ik denk dat we haar vandaag maar weer gewoon ook biks gaan geven en dan ook maar ontwormen. Is Panacur alleen via de DA te verkrijgen?

Geplaatst:

Mijn nijntjes hadden dit in het begin ook.

Probleem bij ons was dat ze 's avonds nog teveel lekkers kregen-> een snoepje op de bank wat groenvoer om ze in de bak en de ren te lokken als we naar bed gingen, zulk soort dingen.

Bij ons kregen ze 's avonds alleen nog hooi als dat op was en verder niets.

Vrijwel geen bdk meer gevonden na die tijd.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .