Sofie Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Hallo, Ik zit met een vraagje. Ik heb 1 dwergkonijntje met hangoortjes (hij is 3/4 NHD), Snuffel heet hij. Maar hij heeft vaak last van jeuk aan zijn oortjes. Hij zit dan heel de tijd met zijn achterpoot aan zijn oortjes te krabben. We maken zijn oortjes regelmatig eens schoon met een doekje, maar ik heb de indruk dat het niet zoveel uitmaakt. Als ik in zijn oortje kijk dan zie ik nog altijd heel wat korstjes. En bovendien vindt hij het ook niet zo leuk, denk ik. Mijn ander konijntje (Wollie) heeft rechtopstaande oren, en zij heeft daar geen last van. Weet iemand hoe je die korstjes daar dus uithaalt? Of misschien is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik heb al gemerkt dat er een heleboel mensen zijn op dit forum met NHD of andere hangoortjes. Bedankt!
Amatjuh Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Normaal hebben konijnen geen korstjes in de oren en ook geen jeuk. Ze kunnen wel eens jeuk hebben, maar dat is meestal nadat ze gekriebeld zijn.Ik zou dus even langs de dierenarts gaan, het zou mijt kunnen zijn.
Suzan Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Ik denk inderdaad ook aan oormijt........ even langs de dierenarts dus
Volucria Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Klinkt inderdaad als oormijt. Een konijn met oormijt schudt vaker dan normaal met z'n kopje, krabt vaak aan het geïnfecteerde oor en krijgt bruine korstjes (dat zijn overblijfselen/uitwerpselen van de mijten dacht ik). Je bent er nog vroeg bij volgens mij, dus kan de behandeling nog gemakkelijk zijn
Sofie Geplaatst: 31 maart 2011 Auteur Geplaatst: 31 maart 2011 We gaan binnenkort toch langs bij de dierenarts voor de inentingen, dus dan zal ik meteen eens vragen om naar de oortjes van Snuffel te kijken. Maar het rare is dat hij dit eigenlijk al heel lang heeft. We dachten dat dit gewoon oorsmeer was ofzo. En dat hij dit makkelijker had dan Wollie omdat hij hangoortjes heeft. Is oormijt besmettelijk?
Suzan Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Dat is inderdaad besmettelijk ja........ en omdat ze er flink last van kunnen hebben zal ik eens kijken of dat "binnenkort"niet vanavond of morgen kan worden.
Joseeke Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Hangoortjes kunnen idd last hebben van teveel oorsmeer.Schudt Snuffel regelmatig met zijn hoofdje? Dit is ook vaak een signaal van oormijt.Ik zou idd even hiermee naar de dierenarts gaan. Zij hebben dit met een kijkertje zo gezien.Oormijt kan heel hardnekkig zijn/worden, dus ik zou niet te lang wachten hiermee.
Sofie Geplaatst: 1 april 2011 Auteur Geplaatst: 1 april 2011 Bedankt voor alle reacties. Ik heb eens oormijt opgezocht en dat is het zeker niet. "Korstjes", zoals ik eerder zei, zijn het eigenlijk niet . Ik heb nog eens goed gekeken, volgens mij is het oorsmeer. Het is zacht en je kan het openwrijven. Eigenlijk lijkt het op de oorsmeer van mensen, alleen wat lichter. Hij schudt ook niet echt met zijn kopje. Weet iemand wat je met die oorsmeer best kunt doen? Laten zitten of eruithalen met iets?
Joseeke Geplaatst: 1 april 2011 Geplaatst: 1 april 2011 Voor *Pumbaa* had ik toen Ear Relief via het internet bestelt.Dit zijn homeopatsiche druppels die het oortje reinigen & het overtollig oorsmeer weghalen.Maar je kunt het beste toch even de dierenarts in het oortje laten kijken.Dan weet je zeker dat het eventueel om oorsmeer gaat. Laat je binnenkort je konijnen enten?Dan zou je dit dan gelijk kunnen vragen
Sofie Geplaatst: 1 april 2011 Auteur Geplaatst: 1 april 2011 Bedankt! Ik ga dat product meteen opzoeken . In het voorjaar gaan we altijd voor de inentingen en ik zal het dan ook eens vragen te controleren. Maar de kans dat het oormijt is is heel klein, denk ik. Hij heeft dat eigenlijk al heel lang, en aangezien oormijt besmettelijk is zou Wollie het dan toch wel moeten gehad hebben. En op oormijt lijkt dus ook helemaal niet. Maar voor de zekerheid zal ik het eens vragen. Nogmaals bedankt!
JocosoVSGrandeSeñora Geplaatst: 1 april 2011 Geplaatst: 1 april 2011 Zolang jij niet zeker weet wat het is en het er niet helemaal gezond uit ziet zou ik niet wachtte tot het bezoekje van de inentingen. Alles kan van kwaad tot erger ; )!!!
Bianca Geplaatst: 3 april 2011 Geplaatst: 3 april 2011 Het klinkt inderdaad niet zo best. Misschien heeft je konijn een hele ernstige parasiet of huidziekte waar het veel last van heeft. Ik zou pas met oorsmeermiddeltjes aan de gang gaan als je zeker weet dat alle andere dingen uitgesloten zijn. Konijnenoren zijn hele gevoelige organen en als daar eenmaal iets ontstoken raakt dan is dat vaak het begin van het einde. En mijt en dergelijke kunnen heel erg besmettelijk zijn, maar het kan ook zijn dat je andere konijn een betere weerstand heeft en er daarom geen of minder last van heeft. Maar als je wacht tot het inentingsspreekuur neem je wel het risico dat je het in de wachtkamer onder de andere konijnen verspreidt. (Mijt en schruft zijn bovendien zelfs besmettelijk voor mensen!)En als je met een dergelijk probleem bij de DA aan zou komen op het inentingsspreekuur en het blijkt een ernstige aandoening te zijn dan krijg je uiteindelijk toch geen inenting (want dat mag niet bij konijnen met verminderde weerstand) maar moet je wel een consult betalen én ook later nog een terugkomen voor de inenting die dan dubbel zo duur is. Dus kun je beter eerder gaan zodat je konijn misschien voldoende genezen is om toch ingeënt te worden tijdens het spreekuur
Sofie Geplaatst: 3 april 2011 Auteur Geplaatst: 3 april 2011 We hebben voor morgen een afspraak :mdr:
Bianca Geplaatst: 3 april 2011 Geplaatst: 3 april 2011 harstikke goed! :yes: Hoop dat het meevalt. Zat ook nog te denken dat het ook irritatie kan zijn van het oorsmeer weghalen.Soms maak je het daar erger mee. Maar als je DA KK genoeg is dan hoor je morgen waarschijnlijk wel wat het is (tenzij er verder onderzoek gendaan moet worden onder de microscoop of met een kweekje.)
Aanbevolen berichten