stephanie1301 Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Ik heb even een vraag over mijn konijn Max. Ik heb 2 konijnen Max en Lizzy, Lizzy ging opeens rare dingen vertonen, afvallen, scheef lopen, urine niet meer vast houden en niet tot slecht eten. Ik ben toen naar de dokter geweest deze zei snel bijvoeren. Dat heb ik gedaan. Maar het lopen ging slechter en slechter. Doordat mijn auto kapot was, ben ik naar een andere dierenarts moeten gaan. Deze dacht echter dat Lizzy een parasiet had. Ze kreeg medicijnen, en het ging berg op waarst. Uiteindelijk wilde ze ineens de medicijn niet meer en ik ging er van uit dat alles goed was, maar opeens ging het lopen weer slecht. Dus ik weer met medicijn gestart (op aanraden van de arts) Max daar integen, sprong vrolijk rond en at en dronk goed, hij was ook mooi van figuur. 2 keer dat ik lizzy uit de kooi pakte heeft ze perongeluk op Max zijn hoofd geplast. (ze zaten bij elkaar altijd) Opeens een tijd daarna ging Max gekke dingen doen, hij hield ineens zijn hoofd scheef. de dierenarts zei dat ik hem ook van het medicijn van Lizzy moest geven. Opeens ongeveer 1,5 dag lang merkte ik dat Max anders was, hij wilde geen konijnen snoepje en at niet. In de tuin zat hij maar op een plaats. Ik ben toen nogmaals met beide naar de dokter geweest, hij gaf hun een vloeistof in de mond (tegen de parasiet) en nog 2 prikjes voor eetlust en kracht. Met Lizzy gaat het opzich goed het lopen blijft wat moeilijk maar dat kan ook dat dat een overblijfsel is, een schade van de parasiet.Maar met Max ging het gelijk niet goed, hij werd ineens slap op de tafel van de dierenarts. Ik zette hem op de grond en daar hupste hij was en ging weer ergens zitten. Thuis in de tuin hupste hij wat en ging weer zitten stil. Ik heb hem gepakt op mijn schoot en hij was niet de max die ik kon. Ik heb gelijk de dieren arts gebeld en hij vroeg of ik wilde terug komen. Max ademde ook heel moeilijk, leek wel grommend ademen.De dierenarts zei dat hij waarschijnlijk in shock was. Ik vroeg en zei nog ik vind dat het lijkt alsof hij aan het sterven is. Nee zei hij als dat zo was zou ik het je zeggen, hij is in shock. Je moet hem warm houden. Ik naar huis. Thuis legde ik hem in een doos, hij lag niet goed en ik legde hem 2 keer goed. Op eens kreeg hij iets, hij strekte zijn lichaam twee keer ik weet niet wat het was maar ineens was hij dood.Ik voel mij zelf heel erg schuldig en heb echt zo`n gevoel als ik niet was gegaan leefde hij nog het is mijn schuld nu. Kan mij iemand zeggen wat er gebeurd is wat ik fout gedaan heb??
Suzan Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen met het verlies van Max. En dan wil ik zeggen dat jij niets fout hebt gedaan. Je bent naar de dierenarts gegaan, maar misschien geen KKDA.........Zoals ik het kan beoordelen van het verhaal dat je schrijft denk ik aan EC, vraag me af waarom je dierenarts daar niet meteen naar gekeken heeft :-(
pebbles Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Eerst heel veel sterkte met het verlies van je konijn Max,je kunt jezelf niets verwijten maar ik denk de dierenarts wel...Als ik je verhaal zo lees dan denk ik dat hij E.culuculie heeft gehad..als je op de site van de wilheminapark kliniek in Utrecht kijkt dan kun je zien wat deze ziekte in houdt...Omdat ook je voedster dit onder de leden heeft,wat trouwens iedere konijn bij zich draagt en door verminderde weerstand of stres tot uiting komt,zou ik haar direct gaan behandelen met Panacuur en metacam,de panacuur is op internet te koop. Voor de Metacam moet je naar de DA...Het is zaak om haar zo snel mogelijk te behandelen..Ook het hok goed schoon maken want ook via de urine kunnen ze besmet raken....Het is echt heel erg rot om te zeggen maar als Max op de juiste manier behandeld was geweest had hij deze ziekte kunnen overleven....Als je op de site van Wilhelmina kliniek de overeenkomsten van het ziektebeeld vind passen bij die van Max en Lissy dan zou ik je DA deze site onder zijn neus drukken....Helaas kosten dit soort onkundige konijnenartsen nog steeds veel konijnen onnodig het leven....Juist E.c is een van de meest voorkomende ziektes op dit moment en is het gewoon belachelijk dat een normale Da niet weet hoe z'n dier behandeld moet te worden. Nogmaals jij kunt er niets aan doen,maar ga zo snel mogelijk Lizzy behandelen.Veel sterkte...
Bijouxxx Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 wat rot voor je :(naar 2 dierenartsen geweest, zoveel gedaan... en toch.heel veel sterkte met het verlies, en tja ik denk ook dat het e.c. is, omdat het ook besmettelijk is via plas.als je hier bij zoeken EC intikt, vind je al heel veel erover... hopelijk kan je lizzy nu de beste behandeling geven.
Joseeke Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 De symptomen van Max & Lizzy doen mij sterk denken aan E.Cuniculi...Dit kan besmettelijk zijn, waardoor Max & Lizzy mss elkaar aangestoken hebben.Maar het kan ook komen opzetten door een verminderde weerstand.Helaas zijn hier nog vele dierenartsen niet bekend mee & het lijkt erop dat jouw dierenarts dit ook niet is.Jij hebt je best gedaan, dus je moet jezelf niets verwijten.Kennelijk is jouw dierenarts niet zo konijnkundig. Kijk anders eens hier op de lijst op BB of er een konijnkundige dierenarts bij jouw in de buurt zit. Zeer waarschijnlijk wel. Ga anders eens met Lizzy naar deze konijnkundige dierenarts & kijk eens wat hij/zij ervan zegt.Bij E.Cuniculi wordt meestal Panacur ingezet.
Knaagdierenopvang Dalfsen Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Dit wijst inderdaad op EC, maar van een afstandje is beoordelen natuurlijk altijd moeilijk. Ik zou wel voor Lizzy (en misschien haar toekomstige vriendje) een konijnkundige DA zoeken.
stephanie1301 Geplaatst: 31 maart 2011 Auteur Geplaatst: 31 maart 2011 Hallo, Ik heb vanmiddag met de dierenarts gebeld en hij heeft mij gezegd welke medicijnen hij heeft gegeven,Eerst heeft hij Max gewogen, hij woog 1.4 kilo Daarna heeft hij Toltrazuril in zijn mondje gedaan met wat water zodat hij beter kon slikkenDaarna heeft hij hem Baytril injectie gegevenDaarna Katuzal vit b 12 Toltrazuril.... 15 mgBaytril.... 15 mgKatuzal.... 1 mg Heeft hij nu wel goed gehandeld??
stephanie1301 Geplaatst: 31 maart 2011 Auteur Geplaatst: 31 maart 2011 Max Ik heb even een vraag over mijn konijn Max. Ik heb 2 konijnen Max en Lizzy, Lizzy ging opeens rare dingen vertonen, afvallen, scheef lopen, urine niet meer vast houden en niet tot slecht eten. Ik ben toen naar de dokter geweest deze zei snel bijvoeren. Dat heb ik gedaan. Maar het lopen ging slechter en slechter. Doordat mijn auto kapot was, ben ik naar een andere dierenarts moeten gaan. Deze dacht echter dat Lizzy een parasiet had. Ze kreeg medicijnen, en het ging berg op waarst. Uiteindelijk wilde ze ineens de medicijn niet meer en ik ging er van uit dat alles goed was, maar opeens ging het lopen weer slecht. Dus ik weer met medicijn gestart (op aanraden van de arts) Max daar integen, sprong vrolijk rond en at en dronk goed, hij was ook mooi van figuur. 2 keer dat ik lizzy uit de kooi pakte heeft ze perongeluk op Max zijn hoofd geplast. (ze zaten bij elkaar altijd) Opeens een tijd daarna ging Max gekke dingen doen, hij hield ineens zijn hoofd scheef. de dierenarts zei dat ik hem ook van het medicijn van Lizzy moest geven. Opeens ongeveer 1,5 dag lang merkte ik dat Max anders was, hij wilde geen konijnen snoepje en at niet. In de tuin zat hij maar op een plaats. Ik ben toen nogmaals met beide naar de dokter geweest, hij gaf hun een vloeistof in de mond (tegen de parasiet) en nog 2 prikjes voor eetlust en kracht. Met Lizzy gaat het opzich goed het lopen blijft wat moeilijk maar dat kan ook dat dat een overblijfsel is, een schade van de parasiet.Maar met Max ging het gelijk niet goed, hij werd ineens slap op de tafel van de dierenarts. Ik zette hem op de grond en daar hupste hij was en ging weer ergens zitten. Thuis in de tuin hupste hij wat en ging weer zitten stil. Ik heb hem gepakt op mijn schoot en hij was niet de max die ik kon. Ik heb gelijk de dieren arts gebeld en hij vroeg of ik wilde terug komen. Max ademde ook heel moeilijk, leek wel grommend ademen.De dierenarts zei dat hij waarschijnlijk in shock was. Ik vroeg en zei nog ik vind dat het lijkt alsof hij aan het sterven is. Nee zei hij als dat zo was zou ik het je zeggen, hij is in shock. Je moet hem warm houden. Ik naar huis. Thuis legde ik hem in een doos, hij lag niet goed en ik legde hem 2 keer goed. Op eens kreeg hij iets, hij strekte zijn lichaam twee keer ik weet niet wat het was maar ineens was hij dood.Ik voel mij zelf heel erg schuldig en heb echt zo`n gevoel als ik niet was gegaan leefde hij nog het is mijn schuld nu.Kan mij iemand zeggen wat er gebeurd is wat ik fout gedaan heb?? De Dierenarts heeft hem en Lizzy het volgende medicijn gegeven: Toltrazuril normale mond met water Baytril injectie Katuzal vit b 12 voor op te peppen Max woog:1.4/1.5kilo 15 mg tol, 15 mg baytril, 1 milliliter. Bij Lizzy was de dosering waarschijnlijk iets hoger omdat ze zwaarder is. En bij Lizzy is de baytril en vit B12 in een spuitje gedaan.
Tao_Gini Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 en het "parasietenmedicijn" was Panacur? Lizzy heeft waarschijnlijk E. Cuniculi (EC), een parasiet die in het zenuwstelsel nestelt. De eitjes van deze parasiet worden overgedragen via de plas (daarom dat Max het ook kreeg). Zo goed als alle konijnen hebben EC, maar dit uit vaak alleen als ze zwakker zijn door stress of ziekte. Heeft je DA niet aangeraden om het partnerkonijn (Max) mee te behandelen met het "Parasietenmedicijn'? Ik geloof dat het besmette konijn 28dagen Panacur moet en alle partnerkonijnen 2weken. Ik zou wel een DA van de lijst nemen volgende keer (weet niet of deze erop staat, maar het lijkt me niet dat ze veel ervaring hebben met EC) De DA's op die lijst zijn Konijnkundig, de lijst heb ik alleen niet.
Aanbevolen berichten