Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Helaas heeft mijn lieve Fransoos EC opgelopen. Overal en nergens heb ik info gelezen wat ten goede geweest is in het tot nu toe goed verlopen van zijn herstel (inclusief de driedaagse kuur Dexamethason en vitamine B complex). Wat ik niet had gelezen is dat je een groot ras konijn Panacur tabletten kan geven in plaats van de Panacur vloeistof (in grote hoeveelheid per dosering vanwege het grote ras). Daarom wil ik aangeven dat ik bezig ben met Fenbendazol Panacur KH 250, mijn nijn van bijna 7 kg krijgt een halve tablet per dag (let op dit is anders dan de bijsluiter doet vermoeden). Om deze halve tablet kneed ik een beetje bruin brood, mijn nijn pakt dit zo aan en eet het op. Ik luister wel altijd of de tablet op wordt gegeten. Misschien een tip voor iemand met een groot ras die nu aan het "worstelen" is met de Panacur vloeistof.

Daarnaast vertoeft hij in zijn buitenhok (maart) samen met zijn vriendin. Inderdaad zij kan het ook krijgen, maar dat hoeft niet. Ook heb ik afgesproken zijn inentingen tegen myamathose te halen als hij hersteld is vanwege het risico.

Geplaatst:

Klinkt handig (al betwijfel ik of het hier wordt opgegeten). maar hoe weet je dan hoe je moet doseren? Waarom een half tablet en hoe kom ik dan achter de dosering voor mijn konijn?

Geplaatst:

De dierenarts (jonge vrouw met konijnen) waar hij onder behandeling is had eerst vloeistof Panacur meegegeven. De dag erna kwam ik weer met de nijn, hij was bezig met de Dexamethason en vitamine B kuur, gaf ze aan dat ze de tabletten wilde proberen gezien zijn formaat. Aan de hand van haar berekening kwam ze uit op een halve tabet per dag. De eerste week heb ik dit (alleen) in zijn bekje gestopt/de mondhoekje. Daarna heb ik brood erom gekneed. Ik freubel niet zelf met medicatie hoor :-)

Geplaatst: (aangepast)

Dat snap ik ook wel:p maar ik vraag me gewoon af waar die dosering vandaan komt zodat mocht iemand iets met de tip willen doen hij uit kan rekenen wat de hoeveelheid dan zou moeten zijn, aangezien je tip handig is als je precies de helft moet geven. Maar stel ik kom op 4/5e of 2/3e van het tablet (zomaar voorbeeldje ik noem maar wat) wordt het toch al een ander verhaal.

aangepast door Lianne22
Geplaatst: (aangepast)

Berekening:

20-25 mg werkzame stof per kg lichaamsgewicht.

1 pil van 250 mg is dus voor 10-12,5 kg lg

0,5 pil is dan dus voor 5-6,25 kg.

Dosering is een beetje aan de lage kant dus.

Ik maak altijd zelf het mengsel aan (ontwormen)

1 flesje van 25 ml suspendeeremulsie (om drankjes van te maken)

5 tabletten van 500 mg panacur

Fijnmaken met de vijzel en aan de emulsie toevoegen.

Dosering is dan 0,2 ml per kg lichaamsgewicht.

Werkt een stuk beter dan 0,8 ml per kg lichaamsgewicht.

Kan meestal gewoon op een stukje brood en wordt zonder worsteling gegeten.

aangepast door zesjes
Geplaatst:

Lust je konijn aardbeien?

Maal met de achterkant van een lepel de halve tablet fijn.....1 flinke aardbei erover prakken op een schoteltje en weg is de hap.

Deed het hier ook met olvarit wortelhapje....2 lepeltjes op een schoteltje..fijn gemaak pilletje erdoor en op!

Ik heb toen ook voor de tablet vorm gekozen omdat dit voor een groot konijn handzamer is.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Tot nu toe kneed ik een stukje brood om de halve tablet en eet hij het nog steeds op. Aardbeien heb ik nog niet geprobeerd, ik ben bang dat als hij iets anders krijgt dan wat hij gewoon is aan de diaree gaat. Tot nu toe gaat het goed met hem. Ik heb begrepen dat van de konijnen die EC overleven, nog geen 10% volledig hersteld.

Geplaatst:

Waar heb je die info vandaan, als ik vragen mag?

Mijn ene nijn is wel helemaal hersteld (had ook geen torticollis trouwens, de ander die dat wel had heeft het niet gehaald), maar ik zie wel veel konijnen die hun koppie nooit meer helemaal recht krijgen ja..

Geplaatst:

Superhandig deze tips!

Ik heb zelf ook 2 grote konijnen. Ik hoop dat ik het nooit hoef te gebruiken, maar is wel fijn om deze info achter de hand te hebben :)

Mijn DA maakt vaak ook zelf een mengsel van tabletten & vloeistof. Op deze manier kun je zelf de dosering zo aanpassen, waardoor je een groot konijn geen grote hoeveelheid hoef te geven & deze evengoed de juiste dosering binnenkrijgt.

Geplaatst:

Info heb ik van internet, de fokker van mijn andere Fransoos, Wilhelminakliniek voor dieren en een dierenarts die zelf konijnen heeft en heel begaan is met het lot van mijn nijn. Tip van de tabletten is van de dierenarts :) . Overigens herstelt mijn nijn nog steeds, iedere dag gaat het weer wat beter.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .