Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn FH dame bijt/likt de laatste tijd redelijk vaak in der haren richting haar achterwerk en soms ook op haar achterpoten, ze is al een tijd flink aan het ruien dus veel haar afgekomen en nog steeds in de rui nu.

Zou ze ergens last van hebben?

ik zie enigzins wel wat witte schilfers, maar zou dit kunnen komen door het verharen of zit er mijt achter? ik heb op internet gekeken naar plaatjes maar ze heeft geen kale plekken eigenlijk nergens niet en vlooien zie ik ook zeker niet.

Ben haar wel aan het behandelen met panacur tegen de wormpjes, kan dit nog meespelen?

Is het dus noodzakelijk bv wat haren uit te kammen en wat schilfertjes en dit mee te nemen naar de da voor een onderzoekje???

Geplaatst:

Achilles had dit ook.

Heb een kuurtje tegen vachtmijt gehaald. Daarin zat ivermectine. Werkt perfect. Ik heb dit bij de dierenwinkel gehaald. Bij de dierenarts krijg je waarschijnlijk alsnog een spuit met dat spul. Misschien kan je een paar foto's sturen, dan herken ik het wel.

PS, Achilles had ook geen kale plekken. En kan je bij de plek waar de schilfers zitten de haren makkelijk uittrekken?

Dan is het wel vachtmijt

Geplaatst:

ik heb nog geen foto's maar het zit vooral richting haar grote achterwerk haha,

ook juist de plek waar ze het eerst en meest verhaart dus vraag me dus af of het daarvan is

of dat het mijt zou kunnen zijn, ik heb namelijk in de 5.5 jaar dat ik konijnen heb nog geen mijt meegemaakt!

Geplaatst:

Als je het allemaal niet zeeker weet dan moet je gewoon even naar je dierenarts gaan.

Die kan je vast wel het fijne uitleggen en misschien wat testjes doen voordat je zelf van alles gaat uitproberen.

Geplaatst:

Hallo,

Schilfers in de vacht en (overmatig) likken kunnen heel goed passen bij vachtmijten. Dit is gemakkelijk te behandelen met Stronghold (selamectine), dit is een heel veilig middel. Het is vaak wel nodig om de behandeling te herhalen na een maand. Je kunt Stronghold bij je dierenarts halen. Zet je konijn van tevoren even op de weegschaal, zodat ze weten welke dosering je moet hebben (meestal een roze pipet voor kleintjes en een blauwe pipet voor zware konijnen).

Als je meer konijnen en/of cavia's hebt, is het belangrijk ze allemaal te controleren. Het is namelijk besmettelijk voor andere konijnen en knaagdieren. Als je twijfelt, dan zou ik zeker je konijn wel even aan een dierenarts laten zien.

Veel succes!

drs. Anika Bos

Dier & Arts Leeuwarden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .