Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

4 weken geleden heb ik 2 konijntjes uit het asiel gehaald. Een jongen en een meisje.

Na een week merkte ik dat het meisje maar op 3 pootjes liep. Ik heb haar gepakt en haar achterpootje hing helemaal slap.

Ik ben er toen mee naar de dierenarts geweest, die er een foto van gemaakt heeft. Diagnose: gebroken. 6 weken in een klein hokje steken zodat ze niet veel plaats heeft om te bewegen en dat mijn ander konijn er niet aan kan. Haar pootje ging dan wel een beetje scheef groeien maar ze zou er niet veel last van hebben. (op de beschrijving van 't asiel stond dat ze nog met een schop geslagen geweest zijn dus waarschijnlijk is het een oude breuk die nu op nieuw gebroken is)

Ik was er niet gerust in want ik vond dat haar pootje meer dan een beetje scheef staat. Deze week ben ik bij een andere dierenarts gegaan voor een second opinion.

Haar pootje gaat inderdaad erg scheef groeien. De voet zelf is 180° gedraaid, dus want normaal de onderkant is, is nu de bovenkant, en dan staat het nog eens ongeveer 45° scheef naar buiten toe.

Die dierenarts zei dat ik 3 opties had:

- opereren en platen laten tegen zetten, maar haar pootje begint al terug aan mekaar te groeien, dus zouden ze haar poot eerst opnieuw moeten breken en doordat er in dat bot geboord wordt, kan het makkelijk beginnen afsplinteren en opnieuw breken.

- amputeren

- gewoon zo laten maar dan moet ik wel geregeld haar poot controleren want als het bot waar ze op steunt een wonde veroorzaakt, moet de poot wel worden geamputeerd.

Nu heb ik net haar hok ververst en haar eens gepakt, en wat blijkt, een wonde is er nog niet maar wel een ruwe plek waar zo goed als geen haar meer op staat. Dus vrees ik dat het toch een amputatie zal worden.

Ben wel blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb en een second opinion gevraagd want ik dacht al dat het erger was dan dat mijn vaste dierenarts zei...

Mijn kleine lieve meisje, konijntje met 3 pootjes :(

Geplaatst:

Vervelend hoor maar gelukkig accepeteren dieren gewoon hun handicap en je zult versteld staan hoe snel ze weer heerlijk rent,goed dat je naar je gevoel geluisterd hebt. Ik heb meerdere konijnen gezien die zich prima redden,en met z'n baasje gaat het vast goedkomen...

Geplaatst:

Moeilijk verhaal, veel sterkte.

Maar Pebbles heeft gelijk, veel dieren redden zich vaak perfect op drie pootjes.

Uiteindelijk heeft zij dan ook minder pijn en stress en kan ze ook gewoon lekker konijn zijn :)

Geplaatst:

Als je de zoek functie gebruikt dan vind je ook een aantal discussies over amputatie. Vaak hersteld het konijn best snel en hebben ze er weinig last van ;).

Geplaatst:

welkom ten eerste, goed dat je ermee naar de da bent gegaan voor een second opinion.

zelf heb ik er geen ervaring mee, maar raad je aan dit artikel te lezen:

http://loesjesbeestenboel.web-log.nl/loesjes_beestenboel/2011/02/vikky-bij-de-dierenorthopeet.html

de opvang waar deze vrouw medeeigenare van is, heeft wellis meer konijntjes gehad met 3 poten, en in principe hebben de beestjes er nooit last van.

naar mijn idee, kunnen ze 1 achterpootje goed missen, bij voorpoten zou het anders zijn door de balans.

verbeter me als ik het niet goed heb.

succes!

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties iedereen.

Ik vertelde net aan mijn moeder over die ruwe plek die het begin van een wonde is en dat het toch zal moeten geamputeerd worden. Haar reactie was: "waarschijnlijk wel, hou het verder goed in het oog".

Moet ik dan echt wachten tot het effectief een wonde geworden is en ze nog meer pijn heeft? Dat kan ik mijn konijntje toch ook niet aan doen??

Geplaatst:

ik zou je dierenarts opbellen,

is je dierenarts konijnkundig(staat die op delijst bij gezondheid?)

hoe staat je moeder er tegenover , het amputeren,

en weet je ook wat de kosten zullen zijn?

Geplaatst:

ik weet niet of de dierenarts konijnkundig is. Je kan er alleszins met andere dieren ook terecht... En ik denk niet dat hij op die lijst zal staan (woon in België)

Mijn moeder staat er wel goed tegenover. Wel medelijden met mijn konijn (en ze zegt: haal nooit nog een dier uit het asiel want die hebben toch alleen maar problemen)

En ik heb totaal geen idee wat me dat gaat kosten. Maar ja, als het moet, dan moet het hé...

Geplaatst:
ik weet niet of de dierenarts konijnkundig is. Je kan er alleszins met andere dieren ook terecht... En ik denk niet dat hij op die lijst zal staan (woon in België)

Ten eerste fijn dat je moeder er zo tegenover staat ! Hulde voor haar...

We maken vaak genoeg mee dat ouders totaal niet betrokken zijn bij het wel en wee van de dieren van hun kind.....

Dan de lijst..Klik eens: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Scroll een stuk naar beneden en voila ! Dierenartsen in België...

Inge Thas is een bijzonder goede....

Geplaatst:

Dierenarts staat er niet bij. Zijn dit de enige in België? Zo weinig?

En ik vertel het altijd aan mijn ouders als er iets scheelt met mijn dieren. 't zijn mijn kindjes ;) maar toen ik haar net vertelde dat haar pootje slap hing, was wel haar eerste reactie dat ik haar moest laten in slapen. Omdat haar pootje gebroken is?? Maar ondertussen is ze blijkbaar wel al van gedacht veranderd. Ik woon ook niet meer thuis dus ze mag enkel haar mening geven maar heeft er zelf niets over te beslissen...

Geplaatst:

Natuurlijk zijn er meer dierenartsen in België..

Dit zijn de dierenartsen waar de leden ervaring mee hebben én welke zij konijnkundig vonden.

Helaas is Belgie wat dat betreft iets achterlopend dan Nederland (al hebben wij ook wel wat klungelaars erbij zitten hoor)

Het is bij jullie wat meer zoeken welke wel goed zijn....

Ik zou je aanraden wanneer je een dierenarts van je keuze vindt, die NIET in de lijst staat...om dan hier op het forum navraag te doen of iemand hem kent......

Je konijn heeft absoluut een goede konijnkundige dierenarts nodig omdat het toch een lastig besluit en moeilijke ingreep gaat worden...

Geplaatst: (aangepast)

Zeg....

Ik gaf je eerder vanavond een link hè...deze: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/22737-gebroken-voorpoot.html

Ben even verder gaan snuffelen..

De topicstartster woont ergens in de regio Maasmechelen...en had een supergoede dierenarts, waar ze weliswaar 25km voor moest reizen...Wellicht kan jij er iets mee ??

Ergens in de regio Maasmechelen woont dus een goede dierenarts MET ervaring in gebroken pootjes..

Geen idee waar jij woont...en de Topicstartster komt niet meer hier op BB, maar dat laatste is natuurljk wel op te lossen....

aangepast door ZaZa
Geplaatst:

De dierenarts waar ik bij geweest ben voor de second opinion, (en waar ik dus in 't vervolg ga blijven gaan want ik vind hem beter dan mijn vaste DA) is trouwens Jo Wijndaele uit Erpe-Mere.

Geplaatst:

En lang in de auto zitten is denk ik ook niet echt een optie. Die DA zijn praktijk is maar 1 km van waar ik woon, maar op die paar minuten tijd was ze toch al zo snel aan het ademen (uit angst van de auto denk ik) dak ik dacht dat zo nog een hartaanval ging krijgen ook...

Geplaatst:

Je zou eens een topic kunnen openen...Bij 'Algemene vragen' hierboven..

Titel:

Wie kent een KKDA omg Erpe-Mere

En dan afwachten...

Nooit geschoten is altijd mis...

Met een beetje mazzel noemen ze Wijndaele...

Zo niet, dan kan je de gok nemen omdat je er al een goed gevoel over hebt.....

Zou wel aan hem vragen of hij ervaring heeft met dit soort operaties...

Hoe het slagingspercentage is...

Geplaatst:

Ja...klopt..zij schijnt erg goed te zijn..

MAAR..dat betekent niet dat andere dierenartsen niet even goed (en wellicht zelfs nog beter) kunnen zijn dan zij..

M.a.w; Staar je niet blind op een bepaalde vorm van 'reputatie'

Ben in ieder geval wel benieuwd wat zij er van zegt....en hoop vooral dat dat aansluit bij het verhaal van je tweede dierenarts...

Dat stemt je dan toch zekerder...

Geplaatst:

Net terug van bij de KKDA en ze is echt super! :)

Lana heeft een drukwonde aan haar pootje. Ze heeft er zalf op gedaan en er een verbandje rond gedaan. Ze heeft mij ook antibiotica meegegeven.

Doordat ze pijn heeft, eet ze te weinig en is ze nu te mager om te opereren omdat de kans groot is dat ze in de verdoving zou blijven. Ze heeft mij pijnstillers meegegeven en een voer dat ik met de spuit moet geven zodat ze wat bijkomt.

De DA moest het eerst nog bespreken met de orthopedist maar zelf denkt ze dat met een spil haar pootje terug perfect in orde gaat komen. Of toch bijna perfect.

Zodra ze de orthopedist heeft kunnen bereiken, gaat ze mij laten weten wat hij ervan vindt.

Oh man, ik ben echt zo blij dat ze waarschijnlijk haar pootje toch gaat mogen houden :D

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .