Nicky_the Geplaatst: 23 maart 2011 Geplaatst: 23 maart 2011 Hoi, Bij honden is gebleken dat elk jaar enten overbodig is (met uitzondering van weil) en zelfs schadelijk kan zijn. Hoe zit dit nu met konijnen? Moet ik ze nu wel of niet enten en als ik ze moet enten, hoe vaak? Misschien dat het van belang is om te weten dat ze buiten leven en ook vaak in onze achtertuin los lopen. De tuin is uiteraard goed omheint, er komt niets in of uit (behalve vogels en onze eigen huisdieren die hun behoefte alleen in de tuin doen als ze ziek zijn). Af en toe komen de konijnen lekker binnen om geaait te worden. Wij wonen 5 km van een meer/bos waar veel (wilde) konijnen leven. Tussen dat meer/bos en ons zitten nog een aantal rijen huizen, wegen en vooral weilanden. Hoe zit het met ontvlooien? Ik gebruik alleen stronghold op het moment dat ik zie dat ze veel krabben en/of als ik vlooien zie. Hoe zit het met ontwormen? Dit doe ik nooit.. Al zit er wel wat in Stronghold hiervoor. Is er verder nog iets dat ik over het hoofd zie? Bedankt weer
mystique Geplaatst: 24 maart 2011 Geplaatst: 24 maart 2011 Konijnen krijgen niet vlug vlooien, dus ontvlooien is enkel nodig als ze vlooien hebben. Zelfde met ontwormen, enkel ontwormen als er wormen zijn of het vermoeden van wormen, bv bij sterk vermageren van het konijn. Inenten moet iedereen zelf bepalen, ik laat het twee maal per jaar doen. Mijn honden krijgen trouwens ook elk jaar hun prik, enkel hondsdolheid krijgen ze elke drie jaar, omdat ze in Vlaanderen blijven.
Nicky_the Geplaatst: 24 maart 2011 Auteur Geplaatst: 24 maart 2011 Maar er is dus niets duidelijk over wanneer je echt moet enten?
mystique Geplaatst: 24 maart 2011 Geplaatst: 24 maart 2011 Enten moét niet. Als je echt geen risico wil lopen, moet Myx alle maanden, RHD twee tot driemaal per jaar. Maar niets moet, als je niet wil enten, dan doe je het niet.
Joseeke Geplaatst: 24 maart 2011 Geplaatst: 24 maart 2011 De keus is idd aan jou of jij het risico wilt lopen dat ze myx/ en/of VHD kunnen krijgen.Ik laat ze daarom bewust iedere jaar 2 x enten. Ontwormen & ontvlooien is preventief niet nodig bij konijnen.
bunny ranch chanty Geplaatst: 24 maart 2011 Geplaatst: 24 maart 2011 Met 2 keer enten ben je dus maar 2 x 3 maanden veilig betreft myx..Mijn mening je ent goed het hele jaar of ent niet...Half enten geeft je geen meerwaarde dat je konijn het hele jaar veilig is. Ik ent zelf niet daar ik tot nu toe in 26 jaar de ziekte's niet heb gehad, toen ik wel ging enten, ik 9 dieren ben verloren aan de ent reactie.Ontwormen doe ik jaarlijks. Ontvlooien? nog nooit gedaan ( doe enkel mijn katten)
Nicky_the Geplaatst: 24 maart 2011 Auteur Geplaatst: 24 maart 2011 Ik denk dat ik even rond ga bellen naar dierenartsen die hierop kunnen titteren
Nicky_the Geplaatst: 24 maart 2011 Auteur Geplaatst: 24 maart 2011 Hij heeft mijn reactie niet geplaatst... Ik ga kijken of ik een dierenarts kan vinden, die ook konijnen titteren kan (dit ga ik namelijk ook met mijn honden doen). Ze kijken dan in het bloed naar de anti stoffen en aan de hand daarvan kun je bepalen of ze wel of niet geent zouden moeten worden. Wanneer loop je (extra) risico op deze ziektes? Zijn deze ziektes te behandelen?
Nicky_the Geplaatst: 24 maart 2011 Auteur Geplaatst: 24 maart 2011 Nu ineens zet hij mijn reactie wel neer haha
Joseeke Geplaatst: 24 maart 2011 Geplaatst: 24 maart 2011 Wanneer loop je (extra) risico op deze ziektes? Zijn deze ziektes te behandelen? Myxomatose wordt met name verspreid door stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen. Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk.VHD verspreidt zich via direct contact tussen konijnen, maar ook via mest, insecten (zoals vliegen) en besmet materiaal (zoals kooien en drinkflesjes). Let op: ook vers geplukt gras kan besmet zijn, zeker op plaatsen waar wilde konijnen komen. Realiseer je dat je ook via schoenzolen het virus kan overdragen. Bovenstaande info had ik strax in een ander topic gezet. VHD gaat zo snel, waardoor je niet eens de kans krijgt om het te behandelen.Myx. zou je in een zeer beginnend stadium kunnen behandelen. Maar is vaak zo hardnekkig, dat ze het helaas toch niet overleven.
Dollie Geplaatst: 24 maart 2011 Geplaatst: 24 maart 2011 Hij heeft mijn reactie niet geplaatst...Ik ga kijken of ik een dierenarts kan vinden, die ook konijnen titteren kan (dit ga ik namelijk ook met mijn honden doen). Ze kijken dan in het bloed naar de anti stoffen en aan de hand daarvan kun je bepalen of ze wel of niet geent zouden moeten worden.Wanneer loop je (extra) risico op deze ziektes? Zijn deze ziektes te behandelen? Ik denk niet dat titteren zinvol is, de inenting voor myxomatose is maar een maand optimaal werkzaam, die voor VHD een half jaar. Wil je dat je konijn voldoende beschermd is, zul je dus gewoon regelmatig moeten herhalen. Ik ent zelf in april en augustus (nah ja, dat laat ik dan doen ), dan is je konijn tijdens de risicomaanden toch grotendeels beschermd. Het is trouwens onzin dat het, ook als je maar één keer in het (half) jaar ent, het geen meerwaarde voor je konijn heeft. A) Je konijn is in elk geval een deel van het jaar beschermd. Volgens mij is wel gebleken dat een konijn dat eens geënt is meer kans heeft om myx te overleven, mocht het toch ziek worden.
Nicky_the Geplaatst: 24 maart 2011 Auteur Geplaatst: 24 maart 2011 Ik heb het vorig jaar met de konijnen ronde gedaan in april. Verder niet. Het was ook de eerste keer dat ze het kregen. Muggen en vliegen hebben wij inprinciepe niet omdat ik citroenella op het hok heb en overdag vaak wierook naast het hok. Wel heeft de buurvrouw vorig jaar boomschors opgehangen aan de schutting die achter het konijnenhok is. Daar kwam vorig jaar wel heel veel ongedierte uit en opaf (wespen, bijen, kevers, mieren en andere onverklaarbare dingen). Zijn dit de insecten die je bedoeld? Want dan zou ik zowiezo in april moeten enten..
Aanbevolen berichten