Mary Geplaatst: 22 maart 2011 Geplaatst: 22 maart 2011 Hallo allemaal, mijn konijn Guus is ongeveer 5 jaar. Ik heb hem in een dierenwinkel gekocht toen ie nog jomg was. (niet verstandig)Hij bleek mijt te hebben en is nooit een knuffelig konijn geweest.Sinds 2 jaar heeft hij last van plakpoep. Ik ben met hem naar de dierenarts geweest. Ze heeft zoveel mogelijk klitten weggeknipt. Ik kreeg een medicijn mee en hij moest elke dag gewassen geworden. Hij had hier zoveel stress van, trillen, wijde neusvleugels enzo. Hij is bang geworden.Hij was wat te dik en ik heb 'm op dieet gezet. Hij krijgt nu geen natvoer meer om geen diaree te krijgen. Maar het is nooit overgegaan, hij zit weer onder de plakpoep. Als ik 'm op til dan voelt ie ook 'compact' aan, 'niet soepel.Ik weet niet goed wat te doen want ik wil niet dat ie weer door al die stress moet.Hij eet verder nog gewoon al die tijd. Groetjes
Lianne22 Geplaatst: 22 maart 2011 Geplaatst: 22 maart 2011 Wat voer je hem allemaal op een dag en hoeveel dan?
Nikki De Wals Geplaatst: 22 maart 2011 Geplaatst: 22 maart 2011 Wat hoor hardvoer geef je aan hem? Een dier zomaar op dieet zetten is niet zo handig, hun darmen zijn veel gevoeliger.Eet hij wel genoeg hooi?
Mary Geplaatst: 22 maart 2011 Auteur Geplaatst: 22 maart 2011 Hooi en water.en s avond een beetje biks met een beetje brood.
Nikki De Wals Geplaatst: 22 maart 2011 Geplaatst: 22 maart 2011 oke Heeft ze de plakpoep ook onderzocht?
Mary Geplaatst: 22 maart 2011 Auteur Geplaatst: 22 maart 2011 Ja het waren geen wormpjes.Ik denk niet dat ie genoeg hooi eet, daar is vanaf begin af aan niet dol op!
Lianne22 Geplaatst: 22 maart 2011 Geplaatst: 22 maart 2011 (aangepast) Als eerst zou ik het beetje brood even weglaten..brood is niet zo goed voor konijnen. Weeg je de biks ook af? En wat nikki al zegt is de ontlasting al onderzocht?Edit: ik zie van wel. Ik zou eens kijken hoeveel je konijntje weegt en hoeveel biks (afgewogen) jij hem geeft. Weinig hooi eten kan ook te maken hebben met teveel voer. Sowieso het brood gelijk achterwegen laten. Misschien heb je dan al mooiere keutels. Zo niet moet er echt verder onderzocht worden denk ik. 22 maart 2011 aangepast door Lianne22
Nikki De Wals Geplaatst: 22 maart 2011 Geplaatst: 22 maart 2011 Heb je hem ook wel eens zien poepen? Sommige konijnen die niet lekker in hun vel zitten nemen ook een verkampte houding aan als ze moeten poepen en last hebben van hun darmen.Mijn konijntje heeft ook wel eens teveel plakpoep (dan ben ik weer te ruim met de biks geweest) maar dat gooit ze er wel nonchelant uit.
Joseeke Geplaatst: 22 maart 2011 Geplaatst: 22 maart 2011 Zet jouw konijn eens een paar dagen op alleen hooi & water.Hooi is de basisvoeding voor konijnen wat ze altijd onbeperkt tot hun beschikking moeten hebben.Laat sowieso het brood maar weg, want dit is een echte dikmaker.Kijk eens na een paar dagen of de plakpoep minder wordt. Konijnen hebben 2 soorten keutels --> de mooie ronde bolletjes, droge keutels & de blindedarm-keutels (BDK), natte trosjes.De BDK eten de konijnen op. Hier zitten hele belangrijke onmisbare voedingsstoffen voor ze in.Deze eten ze rechtstreeks vanuit hun achterste. Konijnen die te dik zijn, komen hier vaak niet meer bij, waardoor de BDK aan hun kontje blijven plakken. Of jouw konijntje te dik is, is lastig inschatten zo.Heb je een foto van 'm waar hij helemaal op staat?
Mary Geplaatst: 22 maart 2011 Auteur Geplaatst: 22 maart 2011 Het kan best zijn dat ie nog te dik is. Ik heb geen recente foto van 'm. Hij is namelijk bij mijn ouders omdat ik door verhuizing geen plek genoeg heb. Zodra ik daar weer ben zal ik een foto maken.Ik zal mijn vader ook vragen om 'm minder/geen brood te geven. Is het misschien goed om al een medicijn tegen zijn darmproblemen te geven? Het kan wel lastig zijn want hij zit samen met zijn vriendinnetje Miep...Hij poept inderdaad wel 'raar' hij gaat met zn kont omhoog
Aanbevolen berichten