Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

:(Gister is mijn Sam overleden...achteraf denk ik dat het een darmprobleem moet zijn geweest. Ik zie hier op het forum vaak berichtjes over darmproblemen.

Ik weet nu hoe ik het kan herkennen, maar is het ook te voorkomen?

Komt het door verkeerde voeding? Ik gaf hem altijd veel wortels en witlof en hooi.

Geplaatst:

Ik zou ook graag een advies, oftewel gezond dieet voorschrift krijgen! Of staat het al ergens op het forum in faq?

hooi onbeperkt (moet ie t wel eten natuurlijk)

goed droogvoer (bv supreme science selective)

hoeveel en welke groente?

Geplaatst:

Ach wat rot voor je, heel veel sterkte! Darmproblemen kun je nooit helemaal voorkomen, want een konijn houdt op met eten als het pijn heeft of ziek is. Dus het is soms ook een symptoom van een andere aandoening.

Wat je wel kan doen is goed op de konijn letten en zodra het minder gaat eten of stil gaat zitten of raar gaat liggen, meteen naar de DA.

Qua voedsel kun je wel veel doen. Je kan zorgen dat ze de juiste soort biks krijgen (wat goed is kun je bij konijneninformatie op de site lezen). De beste soort is Science Selective (hier afgekort als SS).

Je konijn moet veel hooi eten en groenten die voor konijnen geschikt zijn.

Zorg dat je elke nieuwe voedselsoort (een nieuwe groente, of als je van biks veranderd) langzaam introduceert. De de eerste dag een klein stukje (ter grootte van een postzegel of hooguit 2) en als dat goed gaat geef je de volgende dag wat meer en de dag waarop nog wat meer, etc.

Pas op met voedsel waar veel suiker inzit. Dit zijn konijnensnacks (die kun je sowieso beter niet geven), fruit (je mag wel fruit geven maar hooduit een heel klein stukje per dag) en.. wortel. Ik weet niet hoeveel wortel je je konijn hebt gegeven, maar tenzij het een hele winterpeen op een dag was denk ik niet dat hij daar aan dood gegaan is hoor. Maar het is beter om dit met mate te geven. dus een paar plakjes hooguit.

Zorg ook dat de groente die je geeft wel wast (ivm parasieten en bestrijdingsmiddelen), maar dat het niet te nat is en niet te koud. Ik laat groente uit de koelkast altijd even uitlekken als ik het was en op kamertemperatuur komen.

Geplaatst: (aangepast)

Mijn Binky heeft ook problemen met zijn darmen en bij hem ben ik gestopt met het geven van droogvoer. Van de week heb ik het weer geprobeerd met een paar Sciencebiks maar de volgende dag vond ik inieminiekeuteltjes dus helaas... Binky moet het nu gewoon op hooi en groenten blijven doen. Erg balen maar die verstoppingen/gasaanvallen die hij had zijn ook niet fijn. Droogvoer en verharen is hier ook geen goede combinatie. Droogvoer blijft ook aardig lang in de maag zitten... Ook geef ik Binky iedere dag een stukje winterpeen maar echt maar een half plakje. ;)

aangepast door JoBoris76
Geplaatst:

de enigste tip die ik je kan geven is zorg dat je altijd dwangvoer en medicijnen in huis hebt, het kan helaas zomaar opkomen en je zal zien dat het net in het weekend is, en je moet kunnen herkennen of het gas of verstopping is. Bij mijn konijn komt het omdat ze heel langharig is en dan teveekl haar in haar maag krijgt, dus bij haar geld dan ook veel borstelen

Geplaatst:

Ik las ergens, misschien weet iemand de precieze verhouding, dat appelazijn door het drinkwater gas kan helpen voorkomen.

Ik dacht een theelepel in het drinkflesje. Bij gas maken de darmen veel herrie geloof ik en bij verstopping krijg je kleine

keutels. Keutels die aan elkaar gerijgt zitten kan ook op verstopping duiden. Af en toe eet één van mijn konijntjes stof

van de bank, als ik haar niet op tijd betrap, en van haar heb ik wel eens van die streng keuteltjes gevonden. Ze heeft

gelukkig nog nooit verstopping gehad, ik las dat je dat ook kunt voorkomen door veel natte groentes te geven zoals andijvie

en witlof. Ook bijvoorbeeld als je konijn textiel/wol/vloerbedekking oid heeft gegeten, kun je dit doen, voor de zekerheid.

Geplaatst:
Ik las ergens, misschien weet iemand de precieze verhouding, dat appelazijn door het drinkwater gas kan helpen voorkomen.

Ik dacht een theelepel in het drinkflesje. Bij gas maken de darmen veel herrie geloof ik en bij verstopping krijg je kleine

keutels. Keutels die aan elkaar gerijgt zitten kan ook op verstopping duiden. Af en toe eet één van mijn konijntjes stof

van de bank, als ik haar niet op tijd betrap, en van haar heb ik wel eens van die streng keuteltjes gevonden. Ze heeft

gelukkig nog nooit verstopping gehad, ik las dat je dat ook kunt voorkomen door veel natte groentes te geven zoals andijvie

en witlof. Ook bijvoorbeeld als je konijn textiel/wol/vloerbedekking oid heeft gegeten, kun je dit doen, voor de zekerheid.

Hoeft lang niet altijd zo te zijn. Het zijn kettingkeutels en dit heeft een konijn als hij aan het verharen is. De keutels zitten aan elkaar door de haren. Is niet heel erg, maar je kunt het beter voorkomen door je konijn te borstelen als hij in de rui is.

Ik zou niet zo maar appelazijn in het water doen, ik zou dit toch eerst theoretisch onderbouwd willen zien.

Kleine keutels en keutels van wisselende grootte kan duiden op een verstopping.

Je moet alarm slaan als je konijn niet meteen aanvalt op zijn eten en/of stil in een hoekje zit de kniezen. Knarsetanden is een teken van pijn.

Ik zou niet veel natte groenten geven, in ieder geval je konijn moet er wel aan gewend zijn. Je moet het niet nu opeens gaan geven, maar langzaam opbouwen. Je hoeft geen gekke dingen te doen, een gezond voedingspatroon is het belangrijkste en geen rare dingen in het water of veel natte groenten.

Weinig biks zodat er veel hooi wordt gegeten. Het liefst alleen de staafjes en geen gemengd voer. Van gewone korrels 25 gr per kg volwassen lichaamsgewicht en van Science Selective 10-15 gr per kg volwassen lichaamsgewicht.

En dan kun je nog verse groenten en eventueel gedroogde kruiden geven.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .