Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Mijn konijn is maandag ziek geworden.

Ik ben er mee naar de dierenarts geweest en volgens haar was het een blaasontsteking.

Ik mloest een antibiotica in haar flesje doen. sindsdien eet ze bijna niks meer en wilt ze niks meer drinken. Ik ben toen gestopt met de antibiotica en naar een andere dierenarts geweest. Deze kon heel duidelijk zien dat het een vaginale schimmelinfectie was omdat ze heel de tijd drukte om te plassen, haar poep heel vuil was en heel erg rook. Nu moet ik haae poep iedere dag wassen met een speciale zeep en een antischimmelproduct opspuiten, ook moet ze om de 4 dagen gewassen met een speciale shampoo.

Nu eet ze wel wat maar niet veel en vooral wat hooi. Biks krijg ik haar niet meer gegeven want ze moet er niks meer van hebben. Water drinkt ze heel weinig, ik heb al een andere waterfles gekocht en een bakje water gezet maar het lijkt niet veel te helpen.Als ze door het huis loopt gaat ze wel constant aan de vloer likken. Wat kan dat zijn?

Geplaatst:

ik heb echt geen idee sorry, mijn Gijs likt ook continu maar dat doet hij ook als ie niet ziek is... dus wat het bij jou voor reden heeft weet ik echt niet! anderen nog ideeën?

Geplaatst:

Al gesloten hoor !

Tja...

Likken aan de vloer..dorst ?

Zet een bakje water neer als je een fles hebt hangen...Zeker nu.

Waarop baseerde je dierenarts die blaasontsteking ?

Heeft hij de urine onderzocht ?

Heeft hij ook in de bek van je konijn gekeken ?? Haakjes op de kiezen zijn uitgesloten ?

Geplaatst:

Mijn dierenarts waar ik normaal ga was die dag gesloten, dus ben ik even naar een andere geweest.

Deze moest nog alles via de computer opzoeken en ik was er niet gerust in, het leek wel of ze niet wist wat ons fien had. ZE heeft een paar keer op haar buik gedrukkt en toen kwam er een druppeltje urine uit en er zat zo een klein korreltje zand in precies. Toen dacht ze aan blaasonsteking. Ik heb ene antibiotica meegekregen voor in het drinkflesje te doen. Ik heb nog een franse hnagoor bij haar zitten en die dronk ook van het flesje. NU merkte ik dat ze na een paar slokken niet meer wilde drinken en bijna niet meer aten. Na 2 dagen heb ik het antibiotica weg gedaan en gewoon water in fhet flesje gedaan. Mijn flanse hangoor begon terug meer te eten maar hetr drinken bleef bij alle 2 heel moeilijk. Nu vanmorge had 1 van de nijntjes het waterbakje opgestoten, waardoor ik niet weet hoeveel ze hadden gedronken. De fles was zo goed als half leeg. Maar nu zag ik dat ze af en toe lekte (ik heb ze gisteren pas nieuw gekocht omdat ik dacht dat ze misschien dan wel zoudne drinken) het is een flesje van 1 liter dus het lijkt mij wel straf dat er dit allemaal uit is gelekt want de ren was eigenlijk niet echt nat. Intusse heb ik ze een stukje appel gegeven de hangoor had het zo op, Fientje heeft het ook opgegeten maar met moeite. WEl is ze gisterenavond hooi beginnen eten. ZE eet wel iets maar toch maar weining. Haar keutels kan ik niet goed zien omdat we 2 nijnzen hebben zitte in de ren. Maar ik zie wel af en toen kleinere keutels liggen. Kan het kwaad als ze een tijdje alleen maar hooi en af en toe een stukje fruit eten? Haar poep is inmiddels beter ze zit niet meer constant te drukken en als ze plast zijn het toch al terug kleine plasjes.

Geplaatst:

Zo te horen zijn beide dierenartsen niet heel erg konijnkundig, Wel goed dat die ene het allemaal op is gaan zoeken, maar dat is wel een teken dat ze weinig ervaring heeft met konijnen.

Kun je kijken of je een konijnkundige dierenarts kan vinden? Dat korreltje zand in de urine wijst op blaasgruis of zelfs blaasstenen. Als het zo erg is dat ze minder gaat eten moet er misschien meteen ingegrepen worden. Ga naar een KKDA want die kan voelen of er al stenen in de blaas zitten. Als dat zo is moet het konijn met spoed geopereerd. Als het alleen gruis is (of de stenen nog heen klein zijn) dan kun je het oplossen met het Chinese kruidenmedicijn Eurologist (o.a. verkrijgbaar bij de huisdierendokter).

In tegelstelling dat wat DA's geleerd hebben kan dit medicijn zelfs bestaande stenen in de blaas helemaal oplossen. Door stenen of gruis in de blaas kan een konijn ook gemene blaasontsteking krijgen en daar helpt dit medicijn ook voor. Maar als het al heel erg is moet je konijn misschien toch ook AB.

De AB die je eerst meegekregen hebt is niet goed, want je moet nooit iets krijgen van een DA wat door het water moet, want dan kun je het niet goed doseren. Je moet AB krijgen wat je via een klein spuitje zonder naald in het bekje kan 'dwangvoeren'. Dat is lastig, maar wel het beste voor je nijn, omdat ze dan precies op de juiste momenten de juiste hoeveelheid binnen krijgt.

Gezien je beschrijving van het korreltje zand denk ik bijna zeker dat het dit is. MAAR een konijn wat ziek is of pijn heet gaat ophouden met eten en dan ontstaan er ook heel snel darmproblemen die goed en acuut behandeld moeten worden. (Zoals verstopping, gas of stille darm, allemaal aandoeningen die in hele korte tijd heel kritiek kunne worden).

En een konijn wat langere tijd slecht eet kan ook nog haakjes op de kiezen krijgen. Dus dat moet allemaal nagekeken worden door een echt goed konijnkundige dierenarts.

Waar woon je ongeveer, dan kunnen wij wel kijken of we een kkda voor je kunnen vinden in jouw omgeving. Want beide DA's waar je nu geweest bent zijn niet kk genoeg ben ik bang, gezien je verhaal.

Als je konijn slecht drinkt kun je proberen wat hooithee te maken (heet water, hooi in doen, laten trekken en afkoelen) dat vind ze misschien lekkerder op te drinken.

Geplaatst:

Ik woon in Limburg, Peer.

Ik ben sinds donderdag bezig met het wassen van haar poep, ook heb ik ze in bad moeten doen met speciale champoo omdat ze stukken haar uit haar kraag had getrokken en dit kon ook wel schimmel zijn. Ze is nu gestopt met haren uittrekken, ook als ze plast zit er geen "zand" meer in zo te zien. Ze is veel rustiger, en de loopt niet constant meer op en neer te drukken. Als ik ze avonds los laat in de kamer huppelt ze gewoon rond. Alleen blijft ze aan de vloer likken. Nu heb ik gisteren wat water op de grond gedaan en dit dronk ze mooi op. Maar ze is heel kieskeurig ze lust bijna niks van groenten. Ze eet alleen hooi, wortel, appel, banaan, brood en biks. En dan laat ze nog eerst de hangoor proeven en als ze ziet dat het oke is begint ze er pas aan. Wat het rare is voor we die antibiotica gaven at en dronk ze heel goed. Sindsdien is het beginnen minderen. Nu da ik gestopt ben begint ze terug wat te eten. ze eet ze net genoeg om haar darmen in gang te houden zo lijkt het. En van biks moet ze niks meer weten. Z gaat zelf niet kijken nara het kommetje. Voor de rest doet ze alles wat ze vroeger deed, en zie ik niks aanders in hara gedrag.

Geplaatst:

Zo, vandaag eet ze goed hooi. IK heb de tip geprobeerd om hooithee te maken en ja hoor ze vind het heerlijk en drinkt weer goed!

Nu eet ze goed hooi heb ene stukje appel geprobeerd dat ging er ook in. Alleen biks wil ze nog niet eten. Gisteren heeft ze 3 bikjes gegeten (zover ik kon zien) maar tot nu toe nog niks. Ik heb ook gemend voer en dat krijgen ze soms als lekkernij als ze bv naar hun ren ga als ik hen roep. Dit heb ik net ook geprobeerd en dat eet ze wel. Is ze nu gewoon verwent, of...?

Iemand tips hoe ik haar terug aan de biks krijg?

Geplaatst:

Als je konijn zich weer goed genoeg voelt, en de AB kuur is voorbij, gaat ze vanzelf weer meer eten. Als ze dat niet doet dan is het probleem blijkbaar nog niet verholpen. Dat je geen zand meer in de urine hebt gezien wil niet zeggen dat het geen blaasgruis kan zijn. Dat kan alleen een kkda met zekerheid uitsluiten. Als het wel blaasgruis is dan blijft ze waarschijnlijk regelmatig pijn houden bij het plassen en blaasontstekingen krijgen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .