Silvana1988 Geplaatst: 18 maart 2011 Geplaatst: 18 maart 2011 Hallo allemaal, Ik ben nog een beetje van slag, net een uurtje geleden heb ik Roxy dood gevonden in haar kooi, ze was nu denk ik 4-5 maanden oud.We hebben haar als maatje overgenomen van mijn vriends nichtje voor onze 2 jarige oude gecastreerde ram.De koppeling verliep ontzettend goed. Meer dan goed zelfs, ze waste elkaar meteen, aten uit het zelfde bakje enz..Niks duiden op stress, in tegendeel want beide konijnen leken heel gelukkig.Ik gaf ze dagelijks wat vers groenten als wortel, ijsbergsla, komkommer, tomaat, paprika(beide waren hier wild van). Vanmorgen was Roxy nog in orde zei mij vriend maar net ene uurtje geleden vond ik haar dood in haar kooitje, Billy zat ik de 2e kooi die eraan gekoppeld is.Haar bips zat onder de zachte poep/diaree en de achterpootjes ook.Ze had niet eerder diaree gehad, ik vond ook alleen maar keuteltjes in het hok. Ik begrijp er niks van... hoe kan dit ineens..Ik heb Billy nu uit het hok en even beneden los tot het hok goed verschoont is..Maar ik voel me zo schuldig, hoe kan het nu ineens dat ze dood is, ze had niet eerder diaree, gewoon mooie keuteltjes. Ze kregen dagelijks ook gewoon hooi en brokjes.Billy mankeerd niks gelukkig. maar kan dit besmettelijk zijn? Moet ik extra op Billy letten?? Roxy en Billy zaten nu z'n 4-5 weken bij elkaar in het hok en dat ging echt meer dan perfect.
Dollie Geplaatst: 18 maart 2011 Geplaatst: 18 maart 2011 Jonge konijnen zijn erg gevoelig voor coccidiose en dit kan zeker dodelijk zijn. Diarree is hier wel een symptoom van. Ik weet alleen niet of dit zó snel kan gaan.. Persoonlijk zou ik in dit geval geen risico's nemen en Roxy laten onderzoeken door de dierenarts, of in elk geval haar ontlasting en die van Billy. Heel veel sterkte!
jack en olivia Geplaatst: 18 maart 2011 Geplaatst: 18 maart 2011 ons konijntje kreeg ook dairree, we zijn naar de DA geraced die avond spuitjes, dingen voor thuis mee gehad, elk uur wakker worden en dat spul geven, en even goed overledendaarvoor was hij wel af en toe ziek, snot enz maar nooit iets wat een aanleiding van dairree kan geven.en toch is hij die nacht overleden. dus snel kan het echt gaan. er zijn kleine symptomen die je kan opvangendat er iets is maar meestal denk je achteraf van ja hij was toch wat anders. ons konijn is daarna ook aan de antibiotica gegaan want het kon zeker wel besmettelijk zijn, (onze DA die niet konijnkundig was) zei van niet. maar 1 week later kreeg zij ook rare keutels, zijn we naar een KKDA gegaan en diezij dat het dus WEL besmettelijk was! dus hou de keutels in de gaten en als er iets raars is ga voor de zekerheid naareen DA toe!! Ik wens jullie heel veel sterkte, het is niet jullie schuld.het kan heel erg snel gaan zonder dat je wat raars merkt.geef Billy wat meer aandacht en misschien een nieuw vrouwtjeerbij gelijk als jullie daar aan toe zijn. hebben wij hier ookk gedaan, niet als vervanging maar zodathij niet eenzaam word. en zelf helpt dit ook als afleiding.mocht hij wat gestresst zijn hierdoor, kan je van rescue remedy van bach (te koop bij de tuinenof drogist) 4 druppels door zijn bakje water doen, dit helpt te ontspannen.het kan zijn dat hij gestresst raakt en daardoor misschien minder gaat eten ofzo.dit helpt goed voor ze. nogmaals succes!!
ShinLi Geplaatst: 18 maart 2011 Geplaatst: 18 maart 2011 Dat is inderdaad wel heel erg snel gegaan. Vooral als je niet eerder diarree had ontdekt omdat ze het gewoon niet had. Ik zou dit zeker door de dierenarts laten onderzoeken als je haar nog niet begraven hebt, en ook je konijn laten nakijken die nog leeft. Je kunt altijd eerst even bellen met een konijnkundige arts om te horen waar je je konijnen op kunt laten onderzoeken en of de DA een idee heeft.
Knaagdierenopvang Dalfsen Geplaatst: 18 maart 2011 Geplaatst: 18 maart 2011 Laat inderdaad je eigen konijn even nakijken, eventueel het hok even uitspuiten etc. Het zekere voor het onzekere is niet verkeerd, konijnen blijven tere dieren en infecties spreiden zoo snel..
sjaak en floortje Geplaatst: 18 maart 2011 Geplaatst: 18 maart 2011 Ik zou zelf het hok en alle losse spullen (voerbak, speelgoed etc.) wassen met heet water en dettol. Kan nooit kwaad en ontsmet goed. En je overgebleven konijn gewoon goed om de gaten houden!
Zonnebloem Geplaatst: 18 maart 2011 Geplaatst: 18 maart 2011 Ik heb het zelf nu vier keer meegemaakt dat een konijntje stierf, en als ze doodgaan, komt er nog wat ontlasting uitlopen diewat dunner is. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn. Dan weet je nog niet waar ze dood aan is gegaan natuurlijk. Sektielaten doen kost 150 euro ongeveer en dan moet je het konijn gekoeld bewaren en binnen 24 of 48 naar de da brengen.Misschien kun je zelf een monster nemen op een glaasje (voor onder de microscoop) en het naar de da meenemen maardat moet je met je da overleggen. Heel vervelend natuurlijk!! Als je denkt dat het besmettelijk zou kunnen zijn, moet jehet andere konijn in een ander hok doen. Sommige bacteriën kunnen vier weken blijven leven, las ik. Nou sterkte.
Aanbevolen berichten