Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

dit is voor het eerst dat ik hier een berichtje tik.

Ik ben gisteren met ons konijn naar de dierenarts geweest om dat ze niet meer goed at.haar voortanden bleken afgebroken en de kiezen bleken doorgegroeid.

De dierenarts heeft de kiezen geknipt, haar een pijnstiller gegeven en ook pijnstilling voor thuis.

Nu eet ze wel maar het liefst zacht voedsel,zoals bv appel en witlof ,biks eet ze een klein beetje.Ik maak alles klein maar zie dat het nog lastig voor haar is.

Nu vroeg ik mij af of ik wortel kon koken om het wat zachter voor haar te maken.

Ik kan zelf eigenlijk niet verzinnen waarom het kwaad zou kunnen,maar wellicht dat anderen hier meer van weten?

Heel erg bedankt voor het lezen en ik hoop op reactie.

Guiny

Geplaatst:

Gekookte wortel zal niet zoveel kwaad kunnen, denk ik.

Alleen zal jouw konijn hier niet veel aan hebben kwa voedingsstoffen & vezels.

Heb je geen dwangvoeding meegekregen van je DA?

Zo niet, dan zou ik deze alsnog vandaag gaan halen bij de praktijk als ik jou was.

Om de darmen opgang te blijven houden heeft jouw konijn vezels nodig.

Deze vezels zitten voornamelijk in het hooi, maar dit kan je konijn nu lastig eten uit zichzelf.

Dwangvoeding, zoals bijv. Critical Care, bevat een hoog vezelgehalte waardoor de darmen opgang blijven.

Dit is eigenlijk nu het belangrijkste wat je konijn nodig heeft naast de pijnstilling.

Geplaatst:

Je kunt die biks ook even in water wellen (maximaal 3 minuten) en dan afgieten en in het bakje doen. Die biks zuigen het water op en worden dan zacht.

Sterkte met je konijn!

Geplaatst:
Is hooithee misschien een idee? Of opper ik nu iets stoms?

Hooi laten weken in heet water, afgieten, af laten koelen en dat kunnen ze opdrinken uit een bakje.

In hooithee zitten geen voedingsstoffen, hooguit wat suikers die uit het hooi getrokken zijn. Het is dus alleen water met een smaakje, en je konijn zal er niet zo veel aan hebben.

Heb je geen dwangvoeding meegekregen? Iets als critical care?

Je kunt de biks even laten weken en kijken of ie dat eet. Nu is biks niet het belangrijkste, als hij groentes wel wil eten is dat ook oké. Eet hij ook geen hooi?

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties.

Alles is geknipt, ze was al dusdanig verzwakt dat wij het niet aan durfden om haar onder narcose te brengen.

Ze eet wel, maar als het te hard is lukt het niet.De biks heb ik heel klein gemaakt en daar eet ze een beetje van.

Verder veel witlof en andijvie.

Hooi zie ik haar nog niet eten,maar ik wil zo even lekkerder hooi halen,misschien dat ze dan te verleiden is.

Ze heeft voor 5 dagen pijnmedicatie gekregen.

Ik wilde even wat meer appel en wortel geven om haar weer wat te laten aan komen.

Maar de wortel was nog iets te hard,vandaar mijn vraag.

Geplaatst:

Ik weet wel dat ze ook wortelhapje van nutricia mogen. Dat is bijna vloeibaar en kan ze zo oplikken. maar geef niet teveel want er zitten veel suikers in waar ze gas van kan krijgen. Wat je wel kan doen is een beetje wortelhapje door de dwangvoeding of de gewelde biks heen roeren, dan eet ze het misschien sneller op. Dit kan je ook met een klein stukje appel doen wat je helemaal fijnmaakt. Maar ook hier niet teveel geven ivm suikers.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .