Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Help!

Mijn konijn die heeft haar tanden en nagels ontzettend lang!

Ik heb haar nu 3 jaar, ze is ontzettend tam, maar ze weigerd het gewoon om dr te laten oppakken.

Ik en anderen kunnen haar nagels en tanden zo niet knippen.

Ik heb ook al van die speciale slijpblokjes geprobeerd (weet zo niet hoe ze heten), maar daar kijkt ze helemaal niet naar om!

Hoe kan ik dit nu aanpakken?

Geplaatst:

Als het zelf echt niet lukt, zou je een opvang of een dierenarts kunnen vragen om de nagels te knippen.

Tanden moet je sowieso niet (laten) knippen, daardoor kunnen ze splijten. Als de tanden te lang zijn, kan de dierenarts ze slijpen.

Geplaatst:

De dierenarts weigert om naar ons huis te komen, ik heb hem al uitgelegd dat ik haar echt voor geen mogelijkheid opgetild krijg, maar goed...

Maar een opvang heb ik nog niet geprobeerd, ik zal vandaag eens bellen!

Hihi oja oeps, ik zei tanden knippen, maar die moeten ze natuurlijk slijpen, dat klopt. Typfoutje! :D

Bedankt voor je reactie!

Geplaatst:

Haal eens een reismandje voor je konijn.

Daar kan je haar zo in laten lopen, dat doe ik ook altijd met Doortje, die weigert ook opgetild te worden.

Ik zet het reismandje open in het hok, geef ze daarin haar eten en als ze erin loopt doe ik het deurtje dicht.

Werkt perfect, zonder stress en je kan ze zo meenemen.

Geplaatst:

Die speciale slijpblokjes, ofwel knaagstenen, zijn helemaal niet goed voor konijnen (zelfs superongezond).

Ik zou deze gelijk weghalen als ik jou was.

In deze knaagstenen zitten bomvol mineralen & calcium, waar konijnen niet tegen kunnen.

Door het teveel calcium krijgen ze ernstige blaasproblemen, die zelfs mss dodelijk kunnen zijn in het ergste geval.

Konijnen zijn prooidieren, oppakken vinden de meeste konijnen niet leuk ;)

Geplaatst:

Ja dat doe ik ook

Gewoon wat lekkers erin en als ze erin ga deurtje dicht

Haal eens een reismandje voor je konijn.

Daar kan je haar zo in laten lopen, dat doe ik ook altijd met Doortje, die weigert ook opgetild te worden.

Ik zet het reismandje open in het hok, geef ze daarin haar eten en als ze erin loopt doe ik het deurtje dicht.

Werkt perfect, zonder stress en je kan ze zo meenemen.

Geplaatst:

Ik zou idd eens proberen of je haar in een reismandje kunt lokken. Heeft ze een gebitsprobleem dat haar tanden zo lang zijn? Dan zou ik sowieso eens langs een DA gaan met haar.

Geplaatst:

Hoihoi,

Ik heb gisteren een beetje rondgebeld, en bleek dat er een dierenspeciaalzaak bij mij in de buurt zit (ik ben nog niet zo bekend in mijn huidige woonplaats), ze wilden mij laten zien hoe ik zelf de nagels van mn konijn kon knippen, ze wilden me daar de eerste paar keren wel bij helpen! Dus daar ga ik a.s. maandag naar toe met mijn konijn. Misschien dat ze daar ook even naar de tandjes van mijn konijn kunnen kijken. Mochten ze daar ook niks weten dan ga ik gelijk een afspraak maken voor de DA...

iig, allemaal bedankt! :-)

Geplaatst:

Ik weet niet of ze bij een dierenwinkel het materiaal hebben om konijnentanden te slijpen. Dat gebeurt volgens mij onder verdoving, want tanden slijpen lijkt me écht geen karweitje dat een konijn zonder verzet laat doen... Om te vermijden dat je konijn weer te lange tanden krijgt kan je haar knaagspeelgoed gemaakt van wilgentakken geven.

Nagels knippen kun je met zo'n speciaal schaartje of tangetje wel doen. Laat je daar eerst goed over informeren en begeleiden, want als je te ver knipt beschadig je het leven in de nagel, wat erg veel pijn doet en bloedt!

Geplaatst:

Ze heeft idd een beetje kleine keuteltjes en flap die vind het geen probleem als ik even naar haar tandjes kijk, ik zag dat ze echt een stuk langer zijn geworden, volgens mij heeft ze daar behoorlijk last van.

Wat betreft de nageltjes:

Ik ben nu net terug van de dierenspeciaalzaak hier in de buurt. Flap eerst in een hele grote stevige doos getild en haar meegenomen naar de dierenwinkel & haar in die doos proberen te krijgen... Ze vond de reis er naar toe echt verschrikkelijk, dat was wel goed te merken! Springen, boxen tegen de wand aan, krabben aan de grond, etc. Eenmaal bij de dierenwinkel aangekomen was er een hele aardige vrouw die mij wel wou helpen, ze heeft veel ervaring met konijntjes en kon mij dit ook laten zien door een document dat ze gekregen had toen ze een cursus nam bij een DA om kleine konijnenprobleempjes op te lossen, zoals nageltjes knippen, vachtje wassen, etc. Ze hebben er trouwens ook een trimsalon! Ik had flap op het tafeltje gezet, uit de doos getild en haar een beetje laten snuffelen... Ze was wel erg onder de indruk van alles dat was makkelijk te zien haha. Maar het knippen vond ze helemaal niet erg! Terug naar huis was een nog grotere hel... Maar goed, we hebben alles overleefd! Het is ook niet niks zo ineens in een doos over straat met allemaal nare geluidjes, in een dierenwinkel terecht komen met onbekende mensen etc...

Bedankt voor jullie tips allemaal!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .