Aicha Geplaatst: 17 maart 2011 Geplaatst: 17 maart 2011 Hallo allemaal, Ik ben op zoek naar een second opinion van jullie. Ik ben gisteren bij de dierenarts geweest voor de inentingen. Ze krijgen dan ook een check of alles goed gaat. Nu vertelde de dierenarts (dit was een andere dan normaal en echt heel veel vertrouwen heb ik niet in haar, ik moest mijn konijn zelf vasthouden bij het knippen van de nagels en het kijken in de mond, terwijl mijn eigen dierenarts dit zonder problemen zelf kan...) Maar de dierenarts vertelde dat Bobby haakjes heeft. De haakjes staan nog recht en er is geen sprake van wondjes. Zij zei dat als hij twee keer per jaar op controle komt ze het goed bij kunnen houden. Op het moment dat hij last krijgt met eten moet ik ook terugkomen. Nu vroeg ik me af of dit een goed plan is. Is het slim om af te wachten totdat hij er last van krijgt en het eigenlijk dus te laat is. Is het zo dat hij er sowieso last van gaat krijgen, of is dat ook nog maar de vraag? En is het mogelijk dit nu al te behandelen en zo ja, is dat slim om te doen. Hij was ook ten opzichte van drie weken geleden 7 gram afgevallen. Hij heeft wat kettingkeutels, maar eet goed en is nog net zo levendig. Ze zei dat de keutels over twee weken weer normaal moeten zijn. En ik moet het gewicht in de gaten houden. Ik ben aan het verhuizen (klussen) en ze zei dat daar de keutels en het gewichtsverlies ook van kon komen, omdat ik nu minder thuis ben. Wat denken jullie hiervan?? Alvast bedankt voor jullie reacties!! Groetjes Aicha
Dollie Geplaatst: 17 maart 2011 Geplaatst: 17 maart 2011 7 gram? Daar zou ik me niet druk om maken hoor. Wie weet had ie de vorige keer net geplast of gegeten. Wat betreft de haakjes.. Dat is wel een ander verhaal natuurlijk. Als hij nog gewoon goed eet zou ik het zelf voorlopig zo laten denk ik. Het kan nog een hele tijd duren voor het een probleem gaat vormen. En dan zul je dat snel genoeg merken denk ik. Wat en hoeveel krijgen ze precies te eten? Eten ze goed hooi?
Aicha Geplaatst: 17 maart 2011 Auteur Geplaatst: 17 maart 2011 @ DollieDank je wel voor je reactie. Ze krijgen wat groente iedere dag (niet erg veel, ze wegen nog geen 1.5 kilo. Een paar blaadjes witlof, een klein stukje tomaat en net wat we nog in huis hebben). Ze hebben altijd toegang tot een grote berg hooi. Dat eten ze ook erg goed. Bobby beter dan Charlie. En ze krijgen ongemengde biks. Ik ga over een maand of twee over op SS. Maar ik wil eerst dat ze gesetteld zijn in het nieuwe huis (we gaan over twee weken overhuizen), voordat ik het dieet aanpas. Eerder hebben ze wel SS gekregen al, maar daar ben ik mee gestopt omdat ze afvielen en ik gaf al meer dan eigenlijk de bedoeling was. De dierenart (wel de goede) heeft toen gezegd dat ik weer langzaam terug moest op het oude voer en dan heel erg langzaam gaan mengen. Maar daar wacht ik nu dus mee. Dat terug gaan naar het oude voer is inmiddels vier maanden geleden.
Joseeke Geplaatst: 17 maart 2011 Geplaatst: 17 maart 2011 Verhuizen kan een hoop stress met zich meebrengen voor konijnen, waardoor hij idd iets kan afvallen.Is jouw konijn momenteel in de rui? Door verharen kunnen konijnen ook kettingkeutels krijgen.Dat je zelf je konijn moet vasthouden tijdens de inentingen wil niets over de kundigheid van de DA zeggen.Ik doe dat ook altijd & vind dat juist altijd heel fijn zelfs Dat ze jou wijst op beginnende haakjes vind ik juist heel goed!Zolang hij nog goed eet & keutelt, zou ik verder nog niet veel doen eraan.Maar zodra dit minder wordt, wel gelijk de haakjes laten verwijderen.Voor nu kun je hem dingen geven wat de slijtage van het gebit bevorderd, zoals bijv. wilgentakken, lekkere dikke stengels hooi.
Aicha Geplaatst: 17 maart 2011 Auteur Geplaatst: 17 maart 2011 @ JoseekeBedankt voor de reactie. Zijn er nog andere dingen die ik kan geven, want heel zijn ren ligt vol met takken en verschillende soorten hooi. En daar knaagt hij zo veel aan. Dus daar kan het niet aan liggen. Hij is inderdaad aan het verharen, daarom maakte ik me ook niet zo druk over een paar kettingkeutels (max 3 aan elkaar), maar de dierarts zei dat het ook door de verhuizing kon komen, vandaar mijn opmerking. Over die dierenarts... Ik vind het op zich niet zo erg dat ik mijn konijn vast moest houden, maar de reden dat dit moest, was omdat ze het zelf, zonder dat ik hem vasthield, niet voor elkaar kreeg. Dat vond ikzelf wel vrij kwalijk... Zeker omdat mijn eigen dierarts dit zonder probleem, op een heel lieve manier doet.
Joseeke Geplaatst: 17 maart 2011 Geplaatst: 17 maart 2011 Ik ben er niet bij geweest verder, maar als jij geen goed gevoel hebt bij deze DA, zou ik er niet meer geen gaan als ik jou was Bij speciale konijnen-inentdagen zetten ze er vaak maar een DA neer. Meestal zijn deze nog in opleiding enzo of de assistente doet dit. Bij de praktijk in mijn dorp werken ze meestal zo, best jammer. Jouw konijn heeft knaagmogelijkheden genoeg zo te lezen, dus zou fijn zo doorgaan Tijdens de inentingen vorig jaar hebben ze bij Ida gezien dat haar snijtanden ietsjes scheef stonden.Nu weet ik dat scheve snijtanden bij haar in de familie zit, dus hou het verder heel goed in de gaten.Haar tandjes zijn (nog) niets te lang en eet & keutelt verder vollop met de rest mee.
jolanda1965 Geplaatst: 17 maart 2011 Geplaatst: 17 maart 2011 bij mijn konijn hebben ze ook gezien dat ze minimaal haakjes had en dat haar gebit niet helemaal recht stond, ik doe er niks aan en wacht tot ze klachten krijgt, dat was ook het advies van de da, ze heeft er ook geen wondjes vande kettingkeutels zou ik wel in de gaten houden, beppie begon steeds minder te eten en had pasgeleden een complete verstopping waarschijnlijk door al de haren in de buik, het gaat gelukkig nu weer helemaal goed met haar, maar ik borstel haar nu elke dag en heb op aanraden van iemand hier nu wel prozyme in huis gehaald , dus als ik merk dat haar eetlust weer iets minder word dan ga ik daar direct mee beginnen
Aanbevolen berichten