Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn konijntjes hebben snot, en ik behandel ze hier nu al een tijdje voor. Vanaf half november. Ik heb enrofloxoral, sulfatrim, iets beginnend met een b waarvan ik de naam ben vergeten al gebruikt. Ik heb die kuren niet goed kunnen toedienen omdat mijn konijnen erg tegenstribbelen bij het druppels geven. Ik heb zeven konijnen en als ik de eerste druppel, raken de zes andere al in paniek. In een handdoek rollen twee keer per dag met zeven konijnen is ook geen doen, en daarvan raken ze echt in de stress. Ik heb ze ook maar tien dagen gegeven, ik geloof dat dat erg weinig is. Nu ben ik bezig met Doxoral, zo'n tien dagen nu, maar ik heb gisteren een dosis overgeslagen en meteen gingen ze weer niezen. Het helpt wel, ik geef het ze over verse tijm heen. Ik maak dan een bolletje tussen mijn handen van een pluk verse tijm en spuit het erin. Doxoral is heel weinig per gift, zo'n 0,5 ml per konijn dus dat lukt aardig zo. Ik geef ze (ze wegen allemaal rond de twee kilo) dan 0,6 ipv 0,5 voor de zekerheid.

Mijn konijntjes zijn 5 en 6 maanden oud, allemaal zussen en broers. Ze zijn verder heel levendig, schone ogen, soms natte neusjes, eten prima (hooi, biks, groente), keutelen goed. Ze niezen alleen veel. Drie van de zeven niezen iets meer, die hebben soms lange niesbuien. Die druppel ik de neusjes met zout water als ze een niesaanval krijgen, dat helpt goed. Ik heb een konijnensauna gemaakt maar omdat ze nu weer beter gaan met de Doxoral, heb ik die weer opgeborgen (ze hebben nu nog een of twee niesbuien per dag). Ook smeer ik mentholzalf op hun neusjes bij niesbuien, op hun vacht dan, dat lijkt ook goed te helpen. Ze krijgen elke dag verse tijm, ik koop ieder supermarkt leeg hier in de buurt. Ik temperatuur ze als ik denk dat ze warm zijn, en ze hebben nooit koorts of verhoging. Ze wonen niet in een hok of kooi, maar in een hele grote ren, in mijn woonkamer. Ik woon nogal ruim (oud bouwbedrijf, antikraak) en ik heb plexiglas platen op de grond met daarop linnen en fleece doeken. Ze hebben allemaal toiletjes en zijn zindelijk. Die verschoon ik om de dag. De doeken was ik twee keer per week, de ren spray ik met desinfecterende spray twee keer per week. Ik heb nog wat plastic hokjes, speelgoed en dergelijke, die doe ik in de vaatwasser, net als de drinkflesjes. Drie konijnen heb ik alleen in aparte rennen, en twee stelletjes apart. Die drie heb ik ook even apart van de rest gehad, op een tafel in benchjes met een kacheltje erbij, zodat ik ze makkelijker in en uit de sauna kon sjouwen en neusjes druppelen. Omdat ze weer iets beter gaan, staan ze nu weer bij de rest.

Dus ik doe mijn best! En het kost best wat geld en tijd maar dat is niet erg. Mijn vragen aan jullie konijnenvrienden:

-hoe lang moet ik de Doxoral blijven gebruiken voor ik kan proberen te stoppen? Het is wel duur, 30 ml voor 28 euro en ik heb ongeveer 8 ml per dag. Dus ongeveer drie dagen doe ik met een fles. (weet iemand een adres voor eventueel goedkopere doxoral)

-zijn mijn konijnen nu resistent voor genoemde antibiotica?

-hebben mijn konijnen nu officieel chronische snot?

-na de Doxoral kan ik nog injecties duplocipline proberen, of heeft dat geen zin meer?

-als ze dan chronische snot hebben, geen antibiotica meer geven? En dan maar echinacae en tijm? Weet iemand nog een alternatief want ik wil ze echt genezen. Ik hoorde over vernevelen bij konijnen, weet iemand hoe dat zit? Het mag wat kosten want ik hou erg veel van ze en heb verder geen hobby's. Alle tips zijn welkom!

O en ik ga naar een niet-konijnkundige dierenarts. Er zit er geeneen in mijn buurt en ik ga mijn dierenarts gewoon zelf konijnkundig maken! Hij is zeker geïnteresseerd en doet zijn best om me te helpen. Ik hou hem ook op de hoogte. Ze moeten voor ons helemaal extra medicijnen bestellen maar ze werken wel goed mee en dat vind ik het belangrijkst. Hij zag meteen dat ze snot hebben, dus zo onkundig is ie niet.

Bedankt voor het lezen en als iemand een antwoord op mijn vragen heeft, heel graag!

Geplaatst:

Het is belangrijk dat je de kuur afmaakt, vaak is dit een dag of 14 bij Doxoral. Je konijnen zullen niet zozeer resistent zijn voor de AB, maar de de bacterie die het snot veroorzaakt, kan dit wel zijn. Heeft je DA een kweekje genomen? Aan de hand daarvan kan er nl. gerichter behandeld worden.

Ik zou na de Doxoral zeker nog Duplocilline proberen als het niet over is. Bij Nijn hielp de Doxoral ook niet (het deed wel iets maar daardoor ging het niet weg), maar hij is er uiteindelijk met de Duplocilline wel vanaf gekomen. Dit moet inderdaad met injecties toegediend worden.

Als het chronisch wordt, zullen je konijnen waarschijnlijk van tijd tot tijd behandeld moeten worden als het weer de kop op steekt. Ik denk dat je dan niet onder AB uit zult komen, maar weet het ook niet zeker omdat het bij Nijn destijds gewoon over gegaan is.

Waarom denk je dat je DA niet konijn kundig is? Als je dat op onze lijst baseerd: deze is samengesteld aan de hand van ervaringen van leden, dat een DA er niet op staat, wil niet perse zeggen dat hij niet KK is, maar dit kan ook zijn omdat er gewoon nog nooit een lid geweest is.

Als je het interessant vind, kun je mijn ervaringen met Nijns snot hier lezen: http://www.bunnybunch.nl/community/blogs/laura1984/1097-verloop-snot.html

Geplaatst:

Ik had jouw verhaal gelezen inderdaad, daarom noemde ik die Duplocilline ook. Alleen geloof ik dat de dierenarts er moeite mee had om die mee te geven, injecties. Vond ik een beetje vreemd, het was ook de assistente die het zei. Nee, ik heb geen kweekje laten zetten, dat ben ik vergeten te vragen, we zijn al vaak geweest en hij noemde het zelf ook maar ik vergeet het elke keer. Dat kan ik wel doen als de Doxoral niet afdoende werkt. Ja, hij staat niet op de KKDA lijst, het is Schut uit Koog aan de Zaan, ik ben er wel tevreden mee. Hij heeft de gereedschappen om goed in hun bek te kijken bijvoorbeeld, hij tempt ze etc. Maar bedankt voor je tips!

Geplaatst:

Tips kan ik je niet geven, want mijn enige ervaring met snot liep slecht af helaas. Ik weet dus wel wat voor een rotziekte (zeeeer zacht uitgedrukt, ik hou me in) het is, en wil je daarom wel heel veel succes en sterkte wensen.

Mijn dierenarts was ook niet konijnkundig, maar als ik ooit nog eens problemen krijgmet de gezondheid van mijn dieren ga ik wel op zoek naar een andere, wel konijnkundige dierenarts.

In ieder geval succes, ik duim voor je en hoop dat andere je betere tips kunnen geven dan ik....

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .