Ga naar inhoud

zelfs de DA weet het niet meer.1!!


Snoetje!!

Aanbevolen berichten

hoi allemaal

het is een lang verhaal. maar komt er op neer dat snoetje 1 op de andere dag niet meer wilde eten.

dit hebben we weer opgang gekregen.

Maar nu eet ze heel langzaam!!!! 2 á 3 uur over een bakje van 15gr ss brokjes.

Nu is ze vandaag onder narcose haar gebit nagekeken. ze hebben hele kleine haakjes weg gehaald en een kies bij gewerkt die wat uit lood stond.

de maag/darmenstels is gewoon goed want ze keutel wel.

nu heb ik de pijnstiller meegekregen en die moet ik nu ruim een week gaan gebruiken.

maar heeft iemand een idee waar dit nu van weg kan komen????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niet zo vreemd dat ze nog niet eet als ze tot vandaag die haakjes had en nu net onder narcose is geweest. Ik zou het nog even de tijd geven. Mondje zal ook gevoelig zijn nu ze daar bezig zijn geweest. Hier heeft het nog twee dagen geduurt voor Fred weer wilde eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij beschrijft is heel normaal bij haakjes op de kiezen. Op een gegeven moment gaan die haakjes in de tong en wangen prikken en veroorzaken wondjes, dat doet pijn en daarom wil je konijn niet meer eten. Meestal stoppen ze inderdaad ineens met eten. Dus op zich heeft jouw DA goed gehandeld door het gebit na te kijken en de haakjes weg te halen.

Het kan even duren voordat je konijn weer goed zijn biksjes eet. Mijn ervaring is dat de eerste paar dagen eigenlijk alleen groente en hooi worden gegeten en daarna pas weer biks. Dus geef lekker (kruiden)hooi en groente (als je nijn groente gewend is). Het zal even duren voordat de wondjes in het bekkie weer helemaal genezen zijn, de pijnstiller moet je daarom een paar dagen tot een week geven.

aangepast door Wammes030
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij beschrijft is heel normaal bij haakjes op de kiezen. Op een gegeven moment gaan die haakjes in de tong en wangen prikken en veroorzaken wondjes, dat doet pijn en daarom wil je konijn niet meer eten. Meestal stoppen ze inderdaad ineens met eten. Dus op zich heeft jouw DA goed gehandeld door het gebit na te kijken en de haakjes weg te halen.

Het kan even duren voordat je konijn weer goed zijn biksjes eet. Mijn ervaring is dat de eerste paar dagen eigenlijk alleen groente en hooi worden gegeten en daarna pas weer biks. Dus geef lekker (kruiden)hooi en groente (als je nijn groente gewend is). Het zal even duren voordat de wondjes in het bekkie weer helemaal genezen zijn, de pijnstiller moet je daarom een paar dagen tot een week geven.

ik weet wat voor schade haakjes kunnen veroorzaken maar vlgs da was dit zo minimaal dat ze niet deze klachten bij hoort te hebben.

Snoetje had geen wondjes in haar mond. ik knooi hier al 5wkn mee. dat ze heel langzaam over het op eten van haar brokjes. het is anders geen probeem zijn maar ik heb ook nog een gulzige ram die anders al haar brokken eet. als we er niet op letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar als ik het goed begrijp is ze pas vandaag geholpen aan die haakjes toch? Mijn ervaring is dat zelfs hele kleine haakjes problemen met eten kunnen veroorzaken. Mijn vorige nijn had er altijd heel snel al last van, ook al waren de haakjes nog heel klein. Kan je haar niet apart voeren? Ik zette mijn nijn altijd rond etenstijd even apart (in ren of ander hok) en liet haar daar tot het eten op was. En ik gaf haar altijd een paar rozijntjes of een klein stukje appel om haar weer een beetje op gewicht te krijgen (ze viel ook steeds snel af als ze slecht at door haakjes).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar als ik het goed begrijp is ze pas vandaag geholpen aan die haakjes toch? Mijn ervaring is dat zelfs hele kleine haakjes problemen met eten kunnen veroorzaken. Mijn vorige nijn had er altijd heel snel al last van, ook al waren de haakjes nog heel klein. Kan je haar niet apart voeren? Ik zette mijn nijn altijd rond etenstijd even apart (in ren of ander hok) en liet haar daar tot het eten op was. En ik gaf haar altijd een paar rozijntjes of een klein stukje appel om haar weer een beetje op gewicht te krijgen (ze viel ook steeds snel af als ze slecht at door haakjes).

we voeren ze altijd al apart. maar ze laat de brokken gewoon staan. 2uur later staan ze er nog. Ik heb haar vanavond gedwangvoerd. en die eet ze zonder problemen op. we bieden haar steeds weer brokken aan. maar zonder resultaat.

geef ze wel wat extra groen voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn nijn duurde het soms wel een week voordat ze weer biks at na het weghalen van de haakjes. Ik gaf haar dan veel kruidenhooi en groente, zodat ze toch wat binnen kreeg en dat at ze dan wel goed op. En de narcose heeft volgens mij ook invloed op de eetlust/ smaak, vaak willen ze eerst alleen lekkere dingen eten. Je kan eventueel ook een peterselie plantje kopen in de supermarkt/ het tuincentrum en daar een paar takjes per dag van geven. Dat wekt de eetlust op.

Misschien kan je het dwangvoer gewoon op een schoteltje doen, dat ze dat kan eten. Ik weet niet waarmee je dwangvoert? Je kan ook wat biks in water oplossen tot een dik papje en dat op een schoteltje doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn nijn duurde het soms wel een week voordat ze weer biks at na het weghalen van de haakjes. Ik gaf haar dan veel kruidenhooi en groente, zodat ze toch wat binnen kreeg en dat at ze dan wel goed op. En de narcose heeft volgens mij ook invloed op de eetlust/ smaak, vaak willen ze eerst alleen lekkere dingen eten. Je kan eventueel ook een peterselie plantje kopen in de supermarkt/ het tuincentrum en daar een paar takjes per dag van geven. Dat wekt de eetlust op.

Misschien kan je het dwangvoer gewoon op een schoteltje doen, dat ze dat kan eten. Ik weet niet waarmee je dwangvoert? Je kan ook wat biks in water oplossen tot een dik papje en dat op een schoteltje doen.

heb er nu ook brokjes en groenvoer in het hok liggen maar laat ze liggen.

met dwangvoeren gaat het wel beter dat likt ze van een pipetje af. ga haar ook zo weer dwangvoeren ( Ctical Care)

misschien heeft die narcose hier een beetje schuld aan. hopelijk gaat het morgen wel beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn at ook niet, maar dat kwam door stres(van auto en mislukken koppelen en nog een keer mislukken koppelen)

kan het daar niet door komen?

.

alleskan natuurlijk maar dan moet het komen door de geboort van onze dochter.

anders zou ik het niet weten. maar dat is al 8wkn geleden

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat wilde ik ook zeggen :D wat leuk! gefeliciteerd met je dochtertje!

hier duurde het ook even voor mijn konijn weer ging eten na het verwijderen van haakjes op de kiezen..

hopelijk gaat het snel wat beter met je nijntje,, succes!

dat hoop ik ook. ander wil ik bellen met wilhelminapark. kijken of zij het weten.

deze week maar ff aanzien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, gefeliciteerd met de geboorte van je dochter en mag ik je sowieso succes wensen daarmee (ik vond t persoonlijk n hele klus hoor, moeder zijn) en dan nog de combinatie met je niet etende konijntje. Sterkte!

Ik heb dezelfde soort ervaring met mijn Meneer Konijn. Echt ook 'zomaar' ineens gestopt met eten. (ofwel vanwege de stress van n onbereikbaar mooi voedstertje)

Zie:

http://www.bunnybunch.nl/community/gedrag-koppelen/47043-ram-ziek-verliefdheid-op-jonge-voedster.html

Echter, nog btj offtopic, nu ik bij jou lees dat het na het herstel nog wel een week kan duren voordat het eten weer normaal word vraag ik me af of er mensen zijn die hierin kunnen adviseren. Oftewel, als je een konijn hebt wat niet meer eet, al op dwangvoeding zit, wellicht darm-immobiliteit heeft, kun je dat dan wel onder narcose brengen en laten helpen aan gebit (en gelijk castreren)... @moderator, mocht dit niet in dit topic geplaatst mogen worden, kun je er dan aub een apart topic van maken (of ikzelf). Ik hoop op reacties. Tx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, gefeliciteerd met de geboorte van je dochter en mag ik je sowieso succes wensen daarmee (ik vond t persoonlijk n hele klus hoor, moeder zijn) en dan nog de combinatie met je niet etende konijntje. Sterkte!

Ik heb dezelfde soort ervaring met mijn Meneer Konijn. Echt ook 'zomaar' ineens gestopt met eten. (ofwel vanwege de stress van n onbereikbaar mooi voedstertje)

Zie:

http://www.bunnybunch.nl/community/gedrag-koppelen/47043-ram-ziek-verliefdheid-op-jonge-voedster.html

Echter, nog btj offtopic, nu ik bij jou lees dat het na het herstel nog wel een week kan duren voordat het eten weer normaal word vraag ik me af of er mensen zijn die hierin kunnen adviseren. Oftewel, als je een konijn hebt wat niet meer eet, al op dwangvoeding zit, wellicht darm-immobiliteit heeft, kun je dat dan wel onder narcose brengen en laten helpen aan gebit (en gelijk castreren)... @moderator, mocht dit niet in dit topic geplaatst mogen worden, kun je er dan aub een apart topic van maken (of ikzelf). Ik hoop op reacties. Tx!

dank je wel!! het is idd erg zwaar om een niet etende nijn laat staan nog zo'n kleintje van 2maandjes.

ik heb afgelopen zomer dit gehad met mijn ram (toen goed zwanger) in het weekend!!!!

daar wordt je dan ook niet vrolijk van. het was dat weekend echt overleven.

naar de weekend da geweest en NIET konijnkundig. heb ik weer.

de maandag erop me nijn mee genomen naar me werk. (was me baas niet blij mee)

toen naat eigen da geweest en de ram is gelijk voor 2dgn opgenomen. ik kon het zelf niet aan (hormonen)

gelkuug heeft me rammetje het gehaald en is ligt nu gezellig onder de tafel.

ik hoop echt dat ons voedstertje ook weer de oude gaat worden.

ze heeft nu haar brokjes van vanavond allemaal opgegeten (duurde wel erg lang 3uur)

ze heeft wat groenvoer gehad en zag haar net wat hooi eten. een goed begin !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echter, nog btj offtopic, nu ik bij jou lees dat het na het herstel nog wel een week kan duren voordat het eten weer normaal word vraag ik me af of er mensen zijn die hierin kunnen adviseren. Oftewel, als je een konijn hebt wat niet meer eet, al op dwangvoeding zit, wellicht darm-immobiliteit heeft, kun je dat dan wel onder narcose brengen en laten helpen aan gebit (en gelijk castreren)... @moderator, mocht dit niet in dit topic geplaatst mogen worden, kun je er dan aub een apart topic van maken (of ikzelf). Ik hoop op reacties. Tx!

Mijn rammetje at al een week slecht, had gas en werd daar uiteraard voor behandeld (Pijnstilling, darmstimulans, indien nodig dwangvoeren). Omdat hij niet beterde hebben we hem toen uiteindelijk toch maar onder narcose gedaan, bleek hij inderdaad toch grotere haken dan aanvankelijk gedacht te hebben.

Hij was natuurlijk niet helemaal in orde toen hij onder narcose ging, al had hij op dat moment geen gas meer. Ik zou zorgen dat je je konijn zo stabiel mogelijk krijgt dmv pijnstilling, darmstimulans en dwangvoeren en dan toch onder narcose. Als hij toch al onder narcose is kun je hem net zo goed gelijk laten castreren denk ik, dat zal volgens mij niet echt uitmaken. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie, dankjewel voor je reactie, ik heb het idd zo aangepakt, helaas werkte ook de 3e da helaas niet zo goed mee...

Ik zal in mijn eigen topic een update geven.

@Snoetje: hoe is het nu met jou en je nijntje?

haai haai....,

tjah wat zal ik zeggen. ze eet nu wel weer zelfstandig maar daar mee heb je het eigenlijk ook wel mee gehad.

niet veel beter duzz. ik heb contract gehad met wilhelmania park maar die wisten het ook niet waar het aan kon liggen.

belvanmddag nu ff weer met me eigen da ma denk dat ik alles maar eens afwacht. hopelijk gaat ze zelf weer beter eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .