sjaak en floortje Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Jopper en/of Doortje heeft/hebben plotseling last van erge diarree. Ik vind nog wel wat keutels, maar ook die zijn nat en niet rond. Ik heb ze geen groenten gegeven die ze niet kenden, en altijd maar met mate. Ze hebben geen ander voer of hooi gekregen dan gewoonlijk en ook krijgen ze altijd gewoon kraanwater te drinken.Hoe kan dit komen en nog beter, wat moet ik er aan doen? Ze drinken momenteel samen een fles van 600 ml in 12 uur leeg, dat lijkt me voldoende.
Dollie Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 1200 ml per 24 uur lijkt me zelfs wel erg veel.. (Mijn dierenarts gaf aan dat een konijn 50 à 100 ml per kg per 24 uur zou moeten drinken, nu zie ik hier en om mij heen toch wel heel veel konijnen die (veel) meer drinken, die zullen láng niet allemaal ziek zijn..) Verder ook helemaal niks veranderd? Geen andere biks? Net een nieuwe zak open gemaakt toevallig? Het zijn geen jonge konijnen toch? Bij jonge konijnen zou je aan cocc kunnen denken (én dan moet je snel ingrijpen) maar bij volwassen konijnen komt dit volgens mij minder voor, hoewel dat natuurlijk niet betekend dat je het niet uit kunt sluiten.
Joseeke Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Zet ze anders eens een dagje op alleen hooi & geef ze eventjes helemaal geen brokjes.Het kan zijn dat de darmpjes van slag zijn & met alleen hooi kun je dit wel eens oplossen.Mocht de diarree dan evengoed aanhouden, is er meer aan de hand & moet je contact opnemen met je dierenarts.Sowieso als je het niet vertrouwd kun je ze altijd het beste even bellen.
sjaak en floortje Geplaatst: 15 maart 2011 Auteur Geplaatst: 15 maart 2011 Nou dat van dat drinken dat klopt dus niet... ik heb er eens een schaaltje onder gezet, en hij lekt. Het zal dus wel wat minder zijn, maar de fles is niet minder snel leeg dan normaal. Nee, verder helemaal niks veranderd. Geen nieuwe zak brok of hooi open gemaakt. Als het nu paarden waren zou ik denken aan de hormonen, maar goed het zijn uiteraard konijnen, haha.Is hooithee maken een goed idee? Kan nooit kwaad dacht ik zo.
Lianne22 Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 Is de diaree al minder? Hooi thee kan je maken maar dit is geen medicijn tegen diarree ofzo, het helpt misschien wel bij met je konijnen aan het drinken te houden omdat het lekker ruikt en misschien wat lekkerder smaakt. Van diarree kunnen ze snel uitdrogen dus drinken is belangrijk. Maar wat heb je nu gedaan? Heb je ze alleen op hooi en water gezet? Zie je verbetering?
sjaak en floortje Geplaatst: 16 maart 2011 Auteur Geplaatst: 16 maart 2011 Tja verbetering... wel iets maar het is nog niet helemaal zoals het hoort. Ze krijgen inderdaad alleen hooi en water. Gewoon kraanwater. Weet niet wat het geweest kan zijn, vind het maar vreemd, ze hebben niets gegeten wat ze normaal niet krijgen. Maar het kan ook zijn dat het er maar 1 is natuurlijk, dat is erg moeilijk te zien.
Bianca Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 Als het nou niet weggaat, of regelmatig terugkomt dan kan het ook coccidiose zijn. Jonge konijnen (<3-4 mnd) gaan hier heel snel aan dood, maar volwassen konijnen kunnen er ook nog regelmatig diarree van krijgen en gewicht verliezen. Breng in dat geval wat keutels naar je DA voor mestonderzoek zodat ze op coccidiën (de parasieten) en eimeria (de eitjes) getest kunnen worden
kln fokker Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 Hier krijgen ze standaard paar druppels appelazijn door drinkwater in fles.Goedkope tip flesje voor net geen euro bij Coop supermarkt.
Amatjuh Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 Hier krijgen ze standaard paar druppels appelazijn door drinkwater in fles.Goedkope tip flesje voor net geen euro bij Coop supermarkt. En waar is dat goed voor?Ik ben geen voorstander om dingen preventief al te geven (behalve inentingen dan). Als een konijn diarree krijgt zal er een oorzaak voor zijn en die moet je zien de achterhalen en behandelen.
Joseeke Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 Mijn moeder gebruikt (op advies van een homeopaat) preventief appelazijn-tabletten om blaasontsteking te vermijden.Ze blijkt hier wel veel baat bij te hebben.Dat de diarree blijft aanhouden op alleen water & hooi is niet goed.Het beste kun je toch even contact opnemen met je dierenarts.
Bianca Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 Als je nu na 24 uur geen verbetering ziet, dan toch even naar de DA (met konijn of met mest voor onderzoek)
sjaak en floortje Geplaatst: 16 maart 2011 Auteur Geplaatst: 16 maart 2011 Het begint te beteren. De mest wordt weer wat dikker, zijn nog geen mooie ronde keutels maar het is ook zeker geen water meer. En ook niet meer zo veel. Ze drinken ook weer minder, vannacht hadden ze echt heel veel gedronken. Ze zijn het in ieder geval allebei, want ik heb ze vandaag allebei in een bakje water gezet. Vieze staartjes hadden ze, en de achterpootjes zaten ook helemaal onder. Het betert wel, en ze zijn verder heel fit. Ze huppelen goed (Jopper ook veel meer als voorheen nu zijn poten zijn genezen) en ze eten hun hooi goed op. Zal ik ze toch nog zolang maar alleen op water en hooi laten? Of langzaamaan weer wat brokjes gaan geven?Het is me nog steeds een raadsel waarom ze ineens beide zo'n erge diarree hebben...
Dollie Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 Ik zou ze op water en hooi laten tot de keuteltjes weer goed zijn.
Bianca Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 Yup, wat Dollie zegt. Het moet wel steeds beter blijven gaan anders alsnog naar de DA. Maar wel fijn dat je al verbetering ziet.
sjaak en floortje Geplaatst: 17 maart 2011 Auteur Geplaatst: 17 maart 2011 Vanmorgen ziet het er een stuk beter uit. Ik zie nog wel wat natte keutels, maar ook al weer droge. Ze staan nog steeds op water en hooi. Hopelijk is het snel over, want volgende week ga ik op vakantie.
Aanbevolen berichten