mscheening Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 Hoi, Ik ben nieuw op het forum. Ik had 2 konijntjes, waarvan ik er 1 twee weken terug heb moeten laten inslapen, omdat ze lymfeklierkanker had. Nu heeft haar broertje rare wit-achtige vlekken aan de rand van 1 van zijn oren. Zojuist zag ik dat er zelfs een hapje uit zijn oor was.......Ik heb echt geen idee wat het zou kunnen zijn. Ik hoop dat iemand hier op het forum enig idee heeft? Alvast bedankt! Groetjes, Marianne
Bianca Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 Oh wat rot voor je van je voedstertje.Zou je ram iets van een schimmel of een andere huid-aandoening kunnen hebben? Zou dat hapje al door het andere konijntje gemaakt kunnen zijn, of zit het er nog maar pas? Dan zou hij het er zelf uitgehapt moeten hebben en dan moet het toch wel extreem veel jeuken of zeer doen, anders had hij dat niet gedaan.
mscheening Geplaatst: 13 maart 2011 Auteur Geplaatst: 13 maart 2011 (aangepast) Zijn zusje zou het niet gedaan kunnen hebben, want zij had geen voortandjes meer. Ik heb pas begin deze week ontdekt dat hij van die witte plekken had aan 1 oor en net pas dat er een hapje uit is. Hij maakt het wel vaak schoon en het ziet er ook niet naar uit vind ik. Ook wel vreemd dat hij het maar aan 1 oor heeft..... Als hij het zelf heeft gedaan dan moet het idd wel echt jeuken. Ik kijk het maar even aan en als ik denk dat er meer veranderingen zijn en dat hij er meer last van heeft, ga ik maar weer eens mijn strippenkaart bij de dierenarts verder vol maken. 13 maart 2011 aangepast door mscheening
Bianca Geplaatst: 13 maart 2011 Geplaatst: 13 maart 2011 Ik zou het niet aankijken. Ik zou meteen maandag naar de DA gaan. Dit soort dingen gaan niet zomaar over en blijkbaar heeft hij er zoveel last van dat hij een stuk uit zijn eigen oor gehapt heeft!
Niek Geplaatst: 13 maart 2011 Geplaatst: 13 maart 2011 Ik sluit me aan bij Bianca ... een bezoek aan een DA lijkt me verstandig.
Joseeke Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Lijkt wel op een bepaalde mijt...Het beste kun je idd even naar de dierenarts gaan voor onderzoek.Met de juiste medicijnen kan dit mss goed verholpen worden.
ShinLi Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Net als de anderen adviseer ook ik om gewoon naar de dierenarts te gaan. Vertrouw je het niet, gewoon gaan. Misschien is het inderdaad mijt of schurft of iets van schimmel, maar jah wij kunnen jou niet uitsluitsel geven omdat we op jou verhaal afgaan. De dierenarts wel.
mscheening Geplaatst: 15 maart 2011 Auteur Geplaatst: 15 maart 2011 Bedankt voor al jullie reacties. Even een update. Ik ben vanochtend naar de dierenarts geweest, want hij begon nu ook al raar te liggen: helemaal uitgestrekt, dan weer op de zij, dan weer op de rug en dan weer op de buik. Heel onrustig. Alsof het iets van een koliek was of juist veel jeuk. De dierenarts begrijpt er ook niets van. Alles onderzocht maar niets te vinden. Volgens haar kan hij ook nooit zelf in zijn oortje gebeten hebben.... Ze denkt dat het een bacterie is en ik heb antibiotica en een pijnbestrijdingsmiddel meegekregen. Moet het nu verder aanzien en als het erger wordt terug komen en anders over een week sowieso. Hij doet nog steeds wel heel vreemd. Hij eet niet en blijft zich verstoppen in zijn hokje, terwijl hij de hele keuken en woonkamer heeft om rond te rennen.....Hij rolt ook nog steeds om. Waar hij ligt in het hokje heeft hij al het zaagsel weggeschoven, alsof hij het heel warm heeft.... Ik hoop echt dat het gauw over gaat.
Tao_Gini Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 zijn de vlekjes spierwit? heb je evt een foto?een van de konijnen op school heeft dit namelijk ook :( en nu heeft een van de leerlingen die met dat konijn heeft gewerkt de aangeklaagd omdat ze vlekjes kreeg op haar hand, dus het is besmettelijk voor de mens! ik zou er een verlichtende zalf op doen, en voor het rare verliggen nog eens naar de DA gaan, dit kan gas of een verstopping zijn!
Lianne22 Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 zijn de vlekjes spierwit? heb je evt een foto?een van de konijnen op school heeft dit namelijk ook :( en nu heeft een van de leerlingen die met dat konijn heeft gewerkt de aangeklaagd omdat ze vlekjes kreeg op haar hand, dus het is besmettelijk voor de mens! ik zou er een verlichtende zalf op doen, en voor het rare verliggen nog eens naar de DA gaan, dit kan gas of een verstopping zijn!Aangeklaagd? Hoe kunnen ze weten of het besmettelijk is als ze niet eens weten wat het is? Klinkt mij als een broodje aap verhaal dan maargoed.
Lianne22 Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 @ ts, is je da konijn kundig? En wat heeft hij allemaal onderzocht dan?
Bianca Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 Is er heel goed in het oor gekeken? Het kan ook een middenoorontsteking zijn waardoor hij zijn balans kwijt is. dan moet hij naast AB ook pijnstilling krijgen als hij zich zo slecht voelt. Maar wat bedoel je precies met omrollen? Houdt je konijn ook steeds het kopje scheef? Lijkt het alsof hij echt omrolt alsof hij niet meer weet wat boven is? Dan kan het ook nog EC zijn namelijk en daar moet je dan voor de zekerheid ook voor behandelen met Panacur. Als het meer bewegingsdrang is van buikpijn dan moet hij ook pijnstilling krijgen. Heeft je DA een schraapsel van het oor genomen om onder de microscoop te bekijken? Zonder kun je namelijk nooit mijt uitsluiten. Als hij niet eet moet hij ook iets hebben om de darmen te stimuleren (Ciseral en Metacloral) en regelmatig gedwangvoerd worden met speciaal dwangvoer voor konijnen (Critical Care of Science Recovery). Dit moet je minimaal om de 6 uur doen, want langer mag een konijnenbuikje niet leeg zijn want dan gaat het beestje dood. Als je DA dit allemaal niet heeft gedaan of meegegeven dan heb je waarschijnlijk niet een konijnkundige DA en moet je zsm er eentje zoeken die wel KK is, want als een konijntje stopt met eten kan het in een paar uur al gebeurd zijn als er niet meteen goed wordt ingegrepen (en dan nog is het vaak kantje boord)
Joseeke Geplaatst: 16 maart 2011 Geplaatst: 16 maart 2011 Bedankt voor al jullie reacties. Even een update. Ik ben vanochtend naar de dierenarts geweest, want hij begon nu ook al raar te liggen: helemaal uitgestrekt, dan weer op de zij, dan weer op de rug en dan weer op de buik. Heel onrustig. Alsof het iets van een koliek was of juist veel jeuk. De dierenarts begrijpt er ook niets van. Alles onderzocht maar niets te vinden. Volgens haar kan hij ook nooit zelf in zijn oortje gebeten hebben.... Ze denkt dat het een bacterie is en ik heb antibiotica en een pijnbestrijdingsmiddel meegekregen. Moet het nu verder aanzien en als het erger wordt terug komen en anders over een week sowieso. Hij doet nog steeds wel heel vreemd. Hij eet niet en blijft zich verstoppen in zijn hokje, terwijl hij de hele keuken en woonkamer heeft om rond te rennen.....Hij rolt ook nog steeds om. Waar hij ligt in het hokje heeft hij al het zaagsel weggeschoven, alsof hij het heel warm heeft.... Ik hoop echt dat het gauw over gaat. Zeer waarschijnlijk heeft jouw konijntje veel pijn, waardoor hij niet wilt gaan eten. Een konijn met pijn stopt meestal als eerste met eten. Daarom is pijnstilling nu heel belangrijk.Dat steeds gaan verliggen kan wijzen op darmproblemen, zoals bijv. een beginnende verstopping en/of gas.Tollen is een zeer bekend symptoom bij E.Cuniculi, waarvoor Panacur een heel goed medicijn is.Een oorontsteking is soms moeilijk te vinden, maar kan ook tollen & omvallen als symptoom hebben. Kijk anders eens hoe hij reageert op de meegekregen medicijnen. Als het niet snel verbetert moet je even teruggaan of een andere (konijnkundige) dierenarts zoeken.
Aanbevolen berichten